פיקסר מבקשת עצמאות מדיסני

פיקסר, יוצרת שוברי הקופות מ'צעצוע של סיפור' ועד ל'מוצאים את נמו', הניבה לא מעט רווחים לדיסני, שעימה יש לה הסכם כבר מספר שנים. עכשיו עומדת פיקסר בפני אפשרויות חדשות, ולא בטוח שתחזור לזרועות מותג סרטי המשפחה המוביל בעולם

תוך שהיא מבקשת להכניס שינויים בהסדרי הפצת הסרטים שיש לה עם וולט דיסני, מחפשת חברת האנימציה פיקסר, לראשונה בתולדותיה, אחר מינוי מתאים למשרת מנהל שיווק. פיקסר, החברה שהפיקה במשותף את 'מוצאים את נמו', שובר קופות הילדים של הקיץ, מבקשת באמצעות הצעד הזה להפוך את עבודת השיווק לפעילות שהחברה תבצע בעצמה, כך עולה מגורמים המקורבים לחברה.

פיקסר מעוניינת שדיסני והאולפנים האחרים שעימם היא עובדת, ימשיכו לטפל בשיווק הסרט לבתי הקולנוע ובשיווק הווידיאו הביתי, אולם בתחומים אחרים כמו משחקי וידיאו, מוצרי צריכה והפצת טלוויזיה, מבקשת מעתה פיקסר לקבל לידה שליטה שיווקית מלאה. נכון להיום, מטופלים הדברים על ידי דיסני.

רוצה שליטה

"פיקסר מעוניינת לקבל לידיה יותר שליטה על תפקודי השיווק של מוצריה", אומר אנדרו סלבין, אנליסט מניות במריל לינץ'. "זה נראה הגיוני מבחינתם (לגייס מנהל שיווק), אם הם רוצים להגביר את שליטתם ומבקשים לבנות לעצמם צוות משלהם", הוא אומר.

בכירים בפיקסר סירבו להגיב על הדברים.

המינוי עשוי להתברר כצעד חסכוני עבור פיקסר. לדברי סלבין, העברת שיווק 'מפלצות בע"מ' לידי דיסני עלתה לפיקסר 20 סנט ברווח למניה. כלומר, עמלת הפצה של 13% שממנה נהנית דיסני על כל סרט. דיסני מקבלת עמלת הפצה דומה גם על נישות אחרות, כמו וידיאו ביתי. 2 מיליון דולר בקופות עבור דיסני, שסובלת מבעיות פיננסיות משל עצמה, גורמים לכך שפיקסר תהפוך לאביר המושיע.

לפיקסר יש רקורד לא יאמן כמעט כמפיקת סרטים, עם חמש הצלחות קופתיות רצופות: 'צעצוע של משחק' (1995), 'באג לייף' (1998), 'צעצוע של סיפור ' (1999), 'מפלצות בע"מ 2' (2001) ו'מוצאים את נמו' (2003). עד ה-6 ביולי גרף 'מוצאים את נמו' הכנסות של 274.9 מיליון דולר בקופות, כך עולה מנתוני איי. סי נילסן. בסך הכל גרפו חמשת סרטי פיקסר הכנסות של יותר מ-2 מיליארד דולר בקופות ברחבי העולם.

פיקסר ודיסני פועלות היום במסגרת שותפות 50%-50%, שתסתיים ב-2006 אחרי יציאתם לשוק של שני סרטים נוספים, The Incredibles,שייצא לאקרנים בעונת החגים 2004 ו'מכוניות', שיצא בעונת החגים 2005.

במקור, היה לדיסני הסכם הפצה של 80%-20% עם פיקסר, אולם אחרי 'צעצוע של סיפור' ההסכם תוקן לשותפות של 50%-50% לחמשת הסרטים הבאים. כמו בחברה של סרטי לוקאס, עכשיו מבקשת פיקסר חלוקה הוגנת יותר מבחינתה או הסדר הדומה לזה שיש לג'ורג' לוקאס מלוקאס-פילמס עם פוקס המאה ה-20. בכירים בתעשייה אומרים, כי במסגרת הסדר זה משלמת לוקאס-פילמס לפוקס עמלה על הפצת הסרט לבתי הקולנוע בשיעור של 5% או 7% לסרט.

מי שאחראי מטעם פוקס על כל פעולות השיווק של הפצת הסרט לבתי הקולנוע ושיווק הווידיאו הביתי הוא סגן נשיא לשיווק, ג'ים וורד. וורד אחראי על כל החלטות השיווק הקשורות לסרטים כגון טרילוגיית 'מלחמת הכוכבים' הנוכחית. לוקאס-פילמס, מצידה, מטפלת בתחומי בידור אחרים, כמו משחקי וידיאו או מוצרי צריכה, כמו גם מכירות לטלוויזיה, שיווק והפצת סרטיה. אנליסטים אומרים, כי לפיקסר אין כל כוונה לבנות מערכת הפצה משלה ולהפוך לאולפן מושלם על כל היבטיו.

"זה לא יהיה יעיל מבחינתם", אומר סלבין. "הם יידרשו למערכת גלובלית משומנת, כשבפועל הם עושים רק סרט אחד בשנה". עמדת הפתיחה של דיסני לקראת המשא ומתן המחודש עם פיקסר, מתמקדת בעובדה שהם חתומים על הפצת שני סרטים נוספים עם פיקסר ומחזיקים בידיהם את הזכויות לסרטי המשך עתידיים של פיקסר שהופצו על ידי דיסני. דובר דיסני סירב להגיב על הדברים.

שותפים אחרים

ההסדר של פיקסר עם דיסני מאפשר לה לשאת ולתת עם אולפנים אחרים אחרי יציאתו לאקרנים של 'מוצאים את נמו'. ואכן, כמעט כל האולפנים יצרו קשר עם פיקסר. לדברי בכיר שיווק, מוכנה פוקס להעניק לפיקסר הסדר דומה לזה שיש לה עם לוקאס-פילמס, אשר יכלול עמלת הפצה נמוכה. דובר פוקס סירב להגיב על הידיעה.

המהומה מסביב מאלצת את דיסני להתיישב לשולחן הדיונים. "הם ירצו בוודאי למנוע מראש את עזיבת פיקסר", אומר סלבין. "דיסני היא הפרטנרית הטובה ביותר. אין חברה אחרת שיש לה מותג משפחה כה מוכר. יש להם את ערוץ דיסני, פארקי השעשועים, החנויות וחיזוק גלובלי של הזיכיון".