במסגרת הטיפול באמהות חד-הוריות: היטל העסקת עובד זר יועלה פי 2.5

משרד הרווחה הסכים לתוכנית נתניהו לסיוע לאמהות: מענקים, תוספות תקציב וסבסוד מעונות

היטל העסקת עובד זר יוכפל פי 2.5 ויועלה בשנת 2004 לשיעור של 20% לעומת 8% כיום. עד לשנת 2008 יגדל ההיטל פי חמישה לשיעור כולל של 40%. כך סיכמו אתמול (ד') הממונה על התקציבים, אורי יוגב, מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, ומנכ"ל משרד הרווחה, דב גולדברגר, במסגרת התוכנית לעידוד השתלבות אמהות חד-הוריות במעגל העבודה. העלות התקציבית של התוכנית בשלב הראשון תסתכם ב-100 מיליון שקל לפחות והיא צפויה לגדול משמעותית ב-2004.

השלושה סיכמו על הפעלה מיידית של התוכנית לעידוד התעסוקה המקורית שהציגו לפני מספר שבועות שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר התמ"ת, אוהד אולמרט. יצוין, כי עד כה הסתייג שר הרווחה, זבולון אורלב, מתוכנית נתניהו-אולמרט.

המענק שיינתן לאם חד-הורית שתגדיל את היקף משרתה לפחות בשליש לעומת המצב כיום, יגדל מ-9,000 שקל ל-9,600 שקל. המענק ישולם שלוש פעמים, ובלבד שהאם תתמיד בעבודה לפחות שנה אחת מלאה: 3,600 שקל אחרי ארבעה חודשים, 3,200 אחרי שמונה חודשים ו-2,800 שקל אחרי 12 חודשים.

המענק לא ייחשב כהכנסה משכר לצורך חישוב קיצבת הבטחת הכנסה, ובכך תקטן מאוד הפגיעה במקבלי הבטחת הכנסה ביחס לתוכנית המקורית של האוצר. בנוסף סוכם על מתן הטבות במעונות יום לנשים חד-הוריות שעובדות בהיקף שליש מישרה לפחות.

עוד סוכם שמשרד התמ"ת יגבש תוכנית נרחבת לתמרוץ מעסיקים להעסקת אמהות חד-הוריות, שנמצאות כיום במעגל מקבלי הבטחת הכנסה. מדובר בסיבסוד הסעות למקום העבודה ובהכשרות מקצועיות.

תקציב המענקים הכולל לא יעלה על 40 מיליון שקל, והוא יתווסף כסעיף מיוחד לתקציב משרד התמ"ת. הנחת העבודה היא, כי מענקי העידוד יביאו להשתלבות 24,000-8,000 אמהות חד-הוריות במעגל העבודה. כן סוכמו הנושאים הבאים:

* תקציב משרד התמ"ת יגדל ב-25 מיליון שקל לטובת עבודות יזומות בפרוייקטים מיוחדים בארכיאולוגיה ובעתיקות.

* משרד התמ"ת יקבל תוספת תקציב של 4 מיליון שקל לצורך הכשרת 1,000 נשים בתוכנית "עשי לך עסק משלך". היקף התקציב הכולל לסעיף זה יסוכם בהתאם להתקדמות בביצוע.

* משרד התמ"ת יקבל תוספת של מיליון שקל נוסף לצורך הכשרתן של 1,000 נשים בתוכנית הקרויה "העצמה אישית ורכישת מקצוע". גם התקציב לסעיף זה צפוי לגדול ב-2004 בהתאם לביצוע.

* משרד התמ"ת יעמיד הלוואות של עד 20 אלף שקל לאם חד-הורית, לפתיחת עסקים קטנים.

* כן הוקצו לתמ"ת 1.7 מיליון שקל לצורך הפעלת קווי טלפון 1-800, כמוקד סיוע לחיפוש עבודה לאמהות החד-הוריות.

* האוצר והתמ"ת יקצו 25 מיליון שקל למימון קרן מילגות לרכישת השכלה אקדמית לחד הוריות.