תוכנית איחוד הרשויות במתכונת מצומצמת תובא היום לאישור הכנסת

מדובר באיחוד ניסיוני של 12 מקבצי רשויות מקומיות וצמצום מספר הסגנים בשכר של ראשי הרשויות בכל הארץ

איחוד ניסיוני של 12 מקבצי רשויות מקומיות וצמצום מספר הסגנים בשכר של ראשי הרשויות בכל הארץ אושר היום (ה') לפנות בוקר בוועדה המשותפת לוועדות הכספים והפנים, בהצעת חוק מתוקנת שעברה לקריאה שניה ושלישית. האישור ניתן בתום ישיבה מרתונית שנערכה בהפסקות משעות הבוקר של יום אתמול.

הוועדה גם הגבילה את הסמכות שניתנה בהצעת החוק לשר הפנים המבקש לאחד רשויות נוספות, לקצר את תקופת הכהונה שלהן בתום 3 שנים מהבחירות הקרובות ולהכריז על בחירות חדשות במסגרת הרשות המאוחדת. הוועדה קבעה כי יידרש לקבל את אישור ועדת הפנים לצעדים אלה.

מקבצי הישובים והשכונות שיאוחדו תחת רשות אחת: 1. צורן יצורף למועצה המקומית קדימה; 2. רמות השבים יצורף למועצה האזורית דרום השרון; 3. מכבים-רעות יצורף לעיריית מודיעין; 4. גבעת עדה תצורף למועצה מקומית בנימינה; 5. דליית אל כרמל ועוספיה יאוחדו לעירייה אחת; 6. בקה אל גרביה וג'ת יאוחדו לעירייה אחת; 7. עתלית וכפר גלים יצורפו למועצה אזורית חוף הכרמל; 8. הכפרים מג'ד אלכרום, דיר אלאסד ובענה יאוחדו למועצה מקומית אחת; 9. הכפרים ירכא, אבו סנאן וינוח-ג'ת יאוחדו עם עיריית ג'וליס; 10. המושבה כינרת תצורף למועצה אזורית עמק הירדן; 11. נווה מונסון יצורף לעיריית יהוד; 12. גני יהודה תצורף למועצה מקומית סביון.

הוועדה אישרה תקן חדש לסגני ראש רשות מקומית בשכר לפי הצעת שר האוצר בנימין נתניהו שהוצגה בידי ח"כ דני בנלולו (ליכוד). היא תצמצם את מספר הסגנים ל-227 במקום 364 הסגנים המכהנים (מתוך תקן של 464 סגנים). התקן בהצעת החוק המקורית הפחית את מספר הסגנים ל-174, אולם הצעת ח"כ אלי אפללו (ליכוד) לאמץ את המתכונת הזאת נדחתה ברוב קולות. השר מאיר שטרית שהציע פשרה מתואמת עם פורום הסגנים לפיה ירד מספרם ל-313 משך אתמול (ד') את הצעתו במכתב ששלח ליו"ר הוועדה המשותפת ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד).

לפי מתכונת נתניהו-בנלולו לא יתמנה סגן ברשות שמספר תושביה עד 10 אלפים; ברשות עם 10 אלפים עד 20 אלף תושבים יכהן רק סגן אחד; ברשות שבין 20 אלף ל-100 אלף תושבים 2 סגנים; ברשות בין 100 אלף ל-200 אלף תושבים 3 סגנים; ברשות שבין 200 אלף ל-400 אלף תושבים 4 סגנים; ברשות בין 400 אלף ל-500 אלף 5 סגנים; וברשות מ-500 אלף ומעלה 6 סגנים.

נתניהו אמר אתמול כי עלות השכר הממוצעת של סגן היא כ-800 אלף שקל בשנה והצעתו אמורה לחסוך כ-120 מיליון שקל בשנה. ח"כ אפללו מחה על התנגדות הוועדה לאמץ את ההפחתה המקורית שהיתה חוסכת כ-40 מיליון שקל נוספים.

הוועדה שמעה במשך יום אתמול עד שעת לילה מאוחרת את טענות נציגי היישובים המיועדים לאיחוד נגד התכנית. היא החליטה לצמצם את מספר המקבצים שעמד קודם על 19 (מתוך כ-80 בהצעת החוק המקורית) וגם הוציאה ישובים שנכללו במקור ב-12 שנותרו, כגון תל-מונד מקדימה, כפר אז"ר מדרום השרון, ומנחמיה ומגדל מעמק הירדן. במשך כל היום והערב נמשכו הלחצים על הוועדה להוציא מהרשימה כמה שיותר ישובים. הלחצים נמשכו עד מועד ההצבעות שנקבע לשעה 1 אחר חצות.

לאחר הצגת הרשימה הסופית אמרו בוועדה כי "ההר הוליד עכבר" ומנכ"ל מרכז השלטון המקומי גיורא רוזנטל הביע ספק אם יש באיחודים אלה חסכון משמעותי (שנאמד בכ-2 מיליארד שקל לגבי התכנית המקורית). הוא חשש אפילו שמחיר האיחוד הניסיוני יעלה על החיסכון. אולם שר הפנים אברהם פורז שליווה את הדיונים וההצבעות, לאחר ש"קבר" את התכנית במסיבת עיתונאים, התייחס ל-12 המקבצים כפריצת דרך שתוביל למיזוגים רבים נוספים לאחר שנקבע התקדים.

השר נאבק נגד מגמת הרוב בוועדה להגביל את סמכותו הבלעדית לאחד ישובים נוספים 3 שנים לאחר הבחירות הקרובות, בקבלת אישור ועדת הפנים. הוא התייצב מאחורי פשרה שהציעו הח"כים יצחק הרצוג ואורית נוקד (עבודה) לפיה יידרשו לצעדיו אישור הממשלה, התייעצות עם ועדת הפנים ופרסום נימוקי האיחוד חצי שנה לפני פרסום הצו. לאחר שנדחתה הוא הודיע שיגיש אותה להכרעת מליאת הכנסת כהסתייגות שתעלה בקריאה השניה של החוק כבר היום.

הוועדה נלחצה לאשר את הצעת החוק המתוקנת בישיבה המרתונית עד לפנות בוקר כדי שהמליאה תספיק לאשר אותה סופית בקריאה שניה ושלישית ביום האחרון של המושב לפני פגרת הקיץ שמתחילה בראשית השבוע הבא.