אלביט יודעת גם לקנות: אלביט מערכות תרכוש את סאיקלון ב-%75 מעל מחיר השוק

הגישה הצעת רכש לכל מניות סאיקלון, הנמצאת בשליטת עץ לבוד, תמורת 40 מיליון שקל * אריה יהודאי, עץ לבוד: "נשקול את ההצעה בחיוב. זו הזדמנות טובה"

שבוע לאחר שהחברה האחות, אלביט הדמיה, נמכרה לאיש העסקים מוטי זיסר, הודיעה היום (ג') אלביט מערכות מקבוצת אלרון, על כוונתה לרכוש את החברה הבורסאית סאיקלון מוצרי תעופה. ההצעה מותנית בהיענותם של לפחות %90 ממחזיקי המניות בסאיקלון.

סאיקלון (לשעבר ציקלון) נמצאת בשליטתה של חברת עץ לבוד, המחזיקה ישירות ב-%62 ממניותיה, ו-%7 נוספים מהמניות נמצאות בידי חברה בת של סאיקלון. למרות שהרכישה טרם סוכמה עם עץ לבוד, אמר היום אריה יהודאי, מבעלי החברה, כי "אלביט מערכות הודיעה לנו על כוונתה, ואנחנו אמרנו שנשקול את ההצעה בחיוב. זו הזדמנות טובה לבעלי המניות בסאיקלון".

מחיר הצעת הרכש עומד על 63.2 שקל למניה, גבוה ב-%75 ממחירן של מניות סאיקלון מוצרי תעופה בבורסה הבוקר. בסך הכול תשקיע אלביט מערכות כ-40 מיליון שקל במקרה שהצעת הרכש תזכה להיענות מלאה - סכום העולה ב-%25 על ההון העצמי של סאיקלון בסוף ספטמבר 98'. בנוסף, מתכוונת אלביט מערכות לרכוש את האג"ח של סאיקלון במחיר של 1.75 שקל לאג"ח בודדת, ובסך הכול 5.2 מיליון שקל.

אלביט מערכות דיווחה אתמול על רווחי שיא ב-98': 27.8 מיליון דולר מהכנסות של 415 מיליון דולר. היא רואה בסאיקלון בית מלאכה לתיקון ושיפוץ מטוסים, שיוכל להשתלב במערך שירותי "אאוטסורסינג" שמעניקה החברה ללקוחות בחו"ל. לדברי נשיא החברה, יוסי אקרמן, "סאיקלון תישאר חברה עצמאית, שתיעזר בשירותי השיווק והניהול של אלביט מערכות. אני חושב שאנחנו יכולים לאפשר לה לצמוח".

אלביט מערכות עצמה עוסקת בפרוייקטים של השבחת פלטפורמות נשק מוטסות, יבשתיות וימיות (אוניות, מטוסים, טנקים) וכן בפיתוח וייצור של מערכות צבאיות משולבות עתירות תוכנה ושל מוצרי אלקטרוניקה. בניגוד לתעשיות הביטחוניות המסורתיות, הנמצאות במגמת צמצום מזה מספר שנים, אומר אקרמן כי "אנחנו רואים מולנו שוק שהוא רק גדל".

אתמול דיווחה החברה על צבר הזמנות של 710 מיליון דולר, מתוכו %70 מחו"ל. לדברי אקרמן, "אלביט מערכות מבססת את אסטרטגיית הצמיחה שלה על הרחבת עסקיה בתחום ההשבחות ועל פיתוח מוצרים הנמצאים בקדמת הטכנולוגיה, תוך בחינת אפשרויות שונות לרכישה אסטרטגית של טכנולוגיות ויכולות משלימות".

עוד אמר נשיא אלביט מערכות, כי "היתה לנו היכולת לעשות את הדברים הנכונים בזמן הנכון, ולקלוע למטרה בפתוח הטכנולוגיות שכיום נושאות פירות".

סאיקלון פועלת בעיקר בתחום התעופה, בעיקר ייצור מכלולי מבנה וחלקי מטוסים, לצד שיקום ואחזקת מסוקים וחלקי מטוסים. במפעלה שבגליל מעסיקה החברה 350 עובדים.

לאחר הפסדים כבדים בשנים 95'-96', שהצטברו לכ-25 מיליון שקל, חזרה סאיקלון ב-97' לפסי רווחיות, ובתשעת החודשים הראשונים של 98' הציגה רווחי שיא של 6.2 מיליון שקל מ-95 מיליון שקל מכירות. הסיבה העיקרית לשיפור ברווחיות, למרות מחזור המכירות הדומה היא תוכנית התייעלות שעברה החברה, שפיטרה אשתקד 75 עובדים ומנהלים.

רכישה בידי אלביט מערכות, תפחית את התלות שהיתה לסאיקלון עד כה בלקוחותיה העיקריים ותאפשר לה להרחיב את פעילותה לשווקים חדשים ולחברות תעופה נוספות אל אלו שעבדה עמן עד כה. לסאיקלון תלות בשלושה לקוחות - בואינג (%65), משרד הביטחון (%14) וחיל האוויר האמריקאי (%10).

%90 ממכירות החברה מיועדים לשוק הצבאי, כשבין היתר היא מתקינה מערכות המתאימות לחיל האוויר במטוסי אף-15 ואף-16, עבודות המתחייבות מהסכמי רכש גומלין עם האמריקאים.

בעקבות העברת מניותיה של עץ לבוד בסאיקלון, תיוותר חברת האחזקות הנשלטת בידי המשפחות קרמרמן, יהודאי וסלט עם פעילויות בתחום העץ. החברה שולטת על החברות הציבוריות לבידי אשקלון וספן. בנוסף, יש בבעלותה שטח קרקע יקר ערך בפתח-תקוה, שעליו היה ממוקם מפעל החברה. לאחר שנתקבל אישור לשינוי התב"ע בשטח, עוסקת החברה כיום בתכנון הבנייה