גבעת שמואל: מעשיות על דיור מוגן

הוועדות אפשרו חריגות בנייה והעלימו עין מאיכלוס בניגוד לייעוד המקורי

במחצית השנייה של שנת 2002 בדק משרד מבקר המדינה את הליכי התכנון וקבלת היתרי הבנייה לבניין רב קומות, שיועד לדיור מוגן, במועצה המקומית גבעת שמואל. מבקר המדינה מצא, כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נתנה היתרי בנייה, שאפשרו ליזם להגדיל את שטחי הבנייה בניגוד לתוכניות המתאר התקפות, ולא פעלה למנוע חריגות בנייה.

הדו"ח מגלה, כי הוועדה המקומית התירה ליזם להקים קומות מרתף עליונה ושתי קומות עליונות של הבניין בגובה כפול מן הנדרש לקומה, דבר שאפשר את פיצולן של הקומות הללו. כפועל יוצא, כותב המבקר, הוגדל שטח הבנייה מעל למה שנקבע בתוכניות התקפות.

עוד נמצא, כי היזם פעל לאיכלוס הבניין שלא בהתאם לייעודו, והוועדה המקומית לא עשתה להפסקת פעילות זו. משרד מבקר המדינה כותב, כי שינוי מהותו של הבניין יכול להיעשות רק בדרכים שהותוו לכך בחוק התכנון והבנייה.

מדברי המבקר עולה, כי הפעולות והמחדלים של הוועדה המקומית מעוררים ספק בדבר הכנות ותום הלב שבעצם הגשת התוכנית להקמת דיור מוגן: "בבחינת 'סוף מעשה מעיד על תחילתו'. מוסדות התכנון מופקדים על קיום חוק התכנון והבנייה, אך במעשיה של הוועדה המקומית במקרה זה יש כדי לעודד יזמים להפר את החוק בציפייה שחריגות הבנייה יוכשרו בדיעבד".