הצמיחה של זוקו שילובים נבלמה: ירידה ברווח ל-3.2 מיליון שקל ברבעון השני

שאול גלעד, סמנכ"ל הכספים: "אנחנו עדיין בוחנים את נושא רכישת עוז הידראוליקה, ומצויים בעיצומו של הדיו דיליג'נס"

אחרי ש-2002 הייתה שנת הפריצה של זוקו שילובים , את המחצית הראשונה של השנה ניתן לסכם במילה התייצבות. ברבעון הראשון עוד הצליחה החברה לצמוח ביחס לרבעון המקביל, אולם כבר אז ראינו ירידה בפעילות ביחס לרבעון הקודם. ברבעון השני של השנה אנחנו כבר רואים ירידה מתונה בהכנסות וברווח הן ביחס לרבעון הקודם, והן ביחס לרבעון המקביל.

זוקו מציגה הכנסות של 100.6 מיליון שקל, לעומת 103.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-105.5 מיליון שקל ברבעון הקודם. ברווח התפעולי נרשמת צניחה ל-5.3 מיליון שקל, לעומת 9.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-9.1 מיליון שקל ברבעון הקודם, ואילו הרווח הנקי ירד ל-3.2 מיליון שקל, לעומת כ-4.2 מיליון שקל הן ברבעון הקודם, והן ברבעון המקביל.

הסעיף שבו נרשם שיפור מרשים ביחס לרבעון המקביל הוא סעיף תזרים המזומנים, כשזוקו יצרה 20.7 מיליון שקל, לעומת תזרים מאוזן ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה מדובר בתזרים שוטף של 14.7 מיליון שקל, לעומת 3.9 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

עיקר פעילותה של זוקו הוא יבוא של ציוד מכני הנדסי (צמ"ה) לישראל. החברה מייבאת ומשווקת את מוצרי קטרפילר האמריקנית, וכן מותגים נוספים כמו אינטרנשיונל, אינגרסול-ראנד ומונטברט. גם ברבעון השני, עיקר הכנסות החברה נבעו מפעילות הצמ"ה, כשהמכירות הניבו הכנסות של 29.4 מיליון שקל, והשירות והחלפים תרמו כ-24 מיליון שקל. יבוא כלי רכב (בעיקר משאיות קלות) הניב לזוקו הכנסה של 10.6 מיליון שקל, וההכנסות מציוד לתעשייה תרמו 37.8 מיליון שקל.

אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של זוקו בשנה שעברה היה תהליך ההצטיידות המואץ בעקבות בניית פרוייקט גדר ההפרדה, שהצריך רכישה מסיבית של צמ"ה, כמו דחפורים ומכבשים. שאול גלעד, סמנכ"ל הכספים של זוקו, אומר כי עיקר ההצטיידות הקשורה לפרויקט קו התפר הסתיימה, וכעת החברה מתבססת על פרויקטים אחרים בתחום התשתית, כמו כבישי הרוחב של כביש חוצה ישראל והרחבת תשתיות הרכבת.

- אחרי כמה רבעונים של צמיחה, נראה שזוקו נסוגה מעט לאחור "מבחינתנו הרבעון השני מציג תוצאות סבירות. הן אומנם פחותות מהרבעונים הקודמים, אבל בסך הכל אנחנו לא מסתכלים על התוצאות בראיה רבעונית אלא שנתית, ומתחילת השנה מדובר בשיפור הן בהכנסות והן ברווחים".

- ובכל זאת, מה הביא לפגיעה בתוצאות הרבעון השני?

"ראינו פגיעה נקודתית במכירות הצמ"ה, שירדו ביחס לרבעון המקביל. מדובר שתחום שמאופיין ב'פיקים', ואין בו יציבות על פני רבעונים, ולכן צריך לבחון את התחום הזה בראיה שנתית. שמנו לנו יעד להתייצב בתוצאות של 2002, הן בהכנסות והן ברווחים, ובסך הכל אנחנו עומדים בזה בראיה חציונית".

- עד כמה השפיע עליכם סיום ההצטיידות לקו התפר?

"ההשפעה של קו התפר לא הייתה על הרבעון השני, אלא על הראשון. עיקר ההצטיידות של קו התפר הייתה אשתקד, ועכשיו נכנסו למתווה של הצטיידות פה ושם. אבל צריך לזכור, שיש עוד כמה קילומטרים טובים שצריך לסלול, ולכן יהיו עוד הצטיידויות, גם אם בקנה מידה נמוך מכפי שראינו עד כה. עדיין ישנם פרוייקטים רבים בתחום התשתית, כמו כבישי הרוחב והרכבת, ולכן יש לנו עוד מה לעשות".

כיום יש לזוקו יתרון ברור על פני המתחרים בתחום הצמ"ה, בעיקר וולבו, בשל היותה של קטרפילר חברה אמריקנית. עובדה זו העניקה למוצרים אלה יתרון על פני מתחריה במכרזים של משרד הביטחון, שמוגבל לרכישת ציוד אמריקני בלבד בכספי הסיוע. כעת יתרון זה נחלש, לאחר שקלרום הכריזה על תחילתו של יבוא הצמ"ה של ג'ון דיר האמריקנית לישראל.

עד כה נמנעה ג'ון דיר מלייצא את מוצרי הצמ"ה שלה מחוץ לארה"ב. זאת בשל הסכם שהיה לה עם קטרפילר, לפיו לא תתחרה מול ג'ון דיר בציוד היערות בשוק הצפון אמריקני, ובתמורה ג'ון דיר לא תתחרה בקטרפילר בתחום הצמ"ה מחוץ לתחומי ארה"ב. הסכם זה פג בתחילת השנה. אז רכש "ג'ון דיר צהוב" (חטיבת הצמ"ה של החברה) חברת יערות גדולה בפינלנד והחל במקביל לשווק גם את הציוד ההנדסי שלו בעולם. החברה בחנה כניסה לתחרות גם בשוק הישראלי וחתמה על שיתוף פעולה בנושא עם קלרום.

קלרום מתכננת להתחיל ולשווק את מוצרי הצמ"ה של ג'ון דיר ברבעון השלישי, כשקהל היעד שלה כולל את מערכת הביטחון, קבלני עפר ותשתית ועוד. קלרום צפויה ליהנות גם מהיותה של ג'ון דיר חברה אמריקנית. עובדה זו פותחת לחברה גם את דלתות משרד הביטחון, מה שמהווה איום על מעמדה של זוקו בתחום זה.

- כיצד תשפיעה עליכם כניסת ג'ון דיר לישראל?

"קשה לי לראות את משרד הביטחון מהמר על חברה קטנה כמו קלרום. מעבר להצטיידות עצמה, הצבא מחפש את הגב החזק ואת האיתנות הפיננסית של היבואן, ולכן קשה לי לראות אותו מתבסס על חברה קטנה כמו קלרום".

- עד לא מכבר גם זוקו הייתה חברה קטנה כמו קלרום.

"נכון, ומחמיא לי מאוד לקרוא שראשי קלרום מסתכלים עלינו כמודל, ואני באמת מאחל להם הצלחה. הם חברה בתחילת דרכה בתחום הזה, ומדובר בתחום מאוד תחרותי, כך שלא צפויים להם חיים קלים".

- יש לכם הערכות איך תראה המחצית השנייה של השנה?

"קשה לי לדעת, למרות שאני מצפה שנמשיך להציג תוצאות דומות לאלו שהצגנו אשתקד, כשהשנה ממשיכה להיות שנה קשה מאוד למשק".

לפני כחודש וחצי הודיעה זוקו לבורסה, כי הנהלת החברה מנהלת מגעים לרכישת השליטה בעוז הידראוליקה ולשיתוף פעולה עסקי בין החברות, ובכלל זה מעורבות בניהולה של עוז. על פי הודעת זוקו, טרם סוכמו פרטי העסקה, אם תהיה, והיא לא אושרה בדירקטוריון החברה. את עוז הידראוליקה רוכשת זוקו כשהיא נתונה בשפל בתוצאות ונסחרת בשווי של 9.2 מיליון שקל, מחצית מההון העצמי העומד לרשותה. עוז עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מתקנים הידראוליים, מכונות קידוח וביבוא ושיווק של מנועי חשמל. החברה נמצאת בשליטת ראובן בכר ושלמה פררה (כ-41% מההון כ"א).

את הרבעון הראשון סיימה עוז עם הכנסות של 7.8 מיליון שקל והפסד של 862 אלף שקל, לאחר שבשנת 2002 כולה הציגה מכירות של 37 מיליון שקל והפסד של 2 מיליון שקל.

- יש התקדמות בנוגע לרכישת עוז הידראוליקה?

"אנחנו עדיין בוחנים את נושא רכישת החברה, ומצויים בעיצומו של הדיו דיליג'נס. אם וכאשר יהיה מה להודיע בנוגע להתקדמות בנושא, נודיע".