פרוטרום צומחת רבעון 15 ברציפות: רווח של 12.5 מיליון שקל ברבעון השני

אורי יהודאי, נשיא החברה: "יש לנו כמה יעדי רכישה. חברה אחת, בקנה מידה קטן יחסית, יותר מפלקסמן, תירכש עוד השנה"

הדו"חות הרבעוניים של פרוטרום, בשליטת ג'ון פרבר, ממשיכים להמחיש לנו עד כמה גדול ההבדל בינה לבין החברה-האחות, ממנה פוצלה בעשור שעבר, תעשיות אלקטרוכימיות. בעוד תעשיות אלקטרוכימיות נלחמת על חייה, מפסידה עשרות מיליוני שקלים ומתקשה לפרוע את חובותיה, הרי שפרוטרום מציגה צמיחה מרשימה מרבעון לרבעון, מסכמת רכישה מוצלחת של חברה שוויצרית, ומביעה נחישות לקראת מהלכים דומים בעתיד.

פרוטרום, המייצרת חומרי גלם ותערובות טעם וריח, הציגה היום את תוצאות הרבעון השני של השנה, שעדיין אינן כוללות את התוצאות התפעוליות של פלקסמן השוויצרית, שאת רכישתה השלימה לפני כחודש וחצי. כזכור, פלקסמן נרכשה תמורת 25.5 מיליון פרנק שוויצרי (כ-20 מיליון דולר) באמצע חודש יוני. על פי ההסכם, שילמה פרוטרום UK, חברה-נכדה בבעלות מלאה של פרוטרום, 21 מיליון פרנק שוויצרי (כ-16 מיליון דולר) בעת החתימה, ואת היתרה ב-3 תשלומים שנתיים של 1.5 מיליון פרנק. התמורה הכוללת, כ-20 מיליון דולר, שקולה להון העצמי של פלקסמן.

כאמור, עוד לפני הכללת תוצאותיה של פלקסמן, מציגה פרוטרום תוצאות מרשימות למדי ברבעון השני. הכנסות החברה צמחו בכ-10% ל-139.2 מיליון שקל, הרווח התפעולי צמח ב-21.5% ל-18.2 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח ב-28% ל-12.5 מיליון שקל.

גם בראיה של המחצית הראשונה של השנה מציגה פרוטרום צמיחה נאה. ההכנסות צמחו ב-7.1% ל-260.8 מיליון שקל, הרווח התפעולי ב-14% ל-31.9 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח ב-21.5% ל-21.1 מיליון שקל. בנוסף, מציגה החברה בסוף המחצית הראשונה תזרים שוטף של 10.8 מיליון שקל (11.9 מיליון שקל ברבעון השני לבדו), לעומת 17.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (13.3 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד).

לפרוטרום הון עצמי של 185.5 מיליון שקל, המממן מאזן של 640.8 מיליון שקל. החברה כללה במאזנה את הנכסים וההתחייבויות של פלקסמן, אולם התוצאות התפעוליות יכללו בדו"חות הרווח וההפסד רק מהרבעון הבא, השלישי של השנה.

על מנת לממן את רכישת פלקסמן, פנתה פרוטרום לשוק ההון, והייתה למעשה החברה הראשונה (למעט אל-על), שביצעה הנפקת מניות השנה. החברה ביצעה הנפקה לשוק המוסדי, בה גייסה 51 מיליון שקל תמורת כ-10.8% ממניותיה - גיוס המשקף לחברה שווי של כ-470 מיליון שקל, בדומה לשווייה בבורסה כיום (כספי ההנפקה לא מופיעים בדו"חות הרבעון השני, שכן היא נערכה בחודש יולי, לאחר תום הרבעון).

ההנפקה של פרוטרום זכתה להצלחה חלקית, שלא ב'אשמת' החברה. ההנפקה בוצעה בדיוק בתקופה שבה שינתה הבורסה את מגמת המסחר, ולאחר תקופה ארוכה של עליות מרשימות, החלו להופיע בשוק ירידות שערים, שהוסברו בשינוי האווירה ובמימושי רווחים. לכן, נאלצה פרוטרום להסתפק בגיוס של 51 מיליון שקל, כאמור, לאחר שתכננה לגייס סכום כפול.

בסך הכל, יכול אורי יהודאי, נשיא החברה, לרשום לעצמו 'וי' נוסף ליד תוצאות הרבעון השני - הרבעון ה-15 ברציפות שבו מצליחה פרוטרום לרשום צמיחה ברווחיה. בנוסף לשיפור במספרים ה'יבשים' בדו"חות, פרוטרום מצליחה לרשום שיפור מתמשך גם בפילוח המגזרי של תוצאותיה. יהודאי אמר לא פעם, כי השאיפה של פרוטרום להגדיל את הנתח של פעילות התערובות והתמציות של החברה מסך הכנסותיה, על חשבון פעילות חטיבת חומרי הגלם, וזאת משום שפעילות התערובות והתמציות מאופיינת ברמת רווחיות גבוה במידה משמעותית.

במחצית הראשונה של השנה נרשם מהפך, ולראשונה היה נתח פעילות התמציות והתערובות גדול מזה של פעילות חומרי הגלם - 47.3% לעומת 46.9%. לדברי יהודאי, חלוקת מגזרי הפעילות של פלקסמן דומה לזו של פרוטרום, כך שהכללתה בתוצאות התפעוליות של החברה (מהרבעון הבא, כאמור), לא תשנה יחסים אלה.

יהודאי מביע שביעות רצון מהתוצאות. "הצלחנו להציג רבעון נוסף של צמיחה מחד, ושיפור בתמהיל הפעילות שלנו, מאידך, וכל זאת מצמיחה פנימית בלבד, ולפני שהכללנו את התוצאות של החברה הנרכשת. גם הרבעון השלישי מתחיל במגמה דומה, כשפעילות התערובות ממשיכה להגדיל את הנתח שלה מכלל הפעילות שלנו, כשנזכיר שמדובר בפעילות בעלת רווחיות גולמית גבוהה באופן משמעותי ביחס לפעילות חומרי הגלם שלנו".

יהודאי מציין גם את המשך השיפור בתמהיל הגיאוגרפי של פרוטרום, ובעיקר את הגידול בפעילות בבריטניה, לאחר שהחברה השקיעה מאמצים בהקמת תשתית שיווק ומכירות במדינה. "יש גידול מהיר בפעילות התערובות שלנו בבריטניה, בעקבות ההשקעה שביצענו שם, כולל מיזוג של פעילות שרכשנו שם בעבר. אנחנו רואים שם תוצאות יוצאות מן הכלל, כשהצמיחה של פעילות התמציות שם צמחה מתחילת השנה ב-30%, וזאת אחרי שגם 2002 הייתה שנה לא רעה.

"בנוסף אנחנו רואים גידול בפעילות שלנו בשאר העולם, כמו במזרח אירופה ובאזורים נוספים. הצמיחה שלנו נמשכת גם ברבעון השלישי, שהחל לפני כחודש, ולדעתי ישנו פיזור טוב בין המדינות השונות בעולם. כיום (כולל פעילות פלקסמן) אירופה אחראית על יותר מ-40% מההכנסות שלנו, ארה"ב אחראית ל-23%, ישראל 15%, אסיה 13% והשאר מתפזר בין שאר אזורי העולם".

- מה שמפריע זו הירידה בתזרים המזומנים שלכם ביחס לרבעון המקביל.

"התזרים ברבעון השני עומד על סביב 12 מיליון שקל, שזו ירידה מינורית לעומת הרבעון המקביל. אנחנו פועלים עם רמת מלאי גדולה, עם חומרי גלם טבעיים שמחיריהם עלו מאוד לאחרונה, אולם רכשנו אותם במחירים מאוד אטרקטיביים מבחינתנו. ההחלטה על הגדלת המלאי נובעת ממניעים אסטרטגיים של ניצול רמות מחירים בשווקים.

"בנוגע לתזרים, אני לא רואה בו שום בעיה, ואני מניח שבסיכום שנתי נציג תזרים יותר טוב מאשר בשנה שעברה, שבה הצגנו תזרים של 10 מיליון דולר".

- כמה תתרום פלקסמן לתוצאות התפעוליות שלכם?

"פלקסמן הניבה אשתקד הכנסות של 31 מיליון דולר, ולפי התוצאות שלה עד כה, השנה תהיה צמיחה בהכנסות ביחס לנתונים אלו. מבחינת רווחיות ותזרים, מדובר באותם שיעורים שנרשמים כיום בפרוטרום".

- תכננתם לממן את הרכישה בגיוס של 100 מיליון שקל, אולם נאלצתם להסתפק במחצית מהסכום. מאיפה תבוא יתרת הכסף?

"אין לנו בעיה של מזומנים. גם לפני ההנפקה היה לנו מאיפה לממן את הרכישה - יש לנו קווי אשראי גדולים בארץ ובחו"ל, שגדולים באופן משמעותי ממה שאנחנו צריכים. רצינו לגייס הון כדי לא להרע את היחסים הפיננסים שלנו, והחלטנו לגייס בין 5 ל-7 מיליון מניות, ובסופו של דבר, בגלל גורמים שקשורים פחות בנו ויותר במצב השוק כולו, נאלצנו להסתפק ביעד התחתון של הגיוס.

"אני לא מוטרד מנושא ההנפקה, ואני רואה בה צעד טקטי ולא אסטרטגי. גיוס משמעותי יותר יצטרך לבוא יד ביד עם רכישה משמעותית יותר של חברה זרה - יעד שאנחנו עדיין פועלים להשגתו".

- ויש לכם יעד על הכוונות?

"יש לנו כמה יעדים. חברה אחת, בקנה מידה קטן יחסית, יותר מפלקסמן, תירכש עוד השנה. בנוסף, אני צופה שבמהלך השנה הבאה תתבצע רכישה נוספת, בקנה מידה גדול יותר, של חברה עם הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. אנחנו בוחנים מספר אפשרויות, כולל של חברות בארה"ב. עם זאת, אני לא מאמין שרכישה כזו תבוא לפני 2004, אלא במהלכה".

- מה עם ארט-כם, המרכזת את פעילות המכירות שלכם לתחום הפרמצבטיקה?

"ארט-כם השפיעה מעט על התוצאות שלנו במחצית הראשונה של השנה, ואני מעריך שבמחצית השנייה נראה יותר הכנסות מפעילות זו, שמאופיינת ברמת רווחיות גבוהה מזו של חטיבת חומרי הגלם.

"הרבעון השלישי התחיל בצורה אופטימית, ואנחנו מאמינים, ברמת ביטחון גבוהה מאוד, שהרבעון השלישי והרביעי ימשיכו לשמור על המגמה שראינו ברבעונים האחרונים, קרי שיפור לכל אורך הדו"ח, מההכנסות ועד לשיעורי הרווחיות".