קסטרו ממשיכה לבלוט: זינוק של 66% ברווח הנקי ל-7.5 מיליון שקל ברבעון

ההכנסות עלו ב-17% לרמה של 88.4 מיליון; הרווח התפעולי הסתכם ב-12 מיליון שקל

קסטרו מגדילה רווחים. בדו"חות הכספיים לרבעון השני שפירסמה היום רשת האופנה, היא הציגה גידול של 67% ברווח הנקי, שהסתכם ברבעון השני בכ-7.5 מיליון שקל לעומת 4.5 מיליון שקל ברבעון במקביל אשתקד. הגידול ברווח נובע בחלקו מהגידול של כ-17.2% במכירות, שהסתכמו בכ-88.4 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת כ-75.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

יצוין, כי הגידול במכירות נובע מעיקר מפתיחת חנויות חדשות וכן מהעובדה שחג הפסח, שנחשב שיא במכירות, חל השנה בחודש אפריל לעומת השנה הקודמת בה הוא חל בחודש מארס.

בסך הכל הסתכמו מכירות החברה בחצי השנה הראשונה של השנה בכ-170 מיליון שקל לעומת 158.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, דהיינו גידול של 7.8%. הוצאות השיווק והמכירה של החברה עלו במחצית הראשונה של השנה, כתוצאה מהכורח להשקיע יותר בשיווק ומכירה על מנת לשחזר ביצועים משנים קודמות.

הגידול בהוצאות המכירה נובע גם מפתיחת חנויות חדשות. הוצאות המכירה והשיווק הסתכמו ב-33.3 מיליון שקל ברבעון, זאת בהשוואה להוצאה של 25.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במהלך 12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2003 פתחה קסטרו ארבע חנויות ברשת הנשים ושבע חנויות ברשת הגברים. במקביל סגרה שלוש חנויות ישנות והיא עומדת לסגור חנות אחת נוספת. כיום מפעילה קסטרו 35 חנויות נשים ועוד 11 חנויות נשים בזכיינות וכן 26 חנויות גברים ו-8 חנויות גברים בזכיינות.

"התוצאות לרבעון טובות כי פסח היה ברבעון הזה", אומר גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו. "אני מעדיף להסתכל על זה בראייה חצי שנתית. שמנו לעצמנו מטרה לעמוד ביעדים של השנה שעברה ואנחנו רואים גידול של 17% בהכנסות ברבעון ובחצי השנה גידול של למעלה מ-7%. בגלל הגידול במכירות אנחנו רואים גידול משמעותי ברווח הנקי".

בחצי השנה הראשונה של השנה נרשם גידול של 35% ברווח הנקי שהסתכם בכ-14.9 מיליון שקל לעומת 10.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. "היעדים שהצבנו לעצמנו היו שלא נרד מהתוצאות של השנה שעברה. בינתיים זה יופי של חצי שנה, ואני מקווה שבחצי השנה הקרובה נוכל גם לעשות תוצאות טובות כאלה. הדו"ח יפה גם על רקע העובדה שהצלחנו לשמור על רמת המלאי בצורה טובה כמו בשנה שעברה ואפילו יותר. על רקע של עלייה במכירות זה נתון מצוין".

בהתייחס לעובדה שתוצאות אלה הושגו למרות הפגיעה במכירות שחלה בפרק הזמן של המלחמה בעיראק, אומר רוטר: "אנחנו שבעי רצון בסיכום חצי שנה זו כשלוקחים בחשבון את המלחמה בעיראק, לאור הביקושים בשוק המקומי שנמצא עדיין במיתון. אנחנו עדיין לא רואים התעוררות בביקושים בשוק המקומי, ולכן התוצאות יותר מטובות".

מעניין לציין כי מקור הגידול בהכנסות אינו בחנויות הזהות, שכן למרות שהיתה קפיצה גדולה במכירות בחנויות הזהות ברבעון, הרי במחצית השנה הראשונה לא נרשם גידול במכירות בחנויות הזהות. משמע, רוב הגידול ככולו נזקף לפתיחת חנויות חדשות.

"השוק לחוץ יותר", אומר רוטר, "אני מקווה שאולי, אם המצב הביטחוני לא ישתנה ויישאר אותו סטטוס קוו כמו עכשיו, תהיה התעוררות בתיירות וזה יכול לעורר ביקושים בשוק המקומי. החודש הזה אולי נראה כבר שינויים מבחינת התיירות. כל שינוי כזה משפיע על המכירות. כבר ראינו שבשנת 2000, בעקבות ביקור האפיפיור ותופעת הצליינות, נרשמה התעוררות במכירות. השנתיים האחרונות הרחיקו את ישראל ממפת התיירות, כך ששינויים לטובה במפת התיירות עשויים להוות עבורנו גורם חיובי בעידוד ביקושים בטווח הקרוב".

קסטרו ממשיכה את תנופת ההשקעות. היא עומדת לפתוח ארבע חנויות חדשות - בשפיים (גברים ונשים) ובתלפיות בירושלים (גברים ונשים). בנוסף משקיעה קסטרו בפתיחת מרכז לוגיסטי מול צריפין על שטח של כ-7,000 מ"ר. ההשקעות של החברה כוללות גם את הכנת התשתית לכניסה לאירופה, בשלב הראשון דרך הקמת רשת קסטרו בגרמניה בשותפות עם גורם מקומי.

קסטרו אמורה היתה לחדור לשוק הגרמני כבר ברבעון האחרון של 2003, אולם ההיערכות דורשת הכנסות גדולות מכפי שניתן היה לצפות קודם לכן, ולפיכך נראה כי תידרש לפחות חצי שנה נוספת עד השקת החדירה של קסטרו, תוך הקמת ארבע חנויות בשלב הראשון.

"התשתית הכספית של קסטרו מאוד איתנה, ולכן למרות שכל הוצאות הפורוורד היו צריכות להשפיע על הרבעון, יש לנו מעט הוצאות מימון כי היו לנו רווחים מהכספים שלנו בבנקים", אומר רוטר, "במהלך הרבעון החזרנו הלוואות דולריות, וניצלנו את העובדה שהדולר ירד כדי ליצר רווחי הון. בסך הכל התוצאה בעיניי יותר מטובה".

רוטר הוסיף, כי "גם עכשיו אני מסתכל על הטווח הקצר בצורה מאוד זהירה כי סך הכל אנחנו לא רואים כספים שזורמים בשוק הישראלי לעידוד ביקושים. ברגע שמקצצים בגירעון ועושים תוכניות להידוק החגורה - זה לא מבשר על כספים שנזרקים לשוק. בטווח הקצר אני לא רואה מאיפה יבואו עודפי ביקושים לשוק הישראלי. בטווח הארוך, אם נצליח לייצב את המצב הביטחוני כפי שזה נראה, ייתכן שבשנת 2004 נראה גם צמיחת ביקושים בשוק הישראלי".

הרווח הגולמי ברבעון עלה לכ-57% לעומת 53% ברבעון המקביל אשתקד. הוא הסתכם ב-50.5 מיליון שקל בהשוואה ל-40.2 מיליון שקל. השיפור ברווחיות הגולמית נובע משיפור תהליכי הרכש בחברה תוך שיפור התנאים המסחריים מול מקורות הייצור במזרח ומהירידה בשער החליפין של הדולר והמדד במהלך הרבעון, שהשפיע בעיקר על עלות יצור המוצרים מקבלני המשנה בחו"ל.

בהוצאות המימון, יחסית למחזור המכירות, חל קיטון של 1.3% במחצית. הקיטון בהוצאות המימון נבע ממרכיבים בעלי השפעה מקזזת - מצד אחד הפסדים מעסקאות עתידיות בשל הירידה החדה בשער הדולר, ומצד שני רווחים מבטוחות סחירות. כמו כן הוצאות המימון ברבעון הושפעו מירידת המדד.

"היו הוצאות פורוורד על הכל, ולכן הכל נכנס בהוצאות המימון. יש שיפור אדיר בהוצאות המימון כי לעומת השנה שעברה היו רווחים על כל הפיקדונות והמזומנים שהיו בקופה", אומר רוטר. "בהוצאות המימון רואים שיפור של 2.58% מאז הדו"ח האחרון, וזה מאוד משמעותי. למרות הפורוורדים היו הכנסות מכל הכספים שהיו בבנקים כי בזמנו לקחנו הלוואות בריביות מאוד טובות של מדד פלוס פחות מ-4% ובשוק קיבלנו על הפיקדונות האלה יותר. ברבעון גם החזרנו הלוואות דולריות שהיו לנו, כך שלמעשה על ההוואות האלה אפילו הרווחנו.

בשנה שעברה ברבעון היו לנו הוצאות מימון של 3.1 מיליון שקל על מחזור של 75 מיליון שקל והשנה רק 1.4 מיליון על מחזור של 88 מיליון שקל. למרות הגידול במכירות, המלאי נשאר בעינו ואפילו קצת ירד. בשנה שעברה בסוף יוני המלאי היה 35.6 מיליון שקל והשנה 34.8 מיליון שקל, כך שלמרות כל המחצית הראשונה של השנה עם הסטיות מול התחזיות והמלחמה בעיראק, הצלחנו לשמור על אותה רמת מלאי ולא להגדיל אותה".

ימי המלאי של קסטרו קטנו מ-92 ימים במקביל ל-83 ימים למרות הגידול במכירות. הקיטון במלאי של כ-3.9 מיליון שקל ברבעון השני הביא לעלייה בתזרים המזומנים ששימש בעיקר לפעילות השוטפת.

יובל זעירא ממחלקת המחקר של אי.בי.אי אומר, כי "החברה הציגה ברבעון השני דו"ח מצוין, שמשקף גידול בהכנסותיה וברווחיה, מעל ההערכות. יש לזכור כי זהו רבעון קיצי, ובכל זאת, באופן חריג, הצליחה החברה להגדיל את הכנסותיה גם ביחס לרבעון הקודם". זעירא מציין את השינוי במצב הרוח הצרכני ואת הרגיעה הביטחונית שתרמו את תרומתם לגידול החד בהכנסות של כ-17%.

"הנתון חיובי לאור העובדה שהשיפור ברבעון מגיע בעיקר מגידול במכירות בחנויות זהות (כאמור, בסיכום חצי השנה אין גידול במכירות זהות. ו.ש.ר) בשנה האחרונה פתחה החברה 8 חנויות בלבד. הרווחיות הגולמית הגבוהה במיוחד, של 57.2%, היא הגבוהה ביותר שהשיגה החברה בשנים האחרונות. רווחיות זו התאפשרה בזכות החוזק בשורה העליונה והשיפור שערכה החברה במערך הרכש והייצור.

"תוצאות הרבעון השני טובות גם אם לוקחים בחשבון את השפעת חג הפסח על התוצאות. חוזקו של המותג, מעמדה התחרותי של החברה וניהול המלאי הקפדני, צפויים להמשיך ולתרום לצמיחת רווחיה של החברה גם כאשר היא איננה פותחת סניפים חדשים. החברה הגיעה לרמת רווחיות גולמית שתתקשה, להערכתנו, לשמור עליה, אולם היא משקפת את יכולתה לשמר את רמת המחירים.

"להערכתנו, החברה נסחרת במכפיל נמוך של 6.9 על רווחי 2003. אנו מעריכים את החברה על פי מכפיל 9 לרווחי 2003 ומציינים כי מכפיל זה יוכל אף לעלות כאשר החברה תציג אופק צמיחה עם סגירת העסקה הצפויה לפתיחת חנויות בגרמניה".