בזכות הדוד, אשתו וגרושתו

ורנר בראון, אשתו ענת, וגרושתו יעל, אישרו ליהודה בראון הלוואה של 250 אלף שקל באינטרקוסמא

חודש לאחר שהאסיפה הכללית בחברת אינטרקוסמא אישרה הארכת הלוואה של 250 אלף שקל ליהודה בראון, מבעלי השליטה ומנכ"ל החברה, פירסמה החברה, בעקבות דרישת רשות ני"ע, פרטים נוספים בדבר זכות המצביעים באסיפה.

נקדים ונאמר, כי מאחר שההלוואה לבראון נפלה בקטגוריה של "עסקה בין חברה לבין בעל שליטה בה", נדרשה ההחלטה לתמיכת לפחות שליש מבעלי המניות הנוכחים באסיפה הכללית, שאינם מוגדרים כבעלי עניין אישי בעסקה.

מהפרטים הנוספים עליהם דיווחה אינטרקוסמא, עולה, כי לא לחינם התעקשה הרשות על מתן ההבהרות. בראון, מסתבר, חייב את ההטבה לה זכה (הלוואה צמודת מדד נושאת ריבית שנתית של 4% לתקופה של 63 חודשים) לדודו, ורנר בראון, ואשתו ענת, וכן לגרושתו של ורנר, יעל בראון.

בהלוואה לבראון תמכו כ-80% מבעלי המניות, שהוגדרו חסרי עניין אישי בהחלטה. אלא שללא תמיכתם של ורנר, אשתו וגרושתו היו זוכים דווקא המתנגדים לרוב מוחץ. רק חברת הברוקרים דש (המחזיקה 0.7% ממניות אינטרקוסמא) תמכה בהחלטה מלבדם.

ורנר וענת בראון מחזיקים, באמצעות חברה משותפת, 5.3% ממניות אינטרקוסמא, ואילו יעל בראון, שגם מועסקת בחברה (תמורת 5,185 שקל בחודש), מחזיקה 4.8% מהמניות. ורנר בראון ויעל בראון אף היו צדדים ל"הסכם המייסדים" בין בעלי השליטה באינטרקוסמא ופרשו ממנו ב-11 ביוני 99'. נכון להיום נכללים בהסכם, מלבד יהודה בראון, גם זאב ועלי בראון, גיל פיש ומרים גיא.

למרות הקשרים המשפחתיים, מסתבר, שעל פי חוק החברות דוד איננו נופל בהגדרה של קרוב, ההופכת אותו אוטומטית לבעל עניין אישי בעסקה. בהגדרה זו נופלים בן זוג, אח או אחות, הורה, הורי הורה, צאצא או צאצא של בן הזוג או בן זוגו של כל אחד מאלה.

ברם, לא מן הנמנע כי מצב זה ישתנה כבר בעתיד הקרוב. רשות ני"ע, שעמדה על בעייתיות המצב הנוכחי, דיווחה בחודש אפריל, כי בכוונתה לפנות למשרד המשפטים בבקשה לתקן את חוק החברות ולהרחיב את הגדרת המונח "עניין אישי" לצורך הצבעות על עסקאות של חברות ציבוריות עם בעלי שליטה בהן.

ברשות טוענים, כי בעלי השליטה בחברות ציבוריות עושים לעיתים שימוש ציני באי הבהירות הקיימת בהגדרת גבולות המושג "עניין אישי" על מנת להעביר עסקאות חריגות תוך הסתייעות במקורבים (מנהלים ועובדים, שותפים עסקיים, קרובים, מכרים וכיו"ב) כשליש בלתי נגוע.

כך, טוענת הרשות, נוצר מצב בלתי נסבל, לפיו נעשה שימוש באי בהירות התכנית של המושג על מנת לרוקן מתוכן את הוראות החוק בנושא אישור עסקאות חריגות עם בעלי עניין, תוך פגיעה בבעלי מניות המיעוט בפרט, ובאמון המשקיעים בשוק ההון, בכלל.

בין היתר מציעה הרשות, כי יראו בעל מניות כבעל עניין אישי באישור עסקה, גם במצב לפיו יש לו יחסים משפחתיים עם בעל השליטה שצפויים, באופן סביר, להשפיע על הצבעתו ביחס לעסקה. וזאת באופן המנוגד לאופן בו היה מצביע אילו היה שוקל רק את טובתו כבעל מניות.

חברת אינטרקוסמא, הנסחרת בשווי של 75 מיליון שקל, עוסקת בייצור, יבוא ושיווק מוצרי שיער "וולה", קוסמטיקה, טוולטיקה, שמני שיזוף וציוד למספרות. החברה, שלאחרונה רכשה את השליטה במותגי סופט טאץ', רשמה בשנים 2002-2001 הפסדים של כ-2 מיליון שקל. ברבעון הראשון של השנה הציגה רווח של 510 אלף שקל מהכנסות של כ-52 מיליון שקל.

יהודה בראון זכה אשתקד בשכר בעלות של כ-65 אלף שקל בחודש, ובנוסף מדווחת החברה על התחייבויות בשל סיום יחסי עובדמעביד עמו בעלות של כ-700 אלף שקל.