כרם מהר"ל: הותרה בנייה ל-16 מגרשים על תל ארכיאולוגי

הטירה היא בית ערבי ישן הממוקם על גבעה בכרם מהר"ל, אותה חוכרים מהמינהל צילה מרטין ואודי סטולר, שהשתלטו גם על מגרשים הסמוכים למבנה. ב-1995 תכננו המושב ומינהל מקרקעי ישראל תוכנית הרחבה על הגבעה

בית המשפט העליון, בראשות השופטת דליה דורנר, קיבל את ערעור מושב כרם מהר"ל ותשע משפחות המבקשות לבנות בית במושב, והתיר בנייה למגורים ב-16 מגרשים הממוקמים על גבי תל ארכיאולוגי, בצמוד למבנה המכונה "הטירה".

הטירה היא בית ערבי ישן הממוקם על גבעה בכרם מהר"ל, אותה חוכרים מהמינהל צילה מרטין ואודי סטולר, שהשתלטו גם על מגרשים הסמוכים למבנה. ב-1995 תכננו המושב ומינהל מקרקעי ישראל תוכנית הרחבה על הגבעה. רשות העתיקות, שידעה על המצאות עתיקות על הגבעה, הודיעה שאינה מתנגדת לתוכנית, אך הטילה הגבלות חמורות על הבנייה, במטרה שלא לפגוע בעתיקות אלה.

מרטין וסטולר, שביקשו למנוע את הבנייה בסמוך לביתם, פנו לבית המשפט בדרישה לבטל את החלטת רשות העתיקות, ולאסור את הבנייה במקום. בין השאר טענו שמאחר ומדובר בטירה, יש לשמור על בידודה בנוף. במקביל, דחה בית משפט השלום בתל-אביב תביעה אחרת של מרטין כנגד המושב, שבה טענה שרכשה זכויות קניינית על מגרשים סמוכים, המשמשים אותה בפועל מ-1973.