האמריקנים ניסו את מל"ט "האנטר" של תע"א כמטוס תקיפה נגד טנקים

הצטיידות בהיקף של 4.2 מיליארד ד' הופסקה בעבר בשל תקלות; משמש בנוסף כציין מטרות

המטוס ללא טייס "האנטר" מתוצרת התעשייה האווירית, שארה"ב הפסיקה את ההצטיידות בו עקב סדרת תקלות והתרסקויות - חוזר "בגדול" - כמל"ט נגד טנקים. כך נודע ל"גלובס".

המל"ט הצליח מבצעית במערכה האמריקאית בעיראק, שהצטרפה לנתונים חיוביים מעימותים צבאיים אמריקניים אחרים מהשנים האחרונות.

ארה"ב תיכננה במקור לרכוש ממפעל מל"ט של תע"א 52 מערכות של מטוסים מדגם זה, שבכל אחת מהן 8 מטוסים ותחנות קליטה, בהיקף של 4.2 מיליארד דולר - אולם בסופו של דבר הסתכמה ההצטיידות בהיקף זניח יחסית של 400 מיליון דולר. הסיבה היתה סדרה של 17 התרסקויות ותאונות קשות שצמצמה את הרכש ל-7 מערכות בלבד.

בקוסובו הצבא האמריקני הפעיל את המל"ט לציון מטרות בלייזר כדי לכוון טילים ופצצות חכמות ישירות אל המטרות. האמריקאים הפעילו את המל"טים במשותף עם מסוקי "אפאצ'י", תוך צימצום הסיכון של טייסי מטוסים האמורים לציין את המטרות.

עתה מבצעת נורת'רופ-גרומאן השבחות במטוסים; המל"טים צוידו במערכת מכ"ם מתקדמת וההפעלה המבצעית הודגמה בהצלחה בתרגילים צבאיים במדבר אריזונה.

פיתוח נוסף שמבוצע ונוסה בארה"ב הוא הפיכת המל"ט ל"טורף" - כלומר למשימות תקיפה. המטוס יצויד בטילי אוויר-קרקע שיאפשרו לו לפעול נגד שריון.

מנהל חטיבת המטוסים הצבאיים בתע"א, מנחם שמול, אישר ל"גלובס" כי ההאנטר עומד למלא משימות חדשות בארה"ב. "האמריקנים החליטו שהמל"ט הזה יכול לשמש כמטוס תקיפה", אמר שמול, "ובהתייעצות עימנו בוצעו שינויים בגוף המטוסים המאפשרים לו לשאת את האמצעים החדשים".