אפי לועגת שוב לכל התחזיות

הצליחה להכות בפעם השנייה ברציפות את תחזיות האנליסטים * גידול מתון של %1 בלבד בהכנסות ברבעון הרביעי * הרווח הנקי גדל ב-%16 לעומת הרבעון הקודם

אפי עשתה זאת שוב. לאחר שברבעון הקודם הצליחה להפתיע את כל האנליסטים, כשרשמה רווח למניה הגבוה ב-5 סנטים מהתחזיות, חזר על עצמו אמש התסריט, אלא שהפעם הגדילה אפי לעשות, כשהצליחה לעבור בלא פחות מ-7 סנטים את הרף העליון של תחזיות האנליסטים.

אפי, שפרסמה את דו"חותיה אמש אחרי תום המסחר בוול-סטריט, הציגה אמנם ברבעון גידול מתון בלבד בהכנסותיה, שהסתכמו ב-126.7 מיליון דולר - עלייה קלה של %1 לעומת ההכנסות שרשמה החברה ברבעון שעבר. ברבעון שעבר, בו ביצעה אפי קפיצת מדרגה של ממש בהכנסות, קפצו הכנסותיה בכ-%30 לעומת הרבעון הקודם, ומכאן שברבעון הנוכחי חלה האטה ממשית בקצב הצמיחה, אלא שנראה כי רוב האנליסטים חזו זאת מראש.

אלכס הנדרסון מפרודנשיאל, למשל, הנחשב לאנליסט הבכיר בתעשיית הדפוס, העניק לפני מספר שבועות לאפי המלצת STRONG BUY חמה במיוחד, כשהוא חוזה לה הכנסות של 121 מיליון דולר בלבד ברבעון הנוכחי. בסופו של דבר הציגה כאמור החברה ברבעון הכנסות גדולות הרבה יותר.

נראה שרוב האנליסטים הביאו בחשבון התמתנות מסוימת בקצב הצמיחה של אפי ברבעון הנוכחי, ומבחנה האמיתי של החברה צפוי להיות לגבי שני הרבעונים הבאים - אז ניתן יהיה לראות האם היא מסוגלת לחזור ולהציג צמיחה בקצב של %30 מרבעון לרבעון.

על פי ההערכות האנליסטים והתנהגות המניה, נראה שבוול-סטריט בהחלט מאמינים בהמשך הצמיחה המואצת של אפי. אפי, שלפני שנה בדיוק צנחה ב-%60 ביום אחד והידרדרה למחיר שפל של 15 דולר על רקע הרעה דרמטית שחלה בעסקיה ברבעון האחרון של שנת 97' הצליחה לאחרונה לסגור מעגל על רקע עליות נאות שרשמה בשבועות האחרונים והיא נמצאת כעת במרחק של פסיעה מהמחיר בו עמדה טרם הקריסה הגדולה לפני שנה - 40 דולר. על רקע התוצאות הנאות שהציגה החברה ברבעון, לא מן הנמנע כי אפי תצליח כעת לעבור גם מחסום זה.

הרווח הנקי שהציגה אפי ברבעון הסתכם ב- 18.4 מיליון דולר, גידול של %16 לעומת הרווח ברבעון הקודם. מכאן נגזר רווח של 34 סנטים למניה - 7 סנטים מעל לטווח העליון של תחזיות האנליסטים.

אפי עוסקת בפיתוח וייצור שרתי צבע המאפשרים להפוך מכונות צילום למכונות דפוס. מוצר הדגל של החברה הוא שרת הצבע פיירי, המאפשר לבצע הדפסות מהשולחן המשרדי, ללא צורך בשכירת שירותי דפוס יקרים. אפי מוכרת את הפיירי באמצעות הסכמי OEM עם חברות בולטות בענף הדפוס כמו קנון, שארפ, זירוקס ומינולטה.

הנפילה במכירותיה של אפי ברבעון הרביעי של 97' באה על רקע עיכוב בהשקתה של סדרת המוצרים החדשה של החברה, ובראשה שרת הפיירי ZX הפונה לפלח השוק הגבוה. מוצר זה הושק לבסוף בתחילת 98', ומכירותיו, אשר הולכות וגדלות בהתמדה, אחראיות במידה רבה למהפך העסקי שעבר על החברה ברבעונים האחרונים ולחזרתה למסלול של צמיחה מואצת.

נשיא אפי, דן אבידע, אמר לאחרונה ל"גלובס" כי מהלך ההתאוששות המרשים שביצעה אפי השנה נבע לא רק מהשקתו של הפיירי ZX ומקליטתו המוצלחת בשוק, אלא גם מהשקתם של מוצרים חדשים בתחומים בהם החברה כלל לא פעלה עד כה.

מדובר בין השאר בפיתוח בקרים למכונות אימות וזאת במשותף עם חברת אפסון האמריקנית. מדובר למעשה בשילוב של פיירי קומפקטי במיוחד עם מדפסת אותה מייצרת אפסון.

מגזר נוסף בו החלה אפי לפעול לאחרונה הוא פיתוח בקרים למכונות צילום שחור-לבן. עד כה התרכזה החברה בפיתוח מוצרים למכונות צבע בלבד, ומובן כי יש כאן פנייה ברורה גם לפלח השוק הנמוך, דבר אשר להערכת האנליסטים טומן בחובו פוטנציאל צמיחה משמעותי לאפי.

התחום השלישי אליו חדרה אפי במהלך החודשים האחרונים הוא פיתוח בקרים למדפסות צבע שולחניות. הלקוח המהותי ביותר של החברה בתחום זה הוא חברת היולט פקארד, אשר השיקה לאחרונה שתי מדפסות צבע, אשר התוכנה בכל אחת מהן היא פרי פיתוחה של אפי.

אפי מסכמת כעת למעשה שנה מוצלחת, בה הצליחה לשוב לרמת ההכנסות השנתית שאפיינה אותה בעבר. הכנסותיה של החברה בשנת 98' כולה הסתכמו בכ-430 מיליון דולר, עלייה של %20 לעומת ההכנסות שרשמה ב-97'.

אחת הסיבות להצלחתה של אפי לשוב לקצב צמיחה של יותר מ-400 מיליון דולר היא השיפור שחל לאחרונה במכירותיה ביפן, שביצעו קפיצת מדרגה משמעותית, וזאת במידה רבה על חשבונה של חברת ספלאש טכנולוג'י האמריקנית, שבעסקיה ביפן חלה לאחרונה הרעה ניכרת.

ספלאש נחשבה עד לאחרונה למתחרה העיקרית של אפי, ונראה כי ההתפתחויות האחרונות מבססות עוד יותר את מעמדה של אפי כמובילה העולמית בתחום שרתי הצבע. לפני מספר ימים זכתה ספלאש לתזכורת לא נעימה לגבי ההרעה בביצועיה, כשהוגשה נגד תביעה ייצוגית מצד משקיעים מתוסכלים, שנאלצו לראות את ספלאש צונחת תוך מספר שבועות ממחיר של 25 דולר לשפל של 9.5 דולרים בלבד. מחיר זה משקף שווי שוק של 132 מיליון דולר לספלאש, בעוד אפי כבר נסחרת כיום בשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר