הפנתר הורוד

לקראת שידור, "שמעת על הפנתרים?", ערוץ 1, 21:30

פחות או יותר בזמן שבו יתחיל הערב שידור הסרט על אליק רון, ישדר ערוץ 1 סרט תעודה ראוי יותר לצפייה: "שמעת על הפנתרים?" של ניסים מוסק. לפני שלושים שנה, כשהיה עורך מתחיל ברוממה, הצטרף מוסק לפנתרים השחורים, נכבש בקסמם והכין עבורם מה שכינה "סרט תעודה מחתרתי" (סרט הבוסים בערוץ לא חלמו כמובן לשדר). לפני מספר שנים נמצא עותק אכול של הסרט הזה בארכיון ערוץ 1 ובעקבותיו החליט מוסק לצאת למסע שני בעקבות החברים.

מה שיצא לו זה סרט בן שעתיים שאינו משעמם לרגע. מוסק עורך כאן באופן מרהיב את סרטו הישן לתוך החדש, עבר עכור והווה מדכא נשזרים זה בזה וסיפורם של הגיבורים עובר באופן אפקטיבי להפליא. מה שיפה כאן הוא שהמעקב אינו רק אחרי החשודים הרגילים - צ'רלי ביטון וכוכבי שמש - אלא גם אחר חברי התנועה שבעיני התקשורת היו תמיד לא יותר מרקע, אבל בפועל כנראה הניעו את גלגלי המהפכה.

הרצון של מוסק לאתר את אותם גיבורים אלמונים מוציאה אותו למסע בלשי במחוזות היותר מדכאים של הארץ. הוא עובר בין שכונות מוזנחות בבת-ים, שווקים בכרמיאל, מרכזי גמילה מסמים בגליל, ובכל נקודה מוצא עוד מישהו מאותה חבורה שהתנפצה לאינספור רסיסים.

בקול רם הוא תוהה האם יתכן שהפנתרים יתאחדו ויעלו שוב. אבל לצופה התשובה די ברורה: הניצוץ של פנתרי המקור כבה מזמן בידי הממסד והדור שעשוי היה לרשת אותם, נמצא מזמן בש"ס.