ביהמ"ש גזר מאסר עולם בתוספת 15 שנות מאסר על ז'אן אלרז

אלרז הורשע ברצח רכז הבטחון של קיבוץ מנרה, יצחק קברטץ', בגניבת נשק מנשקיית הקיבוץ ובמכירתו לגורמים עויינים

ז'אן אלרז, בן 50, מקריית-אתא, שהורשע ברצח בכוונה תחילה של יצחק קברטץ', רכז הבטחון בקיבוץ מנרה, שהיה אחראי על הנשקיה של הקיבוץ, וכן בעבירות של סחר בנשק, נידון היום (ה') בבית המשפט המחוזי בנצרת למאסר-עולם ולעוד 20 שנות מאסר, מתוכן 15 שנות מאסר מצטברות וחמש שנות מאסר, שיהיו חופפות לעונש.

אלרז הורשע בבית המשפט, שרצח בירייה את יצחק קברטץ' מיד לאחר גניבת 60 כלי נשק מנשקיית הקיבוץ. כלי הנשק הועמסו על רכב שנסע מהמקום לביתם של כמה אחים בכפר סאלם ומשם נמכרו כלי הנשק לגורמים שונים בשטחים. המעורבים האחרים בפרשה כבר נידונו לעונשי מאסר שבין 12 ל-17 שנים.

כמו כן, הורשע אלרז בכך שבהזדמנויות קודמות בעבר, העביר כלי נשק למחמוד אבו באכר מכפר סאלם, כדי שיימכרו בשטחים ואילו אלרז קיבל את הכספים לידיו.

התביעה ביקשה להטיל על אלרז עונשי מאסר מצטברים ואילו הסנגור ביקש שהעונש על עבירות הנשק יהיה חופף לעונש המאסר על הרצח.

שופטי בית המשפט, יהודה אברמוביץ חיים גלפז וניסים ממן, ציינו בגזר-הדין: "הרצח בוצע על-ידי אדם שאין בו שמץ של מוסר, איש הנכון לחתור תחת אושיות מדינתו, פשוטו כמשמעו, הנכון לגנוב עשרות כלי נשק שנועדו לאפשר הגנה על ישוב קטן המצוי ממש על גבול הלבנון, בתקופה בה המדינה היתה נתונה במצב קשה. זאת, כדי שאותם כלי נשק יימכרו מחוץ לגבולות המדינה, באיזור בו מצויים מהרסיה ומחריביה שלא ממנה יצאו".

"ואכן, חלק מכלי הנשק האלה הגיעו לאותם ידיים, כאשר עבירות כאלה מבוצעות על-ידי מי שבעברו היה חלק מגורמי הבטחון האזרחיים והצבאיים. אין לו, לבית המשפט, אלא להביע סלידה ולתת לה ביטוי בדרך של כתיבת עונשים נפרדים בשל אותן עבירות, מתן הוראה על ריצוי מצטבר".

השופטים הוסיפו, כי מתן עונש חופף במלואו בשל עבירות הנשק, יחטיא את מטרת הענישה ולא יעמוד בצורך לתת ביטוי הולם "לנפשעות מעשיו".

השופטים גזרו, כאמור, על ז'אן אלרז עונש מאסר עולם על רצח קברטץ' ועוד 20 שנות מאסר, מתוכן 15 לריצוי מצטבר. השופטים הוסיפו, כי "אין לראות בגזירת העונשים הללו נקמה, אותה נתבקשנו על-ידי הסניגור שלא לעשות, אלא הטלת עונשים ראויים לאחר איזון בין השיקולים לכאן או לכאן".

גם גזר דינו של עאוני חילמי ריפאעי, שהועמד לדין ביחד עם אלרז, ניתן היום. ריפאעי הורשע בשורת עבירות של גניבת וסחר בנשק. עם זאת, בית המשפט ציין, כי בחינת חלקו ביחס לשותפיו שביצעו עבירות דומות לשלו, מלמדת, כי חלקו קטן מחלקם.

השופטים ציינו, כי הוא נכנס לעניין רק ביום המעשה, בעוד שלושת בני משפחת אבו באכר השתייכו למזימה עוד קודם לכן. השופטים לא קיבלו את טענת סניגורו, כי חלקו היה אפסי או זעיר וכי עבר עבירות בנשק גם במועד אחר.

השופטים גזרו על עאוני חילמי ריפאעי שש שנות מאסרבפועל ושנתיים מאסר על תנאי.