פריצקי הפך החלטת הממשלה: חוות הגז בפי גלילות תישאר במקומה

סיכם עם חברות הגז על הטמנת המכלים בקרקע * ההחלטה צפויה לעכב את פרויקט הנדל"ן הענק המתוכנן בצומת גלילות

חוות מכלי הגז, שבבעלות פזגז ואמישרגז, לא תועתק ממיקומה הנוכחי במתקני פי גלילות, בעקבות החלטה חדשה ומפתיעה של שר התשתיות, יוסף פריצקי. כך נודע ל"גלובס".

החלטה זו עוררה היום (ה') תדהמה במשק האנרגיה. זאת, מאחר שקיימות פסיקות מפורשות של בית המשפט והחלטות ממשלה, לפיהן חוות מכלי הגז תועתק ממיקומה הנוכחי משיקולי בטיחות וביטחון עד יוני 2004.

אמש התקיים דיון בין מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, לבין ראשי חברות הגז, ובמהלכו סוכם על השארת המתקן במיקומו הנוכחי, בתנאי שתתבצע חפירה עמוקה והמכלים יוטמנו מתחת לקרקע.

חברות הגז הצליחו לשכנע את ראשי משרד התשתיות, כי ההטמנה מתחת לקרקע הופכת את האתר ללא מסוכן. יצוין, כי בעבר גם אופציה זו נשקלה אך ירדה מהפרק בשל התנגדות הממשלה, גורמים סביבתיים ועיריית רמת השרון, שהיא בעלת האחריות המוניציפלית על פי גלילות.

גורמים במשק האנרגיה הגדירו את החלטתו של פריצקי "מוזרה מאד". לדבריהם, אם משאירים את הגז באתר, לא היה מלכתחילה שום צורך להעתיק את חוות מכלי הדלק הסמוכה.

באחרונה החלו מנהל מקרקעי ישראל ובעלי הקרקעות בפי גלילות ובעלי הקרקעות הסמוכות לקדם את תוכנית הנדל"ן הגדולה האמורה לקום בשטח. מדובר במתחם של כ-1,600 דונם, כאשר הפרויקט מוערך בכ-2 מיליארד דולר. חוות הגז נמצאת על שטח בלב הפרויקט המתוכנן, ועל כן, לדברי גורמים המעורבים בנושא, הפרויקט יכול להתעכב כתוצאה מההחלטה החדשה של פריצקי.

בדיון אמש במשרד התשתיות סוכם, כי המשרד יפנה לפרקליטות ולבית המשפט, כדי לשנות את ההחלטה על פינוי האתר עד יוני 2004. כמו כן, המשרד יפעל לשינוי החלטת הממשלה.

משרד התשתיות מסר בתגובה, כי "הסיכום נעשה בתאום עם השר. באתר מאוחסנות כמויות קטנות יחסית של גז. נבדקו חלופות שונות להעתקת האתר, אך הן בלתי זמינות ויקרות מדי. הוצאות השינוע יהיו גבוהות מאוד. בסופו של דבר הצרכנים אמורים היו לשלם על כך. האתר שנבחן בראשל"צ כבר אינו זמין, ואין שום סיבה לנסוע עד לדרום הארץ. חברות הגז יפעלו למיגון ראוי של הגז. כמו כן, החברות התחייבו להקים פארק מעל אתר ההטמנה, כדי להפוך את השטח לאי ירוק".

פזגז מסרה בתגובה, כי "החברה פועלת בהתאם להחלטת הממשלה ולפסק הדין, ולפיכך פנתה כבר לפני מספר חודשים לוועדה הסטטוטורית המטפלת בנושאים מסוג זה, על מנת לקבל היתר זמני להטמנת מיכלי הגז עד הפינוי הסופי בחודש יוני 2004.

"עד כה טרם התקבל ההיתר מהוועדה. פזגז תעמוד בהחלטה הקודמת לפינוי האתר בשנת 2004, אלא אם כן יוחלט אחרת על-ידי בית המשפט".