לראשונה: חברת אל-על תצייד מטוסים במערכות נגד טילים

המערכות שיותקנו הן מסוג "פלייט-גארד", מתוצרת חברת אלתא מקבוצת התעשייה האווירית, הכוללות אמצעי הטעיית טילים של תעש

חברת אל על תצייד חלק ממטוסי הנוסעים שלה במערכות לשיבוש טילים. כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע - אל-על תהיה חברת התעופה הראשונה בעולם שבמטוסיה יותקנו מערכות לוחמה אלקטרונית כאלה.

המערכות שיותקנו הן מסוג "פלייט-גארד", מתוצרת חברת אלתא מקבוצת התעשייה האווירית, הכוללות אמצעי הטעיית טילים של תעש. המערכות נבחרו על-ידי מינהל פיתוח האמצעים והתשתית במשרד הביטחון, והשב"כ היה גורם מייעץ לצד המבצעי.

מנכ"ל אלתא, ישראל לבנת, מסר היום (ה') כי בהמשך צפויות להתקבל בחברה הזמנות למערכות נוספות - הן למטוסי אל-על והן למטוסי ארקיע וישראייר.

ועדת המשנה לוועדת החוץ והביטחון לנושא תפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות שר התחבורה לשעבר, ח"כ אפרים סנה, דנה אמש בנושא התקנת הטכנולוגיות המתקדמות במטוסים של חברות התעופה של ישראל. "הוקצבו לנו 6 מיליון שקל לצורך סיום תהליך הרישוי הבינלאומי של המערכת", אמר לבנת, "ובשלב הראשון יותקנו המערכות במטוסי בואינג של אל-על".

"ההתקנות הן זריקת מרץ מהותית לשיווק הבינלאומי של המערכת, מכיוון שאל-על היא מודל עולמי לנושא הביטחון. מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה יבצע את רישוי המערכת אולם יתכן שיידרש רישוי נוסף בארה"ב, לפני תחילת המכירות שם", אמר.

ציוד מטוסי הנוסעים באמצעי השיבוש נובעות מההערכה שארגוני הטרור מעוניינים לפוצץ מטוס נוסעים ישראלי באוויר. פיגוע כזה יגרום לישראל לא רק נזק כבד בנפש, אלא גם נזק מדיני והרתעתי, תוך חיסול ודאי של התיירות בישראל. החשש מפיגוע המוני כזה אינו דמיוני: לפני כשנה בוצע ניסיון להפיל מטוס ארקיע בשני טילי קרקע-אוויר לאחר המראתו ממומבסה שבקניה.

בסטטיסטיקה העולמית נרשמו 27 הפלות של מטוסי נוסעים בטילים. גורמי מודיעין בינלאומיים מעריכים ש-30 ארגוני טרור מחזיקים בטילים, וכי התמוטטות בריתהמועצות יצרה "מאגר" של 150 אלף טילים זמינים לכל קונה שיש לו כ-5,000 דולר. ההערכות הן שניסיונות הפיגעו יילכו וישתכללו, ושפיגוע עתידי יכלול שיגור של 4 טילים, כדי לוודא את הפגיעה במטוס.

תפיסת הטיל במלון ליד שדה התעופה בניו-ארק, לפני כחודש, חידדה את האיום. בארה"ב יידרש תקציב של 10 מיליארד דולר למימון רכש מערכות שיבוש טילים, ל-6,800 מטוסי נוסעים. המימשל הקציב 60 מיליון דולר למחקר ופיתוח. בישראל יצויידו כ-50 מטוסים. בארץ כמה חברות שפיתחו מערכות כאלה ומנסות לשווקן בעולם, אך לאף אחת מהחברות אין רישוי FAA.

היקף השוק העולמי להגנת מטוסי נוסעים מוערך במאות מיליוני דולרים בעשור הקרוב. מחיר ה"פלייט-גארד" הוא כמיליון דולר; מחיר המערכת של אלישרא PAWS הוא 1.5 מיליון דולר; ה"ברייטנינג" של רפאל תוצע בפחות מ-1.5 מיליון דולר; אל-אופ מציעה את ה"מיוזיק".

אל-על סירבה להתייחס לידיעה, בטענה "שהיא אינה נוהגת להגיב על נושאים הקשורים לביטחון".

חברות תעופה בעולם יבחנו בקרוב את אמצעי שיבוש הטילים, לצורך הצטיידות. בנוסף לפיתוחים הישראליים - בולטת חברת נורת'רופ-גרומאן האמריקנית, שפיתחה מוצר דומה לשימושים אזרחיים.