בנק הפועלים: הרבעון השלישי צפוי להיות חלש יותר בחברות הישראליות

ממליצים לנצל את סטיות התקן הנמוכות, יחסית, כדי להגן על התיק באמצעות אופציות PUT

כלכלני בנק הפועלים מפרסמים הבוקר סקירה כלכלית ומונים את הגורמים, אשר להערכתם צפויים להשפיע על שוק המניות המקומי.

* חוסר התקדמות בתהליך המדיני - החרפת המאבקים הפנימיים ברשות הפלשתינית וחיזוק מעמדם של הפלגים הקיצוניים יותר ברשות, במקביל להמשך פיגועי הירי, ירי טילי הקסאם, וחידוש פיגועי ההתאבדות בישראל, עלולים לפגוע בסיכויי התהליך המדיני.

* עליות השערים בבורסות בארה"ב נמשכות (נציין, כי ביום שישי וול סטריט ירדה) - השוק האמריקאי, מציינים הכלכלנים, ממשיך לשגר נתונים חיוביים המעידים על התרחבות כלכלית. התרחבות זו מקבלת ביטוי גם ברמת המיקרו. בסיכום הרבעון השני, חברות ה- S&P 500 הציגו שיפור של כ- 10% ברווחיותן. תחזיות האנליסטים לרבעונים השלישי והרביעי הן לשיפור גבוה יותר, של כ- 15% וכ- 21%, בהתאמה. מגמה זו מקבלת ביטוי גם בבורסות ארה"ב. במדד הדאו-ג'ונס נמשכות עליות השערים מזה 6 חודשים ברציפות ובמדד הנאסד"ק היה חודש אוגוסט החודש השביעי של עליות רצופות.

* בפירמות המקומיות ציפיות לרבעון שלישי פחות חיובי מהרבעון השני - בדוחות לרבעון השני הציגו חב' המעו"ף שיפור של כ- 8% בהכנסותיהן המצרפיות, שהסתכמו בכ- 40מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי המצרפי כמעט ושילש עצמו, ביחס לרבעון המקביל והסתכם בכ- 2.6 מיליארד שקל. השיפור ברווחיות מיוחס למהלכי התייעלות אגרסיביים וכן להשפעות טכניות וחשבונאיות, כדוג' התשואות בשוק ההון והפער השלילי בין מדד 'בגין/ידוע' (שבלטו בדוחות חב' הפיננסים). למרות הירידה הצפויה בריבית הריאלית, רווחיותן המצרפית של חב' המעו"ף ברבעון השלישי צפויה, להערכת כלכלני הפועלים, לרדת ביחס לרבעון השני, בין היתר, על רקע הרגיעה בשווקי ההון והפער החיובי הצפוי בין מדד 'בגין' למדד הידוע.

*השפעה טכנית, נקודתית, של ניכוי מניות רדומות משוויין של החברות - מהיום, מוסיפים ומציינים הכלכלנים, לא תכללנה מניות רדומות בעת חישוב שווי החברה לצורך עדכון מדדי הבורסה המובילים. עקב כך, יתכן וחברות להן מניות רדומות ינקטו במהלכים יזומים, על מנת להבטיח את השתייכותן למעו"ף, כדוג' מכירת חלק ממניות אלו בשוק, או מחוץ לבורסה, ולחילופין מכירתן לחב' בת (שע"פ כללי הבורסה, אינה פוגעת בחישוב השווי). מהלכים אלו עשויים להשפיע באופן טכני נקודתי על חב' המעו"ף, הן בשל ההיצעים בשוק והן בשל התאמת התיקים של קרנות האינדקס למשקלות החדשות של החברות במעו"ף.

* השונות הגבוהה בתחזיות הצמרת הכלכלית והחזאים לצמיחה ב- 2004 מבטאת את חוסר הוודאות באשר לקצב התאוששותו של המשק הישראלי. למרות האמור, נדמה כי נושא זה, כמו גם המתיחות הביטחונית והערפל המדיני, אינם מעיבים בינתיים על מדדי המניות. המשך הורדת הריבית, הדוחות הטובים לרבעון השני ועליות שערים בבורסות חו"ל הם, לדברי הכלכלנים, המקור לחוסנו של השוק והם עשויים לשמור על המדדים המובילים סביב רמתם הנוכחית, גם בטווח הקרוב. למרות זאת, בבנק הפועלים סבורים כי נדרשת מידה של זהירות בכניסה לשוק וממליצים לנצל את סטיות התקן הנמוכות, יחסית, כדי להגן על התיק באמצעות אופ' PUT.