כוננות שיא מחשש לפיגועים בעקבות ניסיון ההתנקשות ביאסין

הוגברו הסיורים בקו התפר, הוצבו מחסומים בכניסות לערים, ושוטרים, שהוצאו מהמשרדים, נשלחו למקומות הומים

כוננות שיא והיערכות משטרתית מוגברת הוכרזה היום (א') בעקבות ניסין ההתנקשות במנהיג החמאס, השייח' אחמד יאסין ובהנהגת החמאס ועל רקע גל ההתרעות לפיגועים. רמת ההתרעות הועלתה לרמת פעילות מבצעית ג' - רמה אחת לפני מצב חירום.

המשטרה, בשיתוף מג"ב ומתנדבי המשמר האזרחי, הציבה כוחות מתוגברים במקומות הומי אדם בתוך הערים. כוחות גדולים של מג"ב נפרסו לאורך קו התפר ועוטף ירושלים, ותוגברו הסיורים הגלויים והסמויים. במקביל, הוצבו מחסומים בכניסות לערים ושוטרים הוצאו מהמשרדים לטובת תגבור האבטחה.

בכניסה לתל אביב בנתיבי איילון היו הבוקר עומסי תנועה כבדים, זאת לאחר שמחלף קיבוץ גלויות נסגר מעט אחרי השעה 8.00 בגלל חפץ חשוד. כעבור זמן קצר נפתח המחלף לתנועה לאחר שחבלני המשטרה גילו שלא מדובר במטען חבלה.

במחוז הצפוני של המשטרה התקבלו עשרות התרעות לפיגועים. במשטרה ציינו, כי מדובר בהתרעות כלליות בלבד, אך למרות זאת, נפרסו החל משעות הבוקר כוחות גדולים של משטרה ומג"ב באיזור כביש ואדי-ערה ובכניסות לערים. במחוז הצפוני מעריכים, כי מדובר בעליית מדרגה ברמת הכוננות וההתרעות צפויות להימשך בימים הקרובים.

בתגובה להתרעות הרבות, החליט הלילה שר הביטחון, שאול מופז, בתום הערכת מצב ביטחונית, לשוב ולהטיל סגר כללי על כל השטחים. במסגרת הסגר לא יורשו פלשתינים להיכנס לישראל, למעט במקרים הומניטריים.

הסגר הוטל יומיים בלבד לאחר שהוחלט להתיר את כניסתם של 18 אלף פלשתינים מרצועת עזה ומהגדה המערבית לעבודה בישראל.

במערכת הביטחון הדגישו, כי בטווח הקצר, לא שינה ניסיון ההתנקשות בשייח' יאסין ובבכירי החמאס את יכולות הארגון, או את ההכנות לפיגוע גדול בישראל. "פיגוע כזה אם יקרה, לא יפתיע אותנו, אבל הוא בוודאי מתוכנן כבר זה זמן, והוא לא ייצא לפועל בגלל ניסיון ההתנקשות בעזה", הסביר גורם בטחוני.

בשב"כ מעריכים, כי בימים הקרובים יוגברו בעיקר עוצמת האיומים וההכרזות על ביצוע פיגועים. בשב"כ ציינו, כי המוטיבציה של החמאס לבצע פיגועים המוניים קיימת כבר זה זמן, אך יכולות הארגון בזמן הנוכחי ושורת הסיכולים מצד ישראל, הם אלה שמנעו עד כה את הוצאת פיגוע הנקמה הגדול על סדרת החיסולים, שבוצעו בימים האחרונים כנגד בכירי האירגון.

תמונת מצב הטרור של השב"כ עומדת על 36 התרעות ממוקדות לפיגועים. בעקבות גל ההתרעות, מנהלים במערכת הבטחון מבצע נגד השעון - לתפיסת "פצצות מתקתקות". מלבד בשכם, מרכז כעת צה"ל את הפעילות בגדה המערבית גם בג'נין ובחברון.

הסכנה הגדולה לפיגועים היא עדיין מהתארגנות החמאס בחברון, שם ממשיך לפעול ראש ההתארגנות אחמד באדר, מבלי שמערכת הביטחון מצליחה לשים עליו את ידה. במערכת הביטחון מעריכים גם כי נותרה בידיו יכולת להוציא לתוך ישראל פיגוע גדול בסדר גודל של הפיגוע בקו 2 בירושלים, והוא מכין פיגוע זה כבר יותר משבועיים.