ההרפתקה של המבורגר בשוק הנגזרים מסתיימת: הראל-גוונים הפסיקה פעילותה בתחום

המנכ"ל ג'וליאן אסוס פרש והעובדים שעסקו בתחום הנגזרים פוטרו * על-פי הערכות, הפסידה החברה, שבבעלות חברת הביטוח הראל, 7-5 מיליון שקל במחצית הראשונה * הראל: בשל שינוי תוכניות הוחלט לצמצם פעילות זו ולהרחיב פעילויות אחרות

חברת הראל-גוונים, שבבעלותה המלאה של חברת הביטוח הראל, ואשר פעילותה המרכזית היתה בתחום הנגזרים, פיטרה לפני כשבוע את עובדיה שעסקו בתחום זה והפסיקה את פעילותה בתחום הנגזרים. כך נודע ל"גלובס". לפני כחמישה חודשים גויס ג'וליאן אסוס, לשעבר מנכ"ל גמול סהר שירותי בורסה, לשמש מנכ"ל הראל-גוונים, אולם באחרונה פרש גם הוא מהחברה.

על-פי הערכות, הראל-גוונים צברה הפסדים כבדים במחצית השנה האחרונה, כתוצאה מפעילות פיננסית שכללה רכישה ומכירה של חוזים עתידיים ואופציות על מניות, על מדדי מניות ועל מטבעות וסחורות. על-פי הערכות, הסתכמו הפסדיה של גוונים מתחילת השנה בכ-7-5 מיליון שקל.

הראל אישרה בתגובה כי פוטרו מספר עובדים שעסקו בתחום הנגזרים. החברה מסרה כי בשל שינוי תוכניות של החברה, הוחלט לצמצם פעילות זו ולהרחיב פעילויות אחרות. החברה סירבה להתייחס לתוכניות העתידיות של הראל-גוונים או להיקף ההפסדים שרשמה. ג'וליאן אסוס אישר את דבר פרישתו מהחברה.

הפסקת פעילות הראל-גוונים בתחום הליבה שלה - הנגזרים - מעוררת תמיהה מסוימת, לאור העובדה שרק ברבעון הראשון של השנה הגדילה הראל את אחזקותיה בחברה, שעמדו עד אז על 33%, לבעלות מלאה.

בעבר נשלטה החברה על-ידי ד"ר אביאם סלע ושותפו בחברה, אבנר יהודאי. בעת רכישת חבילת המניות הראשונה (33%), בשנת 1997, ציין יאיר המבורגר, בעל השליטה בחברת הביטוח הראל, כי עיקר העניין של הראל בגוונים טמון בפעילותה של החברה הבת, גוונים נגזרות פיננסית, שריכזה את פעילות החברה בשוק הנגזרים. נראה כי העניין של המבורגר בשוק זה פג בעקבות ההפסדים שרשמה פעילות זו.

חברת הביטוח הראל מציינת בדו"חותיה כי בנוסף לרכישת המניות בגוונים, נרכשו מלוא מניות החברה הבת, גוונים פיננסופיה, שהוחזקו על-ידי מאיר שמיר וליאורה עופר. חברה זו הוקמה בשנת 2000, ושמיר, עופר וגוונים פיננסיים השקיעו בה עם ההקמה סכום לא מבוטל של 10 מיליון שקל.

הראל ציינה בדו"חותיה כי מאז רכישת השליטה בגוונים, עברה האחרונה מהלכי רה-ארגון, שכללו את החלפת כל ההנהלה הקודמת. אולם, נראה כי מהלך זה לא סייע לה להתמודד עם ההפסדים שרשמה.

גוונים פעלה באמצעות הון שהעמידה לה הראל ביטוח. מבט קצר על דו"חותיה של הראל מוכיח כי היקף פעילותה של גוונים לא היה מהקטנים בשוק: מדו"חות הראל ביטוח ניתן ללמוד כי הערך הגבוה ביותר של פוזיציות רכישה בנגזרים, שבו החזיקה גוונים בחצי השנה האחרונה, עמד על 529 מיליון שקל, ואילו הערך הגבוה ביותר של פוזיציות מכירה בנגזרים, שהחזיקה בחצי השנה האחרונה, עמד על 609 מיליון שקל.

עוד עולה מדו"חותיה של הראל לשנת 2002, כי הפסדים של גוונים אינם עניין חדש, שכן גוונים סיימה את 2002 עם הפסד של כ-5 מיליון שקל.

ההפסדים של גוונים לא הפריעו להראל להפגין תוצאות מצוינות ברבעון השני. הנתון הבולט בדו"ח הוא העלייה הפנומנלית ברווח הנקי, ל-148.7 מיליון שקל, פי 11.7 מהרווח שרשמה ברבעון המקביל אשתקד, שהסתכם ב-12.7 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה הרוויחה החברה 216.2 מיליון שקל, לעומת 46.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 361%. השיפור הניכר ברווחי הקבוצה נובע בעיקר מהשקעות בשוק ההון. השיפור בא לידי ביטוי בכל אפיקי ההשקעה, הן בכספי הפוליסות המשתתפות ברווחים והן בכספי הנוסטרו. החברה מציינת כי בשלב זה, ולאור ההתפתחויות בשוק ההון ברבעון השלישי עד כה, יש להניח כי הרווחיות שהוצגה ברבעון השני לא תישמר בהמשך השנה.