כבר לא כל כך חינוכית

על-פי התוכנית החדשה של משרד האוצר תיסגר הטלוויזיה החינוכית ועל זכייני הערוצים המסחריים תוטל המשימה להפיק תוכניות חינוכיות. התוכנית כמובן נתקלת בלא מעט התנגדויות של גורמים אינטרסנטיים, כמו היוצרים. גם יאיר שטרן חושב שהתוכנית היא "טמטום מוחלט". אבל עוזי פלד דווקא בעד

לפני שבוע בלבד אימצה שרת החינוך, לימור לבנת, את מסקנות ועדת שטרן לשינוי מהפכני בטלוויזיה החינוכית, ועדה אשר כללה גם נציגים מהאוצר. אך השבוע שפך האוצר באופן מפתיע דלי של מים קרים על ראש החינוכית וטרף את הקלפים ללבנת ושטרן.

תקציב 2004 של שר האוצר בנימין נתניהו כולל המלצה לסגור כליל את החינוכית כבר החל מה-1 בינואר 2004, ולהפסיק את שידורי התחנה בכל הערוצים שבהם היא משדרת: ערוץ 1, ערוץ 2, ערוץ 10 וערוץ 23.

החסכון, לפי צפי האוצר, יגיע לכ-90 מיליון שקל. בשנת 2003 הגיע תקציב החינוכית, הממומן על ידי משרד החינוך, ל-86 מיליון שקל. עוד כ-13 מיליון שקל השיגה החינוכית ממכירת חסויות ותשדירי שירות.

האוצר הזכיר בהמלצתו כי בזמנו שידרה החינוכית לבתי ספר תוכניות לימודיות. אולם כיום, עם השימוש באינטרנט וקיומם של ערוצים חינוכיים אחרים, כמו ערוץ ההיסטוריה ונשיונל ג'יאוגרפיק - אין עוד צורך בחינוכית לבתי ספר.

האוצר אינו שולל לחלוטין את הצורך בתוכן חינוכי בערוצים המסחריים, ועומד להטיל על ערוצים 1, 2 ו-10 לשדר שידורים חינוכיים במשבצות הזמן שיתפנו בלוח השידורים שלהם: כשמונה שעות בערוץ 1, כשביעית מזמן השידור בערוץ 2, וכמחצית מכך בערוץ 10. לאחרונה דווקא ביקשה החינוכית, מיוזמתה ומטעמי תקציב, לוותר על רצועת הזמן שלה בערוץ 10, אולם הרשות השנייה התנתה זאת בכך שערוץ 10 ישבץ בזמן שיתפנה תכניות חינוכיות. משזה לא קרה (ערוץ 10 העדיף לשדר טלנובלה) - נדחתה בקשת החינוכית.

יאיר שטרן, שעמד בראש הוועדה המייעצת לשרת החינוך בעניין הטלוויזיה החינוכית, אומר בתגובה כי מדובר ב"טמטום מוחלט", לא פחות.

שטרן: "אי אפשר לחייב את הערוצים המסחריים לשדר שידורים חינוכיים. מי יממן את זה? מי יעשה את זה? מה פתאום שערוץ 2 וערוץ 10 יקבלו תכתיבים מהאוצר לשדר שידורים חינוכיים, ועוד להשקיע בזה מכספם? אין להם תקציב לזה, אין להם מיומנות, והם גם לא יסכימו. גם עבור ערוץ 1 זו החלטה קשה. הוא הרי נמצא 'על הקרשים' ויצטרך עכשיו למלא עוד 8 שעות.

"אין ספק כי ההמלצה הזו נעשתה רק כדי לצאת ידי חובה, ולהראות שבאוצר לא מבטלים את השידור החינוכי אלא מעבירים אותו לערוצים ארציים. אך בפועל, המגמה היא ברורה: לסגור את הטלוויזיה החינוכית ולשלוח את העובדים הביתה".

רק לפני שבוע הגשתם המלצות. לא ידעתם על תוכניות האוצר לגבי התקציב?

"נראה שנסענו בשתי רכבות מקבילות. שמענו שמועות מהאוצר ומנציג האוצר שישב בוועדה על כוונה כזו, והבנתי שזה הכיוון. אך המלצות הוועדה דנו רק בקיצוצים".

מה תעשו במשרד החינוך ובטלוויזיה החינוכית כדי להתנגד להחלטה?

"אני מניח שהשרה לבנת תילחם בממשלה נגד ההחלטה, וכי יצטרפו אליה שרים נוספים. גם בכנסת העניין לא יעבור בשקט, יימצאו הרבה ח"כים בוועדת החינוך ובוועדות אחרות שיתנגדו למהלך. צריך לחכות כמה ימים ולראות אם אכן תונח ההמלצה על שולחן הממשלה ללא שינויים. בשבועות הקרובים יתנהל מאבק סביב העניין, ולפי זה נראה מה לעשות". מנכ"ל איגוד העובדים בטלוויזיה ובקולנוע, אייל מלובן, אמר בתגובה כי היוצרים יתנגדו לסגירה של הטלוויזיה החינוכית, שהיא מקור עבודה ופרנסה חשוב עבורם. "אין ספק כי דרושה לחינוכית תוכנית הבראה, אבל ננקוט בכל האמצעים למניעת סגירתה המוחלטת".

מנכ"ל טלעד, עוזי פלד, שהוא מתנגד ותיק לחינוכית, נשמע מרוצה מהחלטות נתניהו בנושא. "ההחלטה של משרד האוצר נבונה, ועולה בקנה אחד עם המצב הכלכלי הקשה בישראל ועם עקרונות הדמוקרטיה. אין בעולם, להוציא את אלבניה ודרום תימן, טלוויזיה ממשלתית. לא סביר שמשרד החינוך והתרבות יהיה בעלים של טלוויזיה המתקראת חינוכית, שמשדרת תכנים פוליטיים כמו 'ערב חדש' וחדשות באמהרית ורוסית. הם מפריעים גם לערוץ 1 שמגיע לו כערוץ ציבורי ערוץ נפרד ושלם, וגם לערוצים המסחריים".

לפי הצעת האוצר תפיקו אתם תוכניות חינוכיות.

"הטלוויזיה בערוץ 2 היא מסחרית, אך משדרת גם תכנים איכותיים הרבה יותר מהטלוויזיה החינוכית. זו אינה משדרת, למעשה, תכנים חינוכיים אלא תוכניות על ענייני דיומא. אנחנו מקבלים על עצמנו מראש שנעשה תכניות איכותיות טובות לעם ישראל, לא צריך לבקש אותנו לעשות את זה. אני מקבל בברכה את ההמלצות, ויפה שעה אחת קודם".

היית גם דוחה את המלצות ועדת שטרן להפעיל את החינוכית בתקציב ממשלתי בפיקוח ציבורי?

"זה מיותר לגמרי. חבל על כספי משלם המסים. אין שום תועלת וערך מוסף בשידורים שלהם לתושבי ישראל".

פורום איגודי היוצרים החליט בתגובה "להכריז מלחמה" על שר האוצר, נתניהו. במכתב ששלח מנכ"ל איגוד שחקני המסך (שח"ם), יורם חטב, לנתניהו, הוא טוען כי נתניהו התחמק במשך חודשים מפגישה עם ראשי איגודי היוצרים, ו"בחר" להיות בין מחריביה של התרבות הישראלית.

"הצעת משרד האוצר לעניין תקציב 2004, שתובא להצבעה בממשלה בשבוע הבא (15.9) כוללת קיצוץ של 130 מיליון שקל בתקציב התמיכות של משרד התרבות, מה שמותיר בסעיף תקציב זה 270 מיליון שקל בשנת 2004 לעומת 407 מיליון שקל אשר הוקצבו בשנת 2001, ואת סגירתה של הטלוויזיה החינוכית וקיצוץ כל תקציבה.

"כארגוני אמנים ניהלנו מאבק עיקש נגד סגירתה של החינוכית עוד בשנה שעברה, מאבק אשר הוליד בסופו של דבר פסיקה של בג"צ נגד סגירת החינוכית ובעד הסדרת מעמדה בחקיקה. בעקבות הבג"צ, הקימה הממשלה ועדה מייעצת בראשות מר יאיר שטרן, אשר מטרתה הבראת החינוכית ואשר מסקנותיה פורסמו ביום ה' ה-4.9.2003. עוד לא יבשה הדיו על מסקנות ועדת שטרן אשר אומצו על ידנו בברכה ואשר קוראות לביצוע רפורמה בטח"י וייעולה, לרבות צמצום דרסטי במספר העובדים הקבועים, וכבר אתה רומס ברגל גסה את הכוונה להבריא את הטלוויזיה החינוכית".

"אנו מכריזים על פתיחתו של מאבק ציבורי רחב היקף וחסר פשרות נגדך - מאבק אשר יקים עליך אלפי אמנים ישראלים אשר במעשיך אתה מכרית את תרבותם, אמנותם, ומטה לחמם.

אנו מכריזים כי נעשה כל שביכולתנו על מנת ששמך יירשם בדברי ימי העם והמדינה כמחריב התרבות הישראלית", מכריז חטב.

ועדת שטרן ממליצה על חברה ממשלתית, מיצוב מחדש ומכירת חסויות ותשדירים

לפי המלצות ועדת שטרן, שהוגשה לשרה לימור לבנת בשבוע שעבר, הטלוויזיה החינוכית תכונס לערוץ יחיד - ערוץ 23 - ותצא בהדרגה מרצועות השידור שהיא מחזיקה בערוצים הארציים 1, 2 ו-10. היא תפעל כחברה ממשלתית ללא כוונות רווח, בפיקוח ציבורי, וב"זיקה למשרד החינוך".

תקציבה השנתי יהיה 100 מיליון שקל, ויותר לה למכור חסויות, תשדירי שירות ולערוך שיתופי פעולה עם גופים שונים. החסכון שיושג לדעת הוועדה יגיע לכ-25 מיליון שקל בשנה.

הוועדה ממליצה, כי החינוכית תשנה את שמה ואת הלוגו שלה ותאמץ תדמית חדשה. מצבת כוח האדם תקוצץ באורח ניכר. במקום 430 עובדים כיום היא תגיע בתוך שנתיים-שלוש ל-180-170, כולל עובדי תקן ופרילנסרים.

לדעת הוועדה, הקטנת מצבת כוח האדם תביא לחיסכון תקציבי ניכר ותשלומי השכר ירדו מ-57 מיליון שקל כיום, לרמה של 28 מיליון שקל ב-2006.

הועדה ממליצה עוד, כי החינוכית תמשיך לשמש בית הפקה לתוכניות מקור, בצד רכש תוכניות מקומיות מהשוק הפרטי. כל הסכומים שייחסכו מהוצאות השכר והוצאות השידור - יופנו להפקה ולשדרוג הציוד הטכני של התחנה.

שרת החינוך, התרבות והספורט, לימור לבנת, אימצה את המלצות הוועדה וקבעה, כי ימשיכו תהליכי החקיקה לעיגון פעילות הטלוויזיה החינוכית לפי חוק. כאמור, בינתיים המליץ משרד האוצר לסגור את החינוכית, והמלצות הוועדה נראות כרגע כמיותרות.