מנורה גאון תרכוש מלוא הבעלות במנורה גאון שוקי הון

מחיר רכישת אחזקות בנק הפועלים (20%) משקף לחברה שווי של 15 מיליון דולר * הרכישה - במסגרת היערכות חברת הביטוח מנורה לרפורמה בתחום הפנסיה

מנורה גאון חברה להשקעות, הנמצאת בשליטת חברת הביטוח מנורה (65%) וגאון אחזקות (35%), נמצאת בשלבי הסיום של משא ומתן לרכישת חלקו של בנק הפועלים (20%) במנורה גאון שוקי הון. המחיר הנדרש - כ-3 מיליון דולר - משקף לחברה שווי של 15 מיליון דולר.

מנורה גאון שוקי הון, לשעבר כור שוקי הון, היתה בעבר בבעלות משותפת של כור (80%) ובנק הספנות (20%). בשנת 2000 מכרה כור את חלקה למנורה גאון חברה להשקעות. כאשר קנה בנק הפועלים את בנק הספנות, בפברואר 2003, הוא קיבל לידיו גם את אחזקותיו של בנק הספנות במנורה גאון שוקי הון. מבחינת בנק הפועלים, מדובר בעסק קטן ולא מהותי.

אחזקות אלו שוערכו על-ידי בנק הספנות בשלהי 2002 ב-12.9 מיליון שקל - סכום המשקף לחברה כולה שווי של כ-14.3 מיליון דולר.

מנורה גאון שוקי הון מנהלת כיום נכסים בהיקף מוערך של כ-6 מיליארד שקל, ובבעלותה קרן הפנסיה נתיבות. בשנת 2002 עמדו רווחי בית ההשקעות מנורה גאון על מיליון שקל ובשנת 2001 הן עמדו על חצי מיליון שקל. בנוסף לדיבידנד מהרווחים, נוהגים הבעלים למשוך באופן קבוע דמי ניהול.

יהודה בן-אסאייג, מנכ"ל מנורה גאון שוקי הון, אמר ל"גלובס" כי הוא מוחמא מכוונת בעלי השליטה להגדיל את אחזקותיהם. "בית ההשקעות הוא עסק טוב ורווחי. זוהי הבעת אמון בחברה ובמנהליה", אמר.

עיסקה זו משתלבת במגמת הכניסה של חברות הביטוח לתחום הפיננסי. כיום, כל חברת ביטוח (למעט הפניקס) מחזיקה בבעלות על בית השקעות. כלל ביטוח קנתה את אילנות בטוחה, מגדל רכשה את קרדן שוקי הון (כיום מגדל שוקי הון) והראל רכשה לפני שנים רבות את הראל שוקי הון.

עבור מנורה, בית ההשקעות מנורה גאון, שהוא חבר בורסה ואחד מגופי ההשקעות החוץ-בנקאיים הגדולים בישראל, הוא אחזקה אסטרטגית, בעיקר עקב אחזקתו בקרן הפנסיה החדשה נתיבות.

קרן נתיבות היתה בעבר חברה בת של הקרן ההסתדרותית נתיב. נתיבות מנהלת, בין היתר, את כספי הפנסיה של עובדי רשות הנמלים ועובדי רכבת ישראל. בשלהי 2002 היו בקרן 15 אלף עמיתים, מהם 10,000 עמיתים פעילים. היקף הנכסים שבניהולה עמד בסוף שנת 2002 על 360 מיליון שקל, והתקבולים השנתיים עמדו על 80 מיליון שקל.

שוק הפנסיה נפתח בימים אלה לתחרות, עם החלת הרפורמה בקרנות הפנסיה. הלאמת הקרנות ההסתדרותיות על-ידי האוצר, ביולי, ומינוי מנהלים מורשים, היו הצעדים הראשונים. עד אפריל 2004, מתכוון האוצר להפריט את חברות הניהול של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות החדשות, שהן חברות בת של הקרנות הוותיקות. מנורה, באמצעות נתיבות, תהיה מועמדת מרכזית לקניית קרן פנסיה במכרז הצפוי להיערך.

במקביל, אמורות להתפרסם בימים אלה תקנות המעבר, שיאפשרו מעבר של עמיתים בין קרנות, תוך פגיעה מינימלית בזכויותיהם. על-פי הערכות, כל קרן פרטית תפתח במסע שיווק נמרץ להעברת עמיתי הקרנות ההסתדרותיות אליה.

כבר היום מתקיימת סינרגיה בין בית השקעות מנורה גאון שוקי הון לחברת הביטוח מנורה. את שיתוף הפעולה בין מנורה גאון למנורה מרכז מנהל אגף ביטוחי חיים ובריאות, אורן אל-און.

לחברת ביטוח כמו מנורה יש צבא סוכנים נאמן, היכול לשמש כסוכן שיווק למוצרי בית ההשקעות. עבור סוכן הביטוח, היכולת לשווק מוצרים משולבים, הכוללים גם פנסיה ומוצרים פיננסיים לא ביטוחיים, מעניקה לו יתרון על פני סוכנים אחרים.