יחס השקעות זרות נמוך בישראל: 2.5% מהתוצר, לעומת 7.5% במשקים המתעוררים

מדובר בממוצע ההשקעות הזרות לשנה, מאז 1998 ועד יוני 2003; היתרה הכוללת של ההשקעות הזרות בישראל: 29.1 מיליארד דולר

ההשקעות הזרות נטו במשק מאז שנת 98' ועד יוני השנה הסתכמו ב-17.5 מיליארד דולר, מחציתן השקעות ריאליות (בענפי התעשייה, ההיי-טק והנדל"ן), ומחציתן השקעות פיננסיות, כולל בבורסה בת"א.

כך עולה מנתונים שפירסם היום (ד') בנק ישראל. באותה תקופה השקיעו תושבי ישראל בחו"ל 8 מיליארד דולר נטו.

יחד עם ההשקעות הזרות בשנים קודמות, הגיעה יתרת ההשקעות הזרות במשק הישראלי ביוני 2003 ל-29.1 מיליארד דולר.

יתרת השקעות הישראלים בחו"ל הגיעה ל-12 מיליארד דולר, מזה 7.3 מיליארד דולר השקעות ישירות של המגזר הפרטי, 30% מכל השקעות הישראלים בחו"ל.

עודף השקעות תושבי חוץ בארץ על ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל, בין 1998 ליוני 2003 היה חיובי, והסתכם ב-9.5 מיליארד דולר.

יחס ההשקעות הזרות הישירות בענפי המשק במונחי תוצר מאז שנת 98' עמד על 2.5% בממוצע לשנה. שיעור זה נמוך משמעותית מאשר במשקים המתעוררים, שבהם הגיעו השקעות הזרות ל-7.5% תוצר.

שיעור הצמיחה הממוצע בישראל בתקופה הנסקרת הגיע ל-2% בלבד, 50% פחות לעומת צמיחה ממוצעת של 4% במשקים המתעוררים.

גם שיעור ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל במונחי תוצר היה נמוך, 1.2% בלבד בממוצע שנתי, פחות מאשר במשקים המתעוררים, שבהם הגיע שיעור ההשקעה ל-5.1% תוצר. זאת, בשל מספרן הקטן של החברות הישראליות הגדולות במונחים בינלאומיים.

דו"ח ההשקעות של בנק ישראל כולל גם את הממצאים הבאים:

ההשקעות הזרות במשק הושפעו בשלוש השנים האחרונות בעיקר מהמשבר בענף ההיי-טק העולמי, אך גם מהאירועים הביטחוניים, שיחד גרמו ירידה בהשקעות בענפי הטכנולוגיה הישראלית. עקב האירועים, חלו תנודות גדולות בהיקף ההשקעות הזרות בענפי הטכנולוגיה, שזינקו מ-1.9 מיליארד דולר בשנת 98' ל-5 מיליארד דולר בשנת 2000, ושוב ירדו ל-1.6 מיליארד דולר בלבד ב-2002. עם זאת, היקף ההשקעות הזרות בחברות ההזנק נותר ברמה יציבה של 900 מיליון דולר בממוצע לשנה. רמה גבוהה נשמרה גם בשלוש השנים האחרונות.

היקף ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל נותר ברמה יציבה יחסית, מיליארד דולר בשנה, למרות המיתון והמשבר בענפי ההיי-טק. השקעות הישראלים בענפי הטכנולוגיה העלית מהוות 70% מסך השקעות הישראלים בחו"ל.

ההשקעות הזרות בחברות ישראליות לא סחירות הסתכמו מאז שנת 98' ב-15.5 מיליארד דולר, לעומת 300 מיליון דולר בלבד בחברות ישראליות הנסחרות בת"א. עם זאת, ההשקעות הזרות בחברות ישראליות לא סחירות מרוכזות מאוד. 40% מההשקעות בוצעו ע"י 10 חברות בלבד, כולן מענפי ההיי-טק. הריכוזיות הגבוהה מסבירה את פגיעות המשק לזעזועים בחו"ל.