צוות בין-משרדי יבחן מחדש את ההסכם בנוגע לבתי הזיקוק

הצוות הוקם בעקבות התנגדותו של רובינשטיין להסכם ולאור ביקורתו של גולדברג

הממשלה תקים צוות בין-משרדי שיבחן את מכלול הסוגיות הנוגעות לבתי הזיקוק. כך החליטה הממשלה, לאור עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שתקף את ההסכם בין המדינה לבין החברה לישראל בעניין בז"ן.

מבקר המדינה תקף בדו"ח שלו, שפורסם אתמול (ג'), את ההסדר בין האוצר לבתי הזיקוק והחברה לישראל. לטענת המבקר, ההסדר לא פתר מחלוקות בנוגע לבעלות על הנדל"ן בתום הזיכיון, והוא נעשה ללא הערכת שווי עדכנית לנכסים, וללא תחשיב לדמי הרשאה.

כמו כן, רשות החברות לא שותפה בגיבושו והכנתו לא היתה מקצועית. עוד קבע המבקר אליעזר גולדברג, כי ההסכם המתוקן עם החברה לישראל נעשה על-פי הנחייתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, בניגוד להחלטת הממשלה המחייבת בנושא.

על-פי החלטת הממשלה, הצוות יבחן תחילה את ההסכם שנחתם בין המדינה לבין החברה לישראל ואת החלופות לו, ובכלל זה - את דחיית מועד האופציה של החברה לישראל, את תנאי ההסכם לרבות דמי ההרשאה ואת הערכות השווי שנערכו על-ידי המדינה והחברה לישראל בעקבות ההסכם.

לאחר מכן יבחן הצוות את הדרך המתאימה והיעילה לביצוע פיצול בתי הזיקוק והפרטתם, ואת הסדרת ההחזקות של כל אחד מבתי הזיקוק המפוצלים בחברות מוחזקות במישרין ובעקיפין על-ידי חברת בז"ן. הצוות יהיה מוסמך גם להחליט לעניין דחיית מועד האופציה.

הצוות יהיה רשאי לנהל מו"מ מול החברה לישראל, בין היתר בנוגע לפיצול בתי הזיקוק ומבנה הבעלות בבתי הזיקוק ובחברות המוחזקות על ידם, במישרין או בעקיפין לאחר הפיצול. כן ימליץ הצוות לגבי מבנה היעד ובכלל זה הפיקוח על המחירים, ויחסי הגומלין שישררו בין שני בתי הזיקוק, בחיפה ובאשדוד.

הצוות אמור להגיש המלצותיו בתום 30 יום לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה, או לאישור ועדת השרים לחברה וכלכלה.