אחד-העם: עליות השערים המשיכו גם היום; פניקס 1 זינקה ב-5.2%

[ לברומטר * לאתר קרנות ] טבע עלתה ב-1% * אלוני חץ ירדה 2.4% * אל-על טיפסה 3.6%

השעמום בבורסה התל אביבית נמשך גם היום. "אין מה לעשות - ככה זה בתקופת החגים", אומרים לנו הפעילים. "חלק נכבד מהסוחרים נמצא בחופש ולשאר אין ממש חשק לעבוד, ואם תוסיפו לכך את העובדה שמדובר בתקופה שבין תום הרבעון לעונת הדו"חות - תקופה דלת פעילות בדרך כלל - אזי המחזורים הנמוכים בבורסה לא צריכים להפתיע אף אחד".

לקראת תום המסחר ראינו גידול בפעילות, כשמדד תל אביב 25 הצליח לחצות את רף התנגדות ב-420 הנקודות - מה שהביא מיד לגידול במחזורים. בתום היום הסתכם המחזור הכולל בכ-410 מיליון שקל - הישג נאה מאוד ביחס לתקופה האחרונה.

את מגמת המסחר היום ניתן לחלק ל-2: בתחילה נראה היה כי המעו"ף נבלם ברמת ההתנגדות ב-420, וכי הוא אינו מצליח לחצות אותה. אלא שבהמשך ראינו גידול בביקושים בשוק, שהתבטאו גם בפעילות ערה מאוד בתאלי 25, ובסופו של דבר גם רמת ה-420 נחצתה כלפי מעלה, כשהמעו"ף עלה ב-1.6%, ונעצר ב-422.3 נקודות - עליה שבועית של כ-1.5%. מדד תל אביב 100 עלה היום בכ-1.5%.

עוצמה מרשימה עוד יותר רשם המנצח הגדול של הרבעון השלישי - התל-טק. המדד, שכזכור סיים את הרבעון בעלייה של כ-13%, המשיך גם היום במגמה החיובית, בעידודה של הרוח הגבית מהנאסד"ק, וסיים בעלייה של 2.1%.

"הגידול בפעילות - רק בדצמבר"

"השוק הצליח לחצות היום רמת התנגדות משמעותית ב-420, ולהערכתי המגמה החיובית בשוק תמשך גם בטווח הארוך יותר", אומר ניר כתרי, מנכ"ל חברת ניהול התיקים של נשואה זנקס. "המחזורים הנמוכים בימים האחרונים אינם מפתיעים - השוק יכול לעלות או לרדת גם במחזורים של 150 מיליון שקל, ואנחנו צריכים להתרגל לכך".

- אתה שותף להערכה שהמחזורים הנמוכים ימשכו לפחות עד אחרי שמחת תורה?

"בהחלט. מסורתית תקופת החגים היא תקופה חיובית בשערים, אך נמוכה במחזורים. אני מעריך, שגידול משמעותי יותר בפעילות נראה לקראת סוף השנה דווקא. זה יקרה לאחר שהריבית תמשיך לרדת, וכשהציבור יקבל 4.8% על השקלים שלו, הוא יתחיל לחפש תשואות עודפות במקומות אחרים - בהם גם הבורסה".

מה שיתרום למחזורים בסוף השנה הם גם 'כיבוסי התיקים' למיניהם של המשקיעים, שינסו להתחמק מתשלומי מס רווחי הון. נזכיר כי מה-1 בינואר, גם לקוחות הבנקים ישלמו מס רווחי הון, ולא מס מחזור. לפיכך, סביר שנראה משקיעים שמנסים למכור את המניות ולרוכשן שוב, כדי ששער הבסיס שלהם (לפיו מחושב המס), יהיה גבוה ככל האפשר.

כתרי סבור שלא צפויה תופעה גורפת של כיבוסי תיקים. "סביר שנראה כיבוסים בהיקפים מסוימים, אולם אנשים כבר הפנימו שמס הכנסה לא טיפש, ויתכן מאוד מצב שבו פתאום יחליטו בנציבות שמס המחזור היה ניכוי מס במקור, ואז ידרשו מס על רווחי ההון באופן רטרואקטיבי".

- מה המגמה הצפויה לחודש הקרוב?

"אנחנו בתחילתו של חודש אוקטובר, שבאופן מסורתי הוא חודש רע למניות. אבל לעומת זאת, אנחנו לקראת פרסום דו"חות הרבעון השלישי, שהיה רבעון טוב לחברות כאן, ובעיקר בחו"ל. השוק האמריקני סיים עכשיו מהלך חד של תיקון כלפי מטה, והנאסד"ק נמצא ברמות של 1,800, שהן רמות שממצות, לדעתי, את מהלך המימוש, כך שיכול להיות שאוקטובר יהיה חודש חיובי, בהמשך למגמת החודשים האחרונים".

אפיק נוסף שבלט, בעיקר לקראת סוף ספטמבר, הוא האפיק הסולידי, כשהעליות בשוק זה הוסברו בעיקר ברצונם של גופים רבים, כמו חברות הביטוח והבנקים "לשפץ" תשואות לקראת חתימת הרבעון, כדי לשפר את הרווחיות בתיקי הנוסטרו ובפעילות הקשורה בשוק (כמו תיקי הביטוח הכללי וביטוח החיים בחברות הביטוח). אבל גם לאחר שהרבעון הסתיים, השוק הסולידי ממשיך לטפס, כשתשואות השחרים הארוכים ירדו היום ל-7.8% - רמותיהן הנמוכות זה כ-3 חודשים.

"השחרים, לדעתי, צפויים להמשיך ולטפס", צופה כתרי. "הנטייה היום היא להאריך את התיקים, ולכן רואים את ירידת התשואות בשחרים ובגילונים, בעיקר בסדרות הפטורות. לגילונים ישנה עדיפות מסוימת, שכן הם משלמים קופון על פי תשואת המק"מ ברוטו, כך שמדובר בקופון גבוה יותר".

- במה מוסברת הארכת התיקים?

"התשואות בטווחים הקצרים נמוכה מאוד היום, והריבית צפויה לרדת בעוד 0.4% עד סוף השנה - מה שמקטין את האטרקטיביות בטווח הקצר, אך מגדילה את האטרקטיביות בטווח הארוך, בגלל המנוף.

"גם בצמודים ישנה מגמה של ירידת תשואות. התשואה בצמודים ב-4.5% עדיפה על האפיק השקלי, ולכן אנחנו רואים ימים של ביקושים ערים לאיגרות הללו, שמביאים לקפיצות בתשואות".

- ומנגד הדולר ממשיך לצעוד במקום.

"הדולר כבר מזמן לא מעניין. הוא לא מגיב היום לשום דבר: פיגועים, חיסולים, שביתות. הוא תקוע סביב ה-4.45 שקלים פלוס מינוס, ואני מעריך, שאם לא יהיה שינוי משמעותי במצב המדיני, המטבע האמריקני עוד יכול לרדת מתחת ל-4.4 שקלים".

טבע קונה פעילות ביוטכנולוגית

את מירב האקשן בשוק ריכזה, כהרגלה בימים האחרונים מניית טבע , שעלתה ב-1% לאחר פער חיובי דומה. למשקיעים במניה אין רגע דל. אחרי האישורים עליהם הודיעה החברה בשבועות האחרונים (האחרון פורסם השבוע, כזכור), פורסם היום, כי החברה מתכננת לרכוש פעילות, ואולי גם קווי יצור של חברת סביינט (לשעבר - ביוטכנולוגיה כללית).

ככל הנראה, החברות מנהלות משא ומתן מזה חצי שנה, ונראה שבימים האחרונים חלה התקדמות במגעים. טבע צפויה לשלם לסביינט תמורת הפעילות 150-100 מיליון דולר במזומן. טבע עצמה מסרה בתגובה: "טבע היא חברה ציבורית וכשיש לה על מה לדווח, היא מדווחת". בסביינט לא היו מוכנים היום להגיב על הידיעה.

לא ברור אם העסקה תכלול את המוצרים העיקריים שמפתחת סביינט - Prosaptide, המיועד לטיפול בכאב עצבים בקרב חולי סוכרת ו-Puricase המיועד לטיפול בשיגרון. אבל נראה, כי היא תכלול את ה-271 BTG, המיועד לטיפול בסוג של לוקמיה. היקף השוק המשוער של המוצר הזה הוא כ-150 מיליון דולר בשנה. אם הניסויים יצליחו, ההשקה שלו בשוק צפויה להיערך ב-2005. (הרחבה בנושא, בעמודי "שוק ההון").

גם שאר המניות, שמדורגות בצמרת דירוג הסחירות בתל אביב, אינן מפתיעות: מניות הבנקים הגדולים, הפועלים שנותרה בלא שינוי ולאומי, שעלתה ב-0.9%. אחריהן דורגה כי"ל, שהחששות מפני הפגיעה בחברה בשל השביתה במשק החזירו אותה היום לצד השלילי, בירידה של 1.7%.

בלטו היום גם מניות אי.די.בי אחזקות ופיתוח, שרשמו עלייה חדה ביחס לשוק, של 2.3% ושל 3% בהתאמה. הדבר אינו מפתיע. כבר ציינו כאן לא פעם את הבטא הגבוהה של הקבוצה לשוק, כלומר - ברוב המקרים שהשוק עולה, אי.די.בי עולה בשיעור חד יותר, ולהפך.

פעילות ערה באלוני חץ

מניות אלוני חץ ריכזו פעילות ערה ביומיים האחרונים. אתמול זינקה המניה ב-6.6%, והיום הן התממשו ב-2.4% - שתי התנודות במחזורי ענק. בשוק מסבירים את הפעילות הערה במניה בשני גורמים: הראשון - המרת חלק נכבד מאג"ח החברה למניות בימים אחרונים. אלא שהשפעת מהלך זה הייתה אמורה ללחוץ את המניה מטה, כך שכנראה לא זאת הסיבה.

גורם בשוק ההון העריך, כי התנהגות המניה נעשתה לפי דפוסי הפעולה של המשקיעים הזרים, ולכן הוא מעלה סברה שמדובר אכן בגוף זר שהחליט אתמול להיכנס למניה, והיום באו גופים מקומיים ומימשו את העליות.

פעילות ערה ומגמה חיובית מרוכזת גם במניות ריטליקס בימים האחרונים. ציינו כאן בימים האחרונים שהחברה נוהגת לפרסם מיד בתום הרבעון את התחזיות לתוצאותיו, ולרוב היא מבטיחה (ומקיימת) לעמוד או לעקוף את התחזיות של האנליסטים. ובכן, אתמול, כצפוי, עמדה החברה במסורת זו, והצדיקה בכך את הגל החיובי האחרון במניה.

היום נמשכה המגמה החיובית בריטליקס , וזו עלתה בכ-1.8%, תוך שהיא ממשיכה לרכז מחזורים נאים. נציין, שגם מניית ליפמן נהנית לאחרונה מגל חיובי, אחרי הזעזוע שעברה לאחר פרסום הדו"ח המאכזב לרבעון השני, והיום היא עלתה ב-2.9% במחזור ער.

למרות שמדובר בחברות שונות לחלוטין, בשוק כורכים את ליפמן וריטליקס, שכן שתיהן מייצרות מערכות לשוק הקמעונאי (אם כי לשתיהן שווקים שונים ופעילות שונה, אבל זה פחות מעניין את המשקיעים, כנראה). גורם בשוק העריך, כי מעבר להשפעה החיובית מריטליקס, נהנית ליפמן גם מחזרה איטית של אמון המשקיעים. זאת מתוך ציפייה שהתוצאות העגומות ברבעון השני היו אירוע חד-פעמי, שלא יחזור בדו"חות הבאים. נקווה.

לא נוכל גם להתעלם מהנעשה באל-על . הזכרנו כאן בימים האחרונים את האופטימיות בנוגע לתוצאות חברת התעופה ברבעון השלישי, שהוא הרבעון החזק ביותר שלה. הערכות חיוביות בדבר תוצאות הרבעון הודלפו לשוק לפני מספר ימים, ובשוק נוטים להאמין לציפיות אלו.

כפי שאמרנו אתמול, יש הרבה היגיון בצפי שאל-על תציג תוצאות חזקות ברבעון זה, שכן מדובר ברבעון הפעיל ביותר של ענף התיירות, שאמור לסבסד את שאר ימי השנה, בהן חלה ירידה חדה ביציאת התיירים לנופש. חברת תעופה שתציג פעילות חלשה ברבעון זה - לא בטוח שיש לה זכות קיום.

כך או כך, מניית אל-על המשיכה לנסוק גם היום בכ-3.6%. כדאי לשים לב שהמניה כבר נמצאת בשער של 1.24 שקלים, והיא רחוקה בכ-4.3% בלבד ממחיר של 1.3 שקלים - שער המימוש של האופציות הראשונות של החברה (לחברה יש אופציה להמיר מניות עד לשיעור של 50% לפי שער של 1.3 שקלים עד יוני 2004, וסדרות נוספות לשאר המניות לאחר תקופה זו).

נסיים במניות הפניקס 1 , שריכזו היום מחזור ער וזינקו בשיעור חד של 5.2%. בימים האחרונים פועל שלמה אליהו, בעל המניות השני בגודלו בחברה (33.5% בהון, 32.6% בהצבעה), באיסוף מניות ה-1 שלה בבורסה. אליהו, שלפני מספר חודשים הפיץ חבילת ענק של המניות לשוק המוסדי, בהיקף של 148.5 מיליון שקל ולפי שער של 13.53 שקל למניה, אוסף כעת את מניות החברה ברמות נמוכות בהרבה. כיום נסחרת המניה מתחת ל-12 שקל - סיבוב לא רע ב-4 חודשים.

הדולר מוסיף להיחלש

בשוק המט"ח ממשיך השקל לצבור עוצמה מול הדולר. היום הוסיף שערו היציג של המטבע האמריקני להיחלש ב-0.25%, וזה נקבע על 4.423 שקלים.

בעולם המשיך היום האירו להתחזק, ולמשך מספר דקות הוא אף נגע בשיא של 1.18 דולר לאירו, אך בהמשך הוא נסוג ממנו. בעקבות זאת רשם המטבע האירופי החלשות מתונה מזו של הדולר ביחס לשקל, ושערו היציג נקבע על 5.1703 שקלים - 0.19% מתחת לשערו היציג אתמול.

שבת שלום וגמר חתימה טובה.