תוכנית האופציות לחברי הנהלת בנק הפועלים לא הניבה להם כל רווחים

היום פקעו 12.9 מיליון אופציות שניתנו לחברי הנהלת הבנק ולא מומשו בשל היותן מחוץ לכסף

בנק הפועלים הודיע היום (ה') לבורסה לניירות ערך, כי מנכ"ל הבנק, צביקה זיו, לא מימש 800 אלף כתבי אופציה שהמועד האחרון למימושם היה אתמול (ד'). בנוסף, הגיעו אתמול לפקיעה 12.1 מיליון כתבי אופציה, שניתנו לחברי הנהלת הבנק ולא מומשו.

מדובר בכתבי אופציה שהעניק בנק הפועלים לחברי הנהלת הבנק באוקטובר 1998, במסגרת תוכנית לתגמול חברי ההנהלה.

במסגרת זו, קיבל ללא תמורה יו"ר ההנהלה אז, עמירם סיון ז"ל, 2.5 מיליון אופציות; כל אחד מחברי ההנהלה קיבל 800 אלף אופציות, ומספר עובדים בכירים קיבלו כל אחד כמות של 275-400 אלף אופציות. מאז, קיבלו גם חברי הנהלה חדשים שמונו כמות דומה של אופציות.

האופציות ניתנות למימוש למניות הבנק ב-3 תחנות: 3 שנים מיום הנפקתן, 4 שנים והתחנה האחרונה - בתום 5 שנים, אז הן פוקעות לחלוטין. כאמור, תחנה זו הגיעה אתמול, והאופציות לא מומשו.

הסיבה לאי-המימוש היא מחירו של המימוש, שמגיע באופציות ל-9.45-12.58 שקל למניה, גבוה ממחיר מניית הבנק הבוקר בבורסה (8.82 שקל למניה), מה שהופך את האופציות לאופציות מחוץ לכסף, ואת מימושן לבלתי כדאי.

יצוין, כי מאז שהושקה תוכנית האופציות, לא מימש אף אחד ממקבלי האופציות את זכותו לקבלת מניות, וזאת לנוכח אי הכדאיות שבמימוש.

בתקופות מסוימות, כאשר מחיר מניית בנק הפועלים עלה, היו האופציות עמוק בתוך הכסף, אולם לא ניתן היה לממשן, מכיוון שלא היתה תחנת מימוש. מנגד, בתקופות המימוש, היו האופציות מחוץ לכסף.