יוקוס: מעצרו של המנכ"ל חודורקובסקי באשמות מירמה והעלמת מס - פוליטי

מנהל השקעות מערבי: "המעצר מגביר את הסיכון בהשקעות ברוסיה - וכעת נצמצם אחזקותינו"

מיכאיל חודורקובסקי, מנכ"ל יוקוס, והאיש העשיר ביותר ברוסיה, נעצר אתמול (שבת) באשמת מירמה והתחמקות ממס. יוקוס, חברת הנפט הגדולה ברוסיה, טוענת שהמעצר התבצע מסיבות פוליטיות.

דובר יוקוס, אלכסנדר שאדרין, אמר שאתמול בלילה החליט בית משפט להשאיר את חודורקובסקי במעצר. שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה עצר את חודורקובסקי אתמול בבוקר, לאחר שמטוסו נחת בסיביר, והעבירו לחקירה במוסקבה.

יוקוס רוכשת את יריבתה, סיבנפט, בעסקה שתיצור את חברת הנפט הפרטית השישית בגודלה בעולם. לדברי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מנהלת אקסון מוביל מו"מ לרכישת אחזקה ביוקוס.

לפני חמישה ימים הודיע משרד התובע הכללי כי יגיש כתבי אישום נגד מנהלי יוקוס, ומניית החברה רשמה צניחה שבועית בסך 9%. ההאשמות שהוגשו אתמול נגד חודורקובסקי, ושתוכנן לא פורט, מהוות את שיא המאבק בן ארבעת החודשים בין החברה ומשרד התובע הכללי.

"הפרשה הוחרפה לממדים שלא צפינו", אמר ניל גרגסון, מנהל השקעות בקרדיט סוויס אסט מנג'מנט בלונדון. "זה מגביר את הסיכון הכרוך בהשקעות ברוסיה. יוקוס היא חברה גדולה מאוד, ומניותיה נמנות עם עשר האחזקות הגדולות ביותר שלנו. ייתכן שעכשיו נצמצם את אחזקותינו ברוסיה".

כתב האישום של חודורקובסקי כולל שבעה סעיפים, כולל מירמה, גניבה והתחמקות ממס", אמרה דוברת משרד התובע הכללי, נטליה וישניאקובה, לתחנת הטלוויזיה הרוסית, רוסיה, מבלי לפרט יותר.

לאחר החלטת בית המשפט, אמר עורך דינו של חודורקובסקי, אנטון דרל, לכתבים: "לפי סעיפי האישום שראיתי, אין ספק שזוהי תביעה שמניעיה פוליטיים. אי אפשר להודות בסעיפי אישום אלה, מכיוון שהם אבסורדים". גם דרל לא פירט את תוכן סעיפי האישום.

חודורקובסקי בן ה-40 מממן מפלגות פוליטיות כגון המפלגה הליברלית יאבלוקו, ואיחוד כוחות הימין. לטענתו נובעת החקירה נגד יוקוס מ"מאבקים פנימיים בקרמלין". בעוד שישה שבועות ייערכו ברוסיה בחירות פרלמנטריות.

ב-4 ביולי נחקר חודורקובסקי, שהוא ממוצא יהודי, לראשונה בידי אנשי התובע הכללי במוסקבה כעד בתביעה הפלילית נגד פלאטון לבדב, שנעצר ב-2 ביולי והואשם בהתחמקות ממס ובגניבת מניות בחברה הממשלתית, אפטיט, ב-1994. לבדב, יו"ר קבוצת מנאטפ, המחזיקה ב-60.5% ביוקוס, מכחיש את ההאשמות.