פוטין מתעסק איתם, ובגדול

חודורקובסקי נעצר, גוסינסקי נרדף, גם אברמוביץ' (של צ'לסי), ברזובסקי ואחרים תחת לחץ. הבורסה במוסקבה רועדת. מספר החברים ברשימת האוליגרכים הרוסים שפוטין מחפש, מדווחת > אורית זרובבל, גדל במהירות. הם התעשרו כקורח, הם משפיעים, הם מאיימים, והם, לרוב, יהודים. האם נשיא רוסיה עושה עכשיו את טעות חייו?

שתי משאיות עצרו ביום שבת בחריקת בלמים בנמל התעופה נובוסיבירסק, מתוכן קפצו כמה תריסרי אנשים במדים חמושים מכף רגל ועד ראש, ששעטו לכיוונו של מטוס שבדיוק בדיוק לתדלוק קצר. האנשים שתפסו עמדות היו סוכנים פדראליים רוסים של ה-FSB שנשלחו לעצור את מיכאיל חודורקובסקי, בעיצומו של מסע העסקים שלו באזור.

חודורקובסקי הועלה על מטוס למוסקבה ושעות ספורות אחר כך כבר הודיע התובע הראשי של רוסיה על הגשת כתב אישום נגדו באשמות של הונאה, זיוף, מעילה והשתמטות ממס.

עוד באותו ערב הודיע בית המשפט המחוזי על מעצרו של חודורקובסקי עד תום ההליכים.

זו לא הפעם הראשונה שהאיש העשיר ביותר ברוסיה והבוס הגדול של יוקוס-סיבנפט, והאנשים הקרובים אליו בחברת הנפט הגדולה ברוסיה, מעוכבים על ידי השלטונות. בתחילת יולי, נקרא חודורקוסבקי לחקירה שנקשרה להפרטה של חברת דשנים 6 שנים קודם. פלטון לבדב, בעל המניות השני בגודלו ביוקוס, עוכב אז לחקירה ומאז הוא שוהה במעצר. בעל המניות השלישי ביוקוס, ליאוניד נבזלין, נחקר ביולי במשך שעות רצופות, ומאוחר יותר ברח לישראל. מחודש ספטמבר הוא ממתין לקבלת אזרחות ישראלית. בעל המניות הרביעי בגודלו בחברה, וסילי שקנובסקי, הואשם לאחרונה בהעלמות מס.

הסגנון הסובייטי שהופגן במעצרו של מי שנחשב לסמל של שקיפות קפיטליסטית, שלח גל הלם אל תוך הקהילה הפיננסית הרוסית כולה, שהמתינה בחרדה לראות מה יקרה במסחר בשוקי המניות אתמול. ואכן, בורסת מוסקבה רשמה ירידה חדה של 13% לשפל של חודשיים כבר במחצית השעה הראשונה של המסחר, הרובל נחלש ומניית יוקוס צנחה 20% לפני שהמסחר בה הופסק.

האפטר אפקט בבורסת מוסקבה

בתקופה הקרובה, מעצר חודורקובסקי צפוי לעורר בהלה בקרב משקיעים שהחלו לחזור בחודשים האחרונים לרוסיה. המעצר גם עלול לפגוע אנושות במגעים שהתנהלו בין יוקוס לחברות הנפט אקסון מובייל ושברון טקסקו על רכישת נתח משמעותי ביוקוס.

"בשתי מילים", ציטט הניו יורק טיימס הבוקר את דברי בנקאי השקעות בכיר במוסקבה, שהתבקש להתנבא כיצד יגיבו המשקיעים לידיעות: "בריחה המונית". אנליסטים שהתראיינו לעיתון מעריכים כי אם יישאר חודורקובסקי במעצר, עלול שוק המניות הרוסי להמשיך ולהגיב בנפילות נוספות, וכי מניות הנפט יתקשו להרים את הראש במשך חודשים ארוכים, על רקע העובדה שיוקוס חולשת על 30% משוק המניות הרוסי. המשמעות המספרית של ירידות בסדרי גודל כאלה: שוק המניות הרוסי יאבד כ-20% מהשיא שקבע בתחילת החודש.

"אנחנו צופים תגובה חריפה מאוד של השוק", אמר סטפן ג'נינגס, העומד בראש רנסנס קפיטל, בנק השקעות מוסקבאי, לפייננשל טיימס. אחרים התבטאו בחריפות לא פחותה ומסרו כי המעצר עלול לנטרל את השפעת השדרוג שנרשם באחרונה בדירוג ההשקעות הרוסי. "אנחנו צופים שינוי בסנטימנט כלפי רוסיה מצד קרנות וחברות רב-לאומיות בימים הקרובים. השוק גדוש בקרנות גידור וכסף חם שיחפשו להם מוצא החוצה", אומר בנקאי מערבי.

מעצרו של מי שעומד בראשה של חברת הנפט הגדולה ברוסיה והרביעית בגודלה בעולם, ששווייה נאמד ב-40 מיליארד דולר, שיחרר את חרצובות לשונם של גורמים פוליטיים ועסקיים רבים ברוסיה ומחוצה לה. אנטולי צ'וביאס, מנכ"ל UES, מונופול החשמל הרוסי, ומי ששימש כאדריכל ההפרטות של שנות ה-90, הגדיר את המעצר "התפתחות מסוכנות במיוחד", ואמר כי המעצר יוביל להגברת הקונסולידציה בקרב קהילת העסקים הרוסית. "רק לפני חודש לא הייתה קיימת שום אחדות בקרב האליטה העסקית במדינה, והיום היא מתאחדת נגד המעצר".

אפילו השגריר האמריקני ברוסיה, אלכסנדר וורשבאו, אמר אמש כי מעצר הבוס של יוקוס "עלול להשפיע באופן שלילי על אקלים ההשקעות ברוסיה ולהעלות ספקות חדשים הן בקרב חברות זרות והן בקרב משקיעים פוטנציאליים".

איגוד התעשיינים והיזמים של רוסיה מיהר להודיע כי "הפעולה האגרסיבית האחרונה שבה נקטו הרשויות לאכיפת החוק מערערת את האמון במערכת המשפט הרוסית בעיני אנשי העסקים ברוסיה". העסקים הרוסים אינם מאמינים במערכת אכיפת החוק הרוסית ובמנהיגיה, וחברות נאלצות לבחון מחדש את אסטרטגיות ההשקעות שלהן, אמרו אנשי עסקים מקומיים.

יציבים בערך כמו במזה"ת

מה שמפתיע הוא שמעצרו של חודורובסקי מגיע בעיצומה של התקפת יחסי ציבור מצידו של הממשל הרוסי, המבקש למשוך משקיעים זרים לסקטור הנפט הרוסי. במשך יותר משנה הציגו הרוסים את עצמם כספקי נפט יציבים - יציבים בהרבה ממקורות האספקה מהמזרח התיכון - וחברות נפט וגז רוסיות, פרטיות וממשלתיות כאחת, הראו נכונות רבה מאי-פעם לשתף פעולה עם חברות זרות.

בתחילת השנה הכריזה BP על תוכניותיה להשקיע יותר מ-6 מיליארד דולר במיזם משותף עם חברת הנפט הרוסית TNK. כמו כן דווח כי חברת הנפט הציבורית הגדולה בעולם, אקסון מובייל, נושאת ונותנת עם יוקוס על רכישת נתח משמעותי בחברה הרוסית. יוקוס הביעה את נכונותה למכור נתח של 40% לענקית הנפט הזרה, נתח אשר בשווי הנוכחי עשוי להסתכם ב-25 מיליארד דולר. על רקע מעצר חודורקובסקי לא ברור עתה האם תמשיך אקסון מובייל להביע עניין בענקית הנפט הרוסית.

רובם יהודים, כולם משפיעים

מעצרו של חודורובסקי בשבת מציב אותו בשורה ארוכה עם מי שמכונים האוליגרכים, קבוצה של בעלי-הון רבי-כוח והשפעה, רובם יהודים, שעשו את הונם במהלך ההפרטות של חברות ממשלתיות ומכירת נכסי המדינה בתקופת שלטונו של הנשיא לשעבר, בוריס ילצין, בשנות ה-90, ואלה המצויים על הכוונת של הנשיא הנוכחי, ולדימיר פוטין, עוד מהימים הראשונים לשלטונו, אז נשבע כי יילחם עד חורמה כדי למגר את השפעתם, שהגיעה לשיאה בימי קודמו.

ופוטין אכן קיים את שהבטיח. שלוש שנים עברו מאז שקיבל לידיו את רסן השלטון, ואין איל הון ברוסיה שלא הרגיש את ידיו הארוכות וציפורניו המחודדות. רק לפני שבועיים החליט בית משפט באתונה שלא להסגיר לרוסיה את איל ההון ולדימיר גוסינסקי, המבוקש בשל חשד לכאורה להונאה של 250 מיליון דולר בחברת הגז הרוסית גזפרום. איש העסקים נעצר בסוף אוגוסט, על פי בקשת רוסיה, בנמל התעופה של אתונה, שאליו הגיע בטיסה מישראל. שנתיים קודם לכן, הוא נעצר בספרד בנסיבות דומות, וגם אז סירבו השלטונות לשתף פעולה עם בקשת ההסגרה הרוסית.

גוסינסקי, כמו גם איש עסקים יהודי-רוסי נוסף, בוריס ברזובסקי, חבר בולט בקבוצת האוליגרכים וחבר המשפחה שהתאספה בשעתו סביב הנשיא ילצין, גלו בשנים האחרונות מרוסיה אחרי שנאלצו לממש בה את מרבית אחזקותיהם. גוסינסקי מצא מקלט חלקי בישראל. ברזובסקי מצא לו בית חדש בבריטניה, אבל גם שם הוא עדיין חושש לחייו.

גוסינסקי, שהופשט ממרבית נכסי מדיה מוסט, חברת המדיה שבבעלותו, ממשיך לנסות ולהשפיע בדרכים מגוונות אחרות. 10 מיליון צופים דוברי רוסית, מרביתם חיים בבריטניה, ישראל וארה"ב, נצמדים מדי יום לשידוריה של תחנת לווין ניו יורקית בשם RTVi, הנמצאת בבעלותו, והמעבירה את שידורי החדשות של Ekho-TV, שריד אחרון לאימפריית המדיה לשעבר שלו, ומבין הקולות העצמאיים האחרונים המעיזים להשמיע ביקורת על המשטר.

הבעלות על נכסי תקשורת וההשפעה על דעת הקהל הרוסית הן מקור העימות החזיתי העיקרי בין פוטין ובעלי ההון. מבקרי פוטין טוענים כי ממשלו מנסה גם להשתיק מתנגדים במרכזי כוח אחרים, כמו האקדמיה והעסקים. אולם אחיזת החנק הממשלתית באמצעי התקשורת, יותר מעשור אחרי נפילת הקומוניזם הסובייטי, היא הבולטת ביותר. עובדה, כל שש תחנות הטלוויזיה ברוסיה נמצאות בבעלות ישירה של הקרמלין, או נשלטות על ידי בעלי בריתו של פוטין.

הצעה שאי אפשר לסרב לה

האם הסלים נשיא רוסיה, פוטין, את מאבקו באוליגרכים? ההוכחות המצטברות מהשנים האחרונות מראות שלא מדובר בסתם צירוף מקרים. על פי הטיימס הלונדוני, פוטין פשוט מבקש להעניש את חברי האוליגרכיה על שפזלו לכיוון הפוליטיקה.

לדברי ה"טיימס", ביום חם ולח ביולי 2000 הזמין פוטין, שזה עתה התחיל את כהונתו כנשיאה החדש של רוסיה, כ-30 אוליגרכים לקרמלין והציע להם הצעה, שקיווה כי לא יוכלו לסרב לה. הוא הבטיח שלא לנסות לשנות את תוצאות ההנפקות של שנות ה-90, אולם בתמורה ביקש מהם להדיר רגליהם ממחוזות הפוליטיקה.

חלקם, כמו ברזובסקי וגוסינסקי, קראו תיגר על איסור הפעילות הפוליטית, תמכו במתנגדיו של פוטין, או השתמשו בכלי התקשורת שברשותם כדי להביע את התנגדותם.

אולם בסופו של דבר, אילי ההון שילמו את המחיר, ונאלצו לצאת לגלות מרוסיה. אחרים, ידעו יפה מאוד איך להלך על הקו הדק הזה. אבל היום אפילו הם חוששים. כנראה. גם אלו שלא נקלעו לעימות חזיתי עם פוטין מעדיפים בשנים האחרונים לחסל את עסקיהם במולדת הישנה ולעבור למחוזות ידידותיים יותר.

רומן אברמוביץ', האיש שרכש את מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, הוא מהדוגמאות האחרונות והמעודכנות לאיל הון ועסקים שגם אם הצליח לשמור עד היום באופן יחסי על קשריו עם פוטין, מעדיף עכשיו לחסל את השקעותיו ברוסיה ולמצוא לו סיפוקים חדשים.

בראיונות שנתן לעיתונות בעקבות רכישת המועדון, התייחס אברמוביץ' לאיום שחש כאיש עסקים רוסי בעקבות פשיטות החוקרים על משרדי יוקוס ביולי, בצעד שסימן אז את תחילת החקירה, על מי שהפך בתחילת החודש שותפו לעסקים. "זה מטריד אותי מאוד", אמר על החקירה. "ואני מוטרד מכך שאני לא יכול להשפיע ומכך שלא ברור מה ניתן בכלל לעשות כדי שלא להיקלע למצבו של חודרקובסקי. אתה יכול להיות איש עסקים מוצלח, אבל אתה לא יכול להבטיח שלא תיתקל באותן בעיות".

זה היה בחודש יולי השנה. בתחילת חודש אוקטובר הפך רשמי המיזוג בין יוקוס לסיבנפט, חברת הנפט שאברמוביץ' מחזיק בה בנתח השליטה, בצעד שהפך את אברמוביץ' לבעל המניות השני בגודלו בחברה הממוזגת. מעניין מה יש לו עכשיו להגיד. יש מי שרק מחכה לשמוע. *