עובדים מטורקיה יהיו חלק מרכש הגומלין בעיסקת השבחת הטנקים

רכש הגומלין יסתכם ב-100 מיליון דולר - 15% מהיקף העיסקה של הקונסורציום בראשות תעש

היקף רכש הגומלין שיבוצע בטורקיה בתמורה להשבחת הטנקים מדגם אם-60 של הצבא המקומי יסתכם ב-15% בלבד מהיקף העיסקה. הפרויקט יבוצע ע"י התעשייה הצבאית (תעש).

היקפה הראשוני של העיסקה הוא 670 מיליון דולר, כך שישראל תבצע בטורקיה רכישת בהיקף של 100.2 מיליון דולר. השר גדעון עזרא מסר ל"גלובס", כי חלק מרכזי ברכש הגומלין הזה יהיה העסקת עובדים מטורקיה בפרויקטים בישראל שטרם נקבעו.

בתשובה לשאילתא שהגיש ח"כ רן כהן (מרצ) אמר השבוע עזרא בכנסת, כי קיום העיסקה לא היה מותנה בשום אופן בייבוא עובדים מטורקיה. הוא הוסיף, כי חלק מהעובדים שיועסקו במסגרת זו בארץ ישולבו בפרויקט של אילמאזקר - חברת בנייה ישראלית בבעלות טורקית, שכבר מעסיקה 800 עובדים טורקים.

טורקיה תשביח בשלב הראשון 150 טנקים מדגם "פטון", ש-1,000 מהם פועלים בשורות הצבא הטורקי מזה עשרות שנים. תעש מובילה קונסורציום של חברות ישראליות ובהן אלביט מערכות, אל-אופ ותדיראן, שתספק לטורקיה חבילה של טכנולוגיה מתקדמת שחלקה נמצא בשירות בצה"ל.

בין היתר יותקן תותח מתקדם שיאפשר הפעלת חימוש מגוון, יושבחו מנועי הטנקים, תסופק מערכת בקרת אש חדשה והטנקים ימוגנו בצורה שתאפשר לשפר את שרידות הצוות בשדה הקרב.

נושא רכש המים מטורקיה, הנמצא בדיונים בין המדינות מזה מספר שנים, אינו כלול ברכש הגומלין הקשור לעיסקת השבחת הטנקים. גורם ממשלתי בכיר מסר, כי הנושא נמצא בדיונים מתקדמים, ואף נוסחה טיוטה בנוגע לרכישת המים והובלתם לישראל ע"י מוביל טורקי.