חוק ההסדרים להשגת יעדי תקציב 2004 הונח על שולחן הכנסת

האוצר פיצל מחוק ההסדרים את הצעותיו להעלות את גיל הפרישה לגמלאות ל-67 שנה, ולקצץ בכ-50% את מימון המפלגות

חוק ההסדרים להשגת יעדי תקציב 2004 הונח היום בבוקר (ב') על שולחן הכנסת לקראת הדיון וההצבעה עליו עם חוק התקציב בקריאה ראשונה בימים ג' ו-ד'. הנחת החוק התאפשרה לראשונה לאחר ויתורים חסרי תקדים שנכפו על האוצר אשר גם צמצמו את ממדי החוק ושינו את סדרי הדיון על סעיפיו.

ויתורים אלה סוכמו אמש (א') בין יו"ר הכנסת ראובן ריבלין למנכ"ל משרד ראה"מ אבידור יצחקי והממונה על התקציבים באוצר אורי יוגב, אחרי מו"מ שהחל בשבוע שעבר. זה נצחונו האישי של ריבלין, שאמר כי לא יהפוך את הכנסת לחותמת גומי של האוצר. הוא אכף בלחץ עקבי ובלתי מתפשר את השינויים עד כדי איום שלא יעלה את החוק לדיון אם לא יעוקרו ממנו סעיפים לא רצויים או לא רלבנטיים, וגם עמד על כך שיבוצעו שינויים בסדרי העבודה עליו לעומת העבר.

לחצי ריבלין אילצו את האוצר לפצל מחוק ההסדרים את הצעותיו להעלות את גיל הפרישה לגמלאות ל-67 שנה, ולקצץ בכ-50% את מימון המפלגות. שני הנושאים יוגשו כהצעות חוק רגילות, אשר יעלו לדיון בהליך רגיל ולא בלוח הזמנים החפוז של החוק עד סוף דצמבר.

הישג חברתי נוסף של ריבלין היה באילוץ האוצר למחוק כליל מהחוק את ההצעה להגביל בחוק ביטוח הבריאות את המימון הממשלתי של טיפולי הפוריות לזוגות חשוכי ילדים, עד גיל 44 של האישה ורק לילד הראשון ול-5 מחזורי טיפול. לא תהיה אפשרות להגישה לכנסת בערוץ חקיקה אחר. האוצר נסוג מגזירה זו לאחר שנוכח שקיימת כלפיה התנגדות בקרב רבים מהקואליציה.

כמו כן הוסכם אמש להעביר לוועדות הכנסת הרלבנטיות את הטיפול ב-3 הצעות: ביטול חוק הקולנוע המחייב העברת חלק מתמלוגי הערוץ השני ערוצי הכבלים לתמיכה בתעשיית הסרטים הישראלית עבר לטיפול ועדת החינוך; שינויים מבניים ברשות הדואר יטופלו בוועדת הכלכלה; והוספת בעלי מקצוע לצוות חוקרי הנוער במשטרה שעברה לוועדת חוקה חוק ומשפט.

לראשי הוועדות יובהר שעליהם לסיים את החקיקה לקראת סוף דצמבר, ואם לא יספיקו, ההצבעה על כל נושא תתקיים בנפרד. ריבלין עשוי לאשר את ההנחה הזאת לוועדת החינוך עקב התנגדותו לביטול חוק הקולנוע.

בוועדות משותפות של ועדת הכספים וועדות הפנים והכלכלה יטופלו הצעות האוצר לתיקונים בחוק התכנון והבניה לשם פיזור ועדות מקומיות שאינן מתפקדות והטלת אגרות על עררים על תכניות בניה, ולשינויים המבניים המתוכננים בחברת מקורות.

לדיון בוועדת הכספים יישארו 14 נושאים הכמות הנמוכה ביותר בעשור האחרון. חלקם עלולה להיתקל בקשיים כפי שכבר נרמז מפי היו"ר ח"כ אברהם הירשזון, בעיקר ההצעה להקטין את הפטור ממס על פיצויי פרישה עד לגובה השכר החודשי הממוצע לכל שנת עבודה. השלמת סעיפים אלה אמורה להסתיים עד סוף דצמבר, ללא אפשרות של דחייה.

ראשי סיעות האופוזיציה קיימו היום (ב') כנס חירום לגיבוש המאבק הפרלמנטרי בתקציב ובחוק ההסדרים. ח"כ אברהם בורג (עבודה) יעמוד בראש מטה הפעולה, כמו שעמד בראש המטה להכשלת תכנית החירום הכלכלית, אך ישתדל שלא לחזור על השגיאות שהכשילו את המאבק הקודם.

לבקשת יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער (ליכוד) הסיר יו"ר ש"ס את הצעת סיעתו להביע אי אמון בממשלה שנועדה לעלות היום לדיון, עקב מסעו של ראה"מ לרוסיה. הצעת האי אמון על רקע המצב הכלכלי תעלה בשבוע הבא.