הרעה נוספת באי.סי.טל מגדילה הלחץ לעסקה עם ורינט

הכנסות החברה לא צמחו, שיעורי הרווחיות הגולמית הצטמקו ל-22% וההפסד הרבעוני הסתכם ב-11.5 מיליון דולר

אי.סי.טל מתקשה לצאת מהמשבר אליו נקלעה בשני הרבעונים הראשונים של השנה. למעשה, תוצאות הרבעון השלישי מצביעים, בכל הפרמטרים, על הרעה ניכרת בתוצאות, ועל גלישה מהירה של החברה למצוקה קשה. סיכויי ההיחלצות מהמשבר בכוחות עצמה נראים היום קלושים, ולכן לא מפליא שהערכות על רכישתה הקרובה ע"י ורינט מבית קומברס, הופכות לריאליות הרבה יותר.

הכנסות אי.סי.טל ברבעון השלישי הסתכמו בכ-10.1 מיליון דולר, בדומה להכנסות ברבעון השני, אך צריך לזכור, כי התוצאות של הרבעון הקודם כבר ביטאו את המשבר החריף בחברה. ואילו ברבעון המקביל, לשם השוואה, ההכנסות הסתכמו ב-24.3 מיליון דולר, כמעט פי 2.5 מההכנסות ברבעון הנוכחי. שוק הטלקום הפך למרכיב המרכזי בהכנסות החברה וסיפק כ-7.8 מיליון דולר מההכנסות, לעומת 5.5 מיליון דולר ברבעון הקודם משוק זה. השוק הביטחוני, שפעם היווה את הבסיס הקיומי של החברה, הולך ונעלם, וברבעון האחרון הוא סיפק רק הכנסות של 2.2 מיליון דולר, וזאת למרות שההשקעה בתחומי הביטחון במדינות המערב רק מתרחבת.

אבל, למרות המצב הקשה המשתקף משורת ההכנסות, זה דווקא הסעיף הפחות בעייתי בדו"ח החברה. הרווח הגולמי של אי.סי.טל נשחק אפילו לעומת הרבעון הקודם ומסתכם ב-2.2 מיליון דולר בלבד, כ-22% מההכנסות. שיעורי הרווחיות הגולמית מתקרבים לשיעורי הרווחיות התפעולית אליה הייתה מורגלת החברה רק לפני שנה. בחברה הסבירו את הירידה ברווחיות הגולמית בתחרות העזה בתחום ובעובדה שהם מוכרים יותר חומרה.

כשאי.סי.טל פרסמה את הדו"חות הקשים לרבעון הראשון והשני היא הבטיחה שהיא בוחנת את צד ההוצאות ותתאים אותו לרמת ההכנסות שמשתנה. בינתיים, נראה שהחברה לא רק שלא עומדת בהבטחה, אלא אף ההוצאות גדלות. הוצאות ההנהלה והמכירות יחד עם הוצאות השיווק והמכירות גדלו הרבעון בכ-21% ל-9.4 מיליון דולר, וגם הוצאות המחקר והפיתוח גדלו.

הוצאות הגדלות, הירידה ברווחיות הגולמית והקיפאון בהכנסות יצרו הפסד תפעולי של 11.4 מיליון דולר. הפסד זה אמנם נמוך מההפסד התפעולי של החברה ברבעון השני, שהגיע ל-13.7 מיליון דולר, אבל הוא כלל מחיקה חד-פעמית של 6 מיליון דולר על השקעת החברה ב-NetEye, כך שבנטרול מחיקה זו נוצרה הרעה של 3.7 מיליון דולר ברווח התפעולי.

ההפסד של החברה ברבעון הסתכם בכ-11.5 מיליון דולר, לעומת רווח של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. מנכ"ל אי.סי.טל, אהרון שייך, ממשיך, בדומה לרבעונים הקודמים, לשייך את הנתונים הקשים של החברה למצב השוק, המאופיין בתהליכי מכירה ארוכים. בינתיים, נראה שהם כל כך ארוכים, עד שהם לעולם לא מסתיימים. לאי.סי.טל קופת מזומנים של 34.4 מיליון דולר המעניקה להם יציבות, אך היא הידללה מאוד בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לאחר שאת השנה התחילה עם 52.8 מיליון דולר.

לאחר פרסום הדו"חות, מניית אי.סי.טל ירדה אתמול ב-10.3% למחיר של 6 דולר מה שמשקף לה שווי שוק של 106 מיליון דולר, לאחר שלפני כשנה היא כבר נסחרה במחיר של כ-10 דולרים למניה. הערכות הן, כאמור, כי ורינט, המפתחת מערכות האזנה דיגיטליות לשימושים עסקיים וביטחוניים, תרכוש בקרוב את אי.סי.טל, המספקת מערכות לניטור קווי תקשורת. אי.סי.איי, שמחזיקה בכ-58.4% מאי.סי.טל, מעונינת במכירתה, לאחר שהפכה מההבטחה הגדולה של החברה לבור של הפסדים ברבעונים האחרונים.