רשות החברות הממשלתיות גיבשה תקנות המגבילות העסקת קרובי משפחה

חברה ממשלתית לא תוכל להעסיק אדם, אם עובד בה קרוב משפחה שלו - אלא אם הוא נבחר במכרז פומבי, שוויוני ותחרותי

רשות החברות הממשלתיות גיבשה תקנות חדשות, המגבילות את האפשרות להעסיק קרובי משפחה בחברות ממשלתיות. התקנות גובשו על רקע דו"ח מבקר המדינה אליעזר גולדברג, אשר מתח ביקורת נוקבת על ריבוי עובדים מאותה משפחה בחברת החשמל ובאל-על.

על-פי התקנות החדשות, חברה ממשלתית לא תוכל להעסיק אדם, אם עובד בה קרוב משפחה שלו - אלא אם הוא נבחר במכרז פומבי, שוויוני ותחרותי. עוד נקבע, כי על החברה לפרסם את המכרז לזמן סביר, ולפחות בשני עיתונים נפוצים.

במקרה בו קרוב משפחה של עובד זכה במכרז, חייבת הנהלת החברה להעביר את הנושא לבדיקת היועץ המשפטי שלה, על מנת שיאשר את תקינות הליכי הבחירה.

אישור היועץ המשפטי חייב להימסר למנכ"ל החברה ולדירקטוריון שלה. על הדירקטוריון לציין במפורש את קבלתו של אותו קרוב משפחה לעבודה בדו"ח השנתי, הנמסר לרשות. מכאן, שהאחריות על ההליכים עוברת במישרין לדירקטוריון החברה.

עוד נקבע, כי החברה חייבת לציין בדו"ח השנתי שלה את מספר קרובי המשפחה שנקלטו באותה שנה, את מהות קרבתם לעובדים, ואת תפקידם. בנוסף, עליה לציין את המספר הכולל של קרובי המשפחה המועסקים בחברה.

למרות האפשרות לגייס בני משפחה בהליכים נקובים, נקבע, כי בחברות ממשלתיות קטנות, שמספר העובדים בהן לא עולה על מינימום שייקבע מראש -ייאסר הדבר לחלוטין.

בכל מקרה, הכללים החדשים לא יחולו על קרובים המועסקים כיום בחברות הממשלתיות.

מבקר המדינה מצא, בין היתר, כי לכ-6,000 עובדים בחברת החשמל יש בנים בגילאי 40-20, וכי מתוכם כ-1,000 מועסקים במסגרת החברה; ל-11 עובדים יש שלושה בנים בחברה, ול-113 יש שני בנים המועסקים בה.

עוד מצא מבקר המדינה גולדברג, כי מתוך 29 חברי המזכירות הארצית של ועד העובדים, ל-19 יש קרובי משפחה המועסקים במסגרת חברת החשמל.

התקנות נוסחו על-ידי רשות החברות בראשות המנכ"ל אייל גבאי, והוועדה המייעצת, בראשות עו"ד אלון גלרט.