ליאוניד נייבזלין שקיבל אזרחות ישראלית הפך לבעל השליטה בחברת הנפט יוקוס

מיכאיל חודרוקובסקי התפטר אמש מניהול החברה הרוסית שהיא חברת הנפט הרביעית בעולם

בעקבות התפטרותו אמש (ב') של מנכ"ל חברת הנפט הרוסית יוקוס, מיכאיל חודרקובסקי, הפך ככל הנראה ליאוניד נייבזלין לבעל השליטה בחברה, בכל הקשור לזכויות ההצבעה שבה.

זאת, אם אכן נכונה הסברה, כי חודורקובסקי העביר לבזלין את זכויות ההצבעה ב-44% ממניות יוקוס שהיו ברשותו, כפי שפרסם אתמול "וול סטריט ג'ורנל".

בכך, הופך נייבזלין לאזרח ישראלי המחזיק בזכויות השליטה בחברת הנפט הרביעית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, ואחת הגדולות בהיקף עתודות הנפט שלה. את מקומו ימלא סימון קוקס.

סברה נוספת, ששודרה אמש בטלוויזיה הרוסית, היא, כי חודרקובסקי העביר את מניותיו ללורד רוטשילד המתגורר בבריטניה, אך לפי שעה לא נתקבל לה כל אישוש.

מקורות בכירים אישרו היום (ג') ל"גלובס", כי בארץ אכן שוהים מספר בכירים מצמרת יוקוס והם מתגוררים במלון במרכז הארץ. לטענת הגורמים, לא מן הנמנע, כי הם רשומים תחת שמות בדויים על מנת לטשטש את עקבותיהם, אך ללא ספק הם כאן. "הם בקלות יכולים לקיים כאן ישיבת דירקטוריון", ציינו המקורות.

השמות שנחשפו עד עתה הם ליאוניד נייבזלין וולדימיר דובוב. דובוב, שאינו יהודי, מחזיק בכמה אחוזים ממניות יוקוס, ובארבע השנים האחרונות היה חבר פעיל בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי (הדומא), ואף שימש סגן יו"ר הוועדה לעני מיסים. באופן רשמי לא היה פעיל בניהול היום-יומי של החברה, אך המקורות מסרו, כי הוא מקורב אחד האנשים המקורבים ביותר לחודרוקובסקי. דובוב ניסה לאחרונה להיבחר שוב לדומא מטעם מפלגת "רוסיה המאוחדת", הנחשבת לתומכת בנשיא ולדימיר פוטין. בסופו של דבר החליטה המפלגה להסיר את מועמדותו של דובוב.

על-פי הערכות ברוסיה, מעצרו של חודרקובסקי נבע מניסיון לבצע "מחטף" בבחירות לסנאט הרוסי. חודורקובסקי, שנעצר בעת ביקור בצפון סיביר, רצה על-פי הערכות להיבחר לסנאט בהליך מזורז, ובכך היה זוכה לחסינות של נבחר ציבור, דבר אשר היה מאפשר לו להמשיך ולפעול ברוסיה.