קריאה בפרלמנט הרוסי לחקור גם את רומן אברמוביץ; פוטין במסע ארגעה באירופה

ציר הפרלמנט המקורב לקרמלין תובע לחקור חשד להונאת המדינה ב-6 מיליארד דולר ע"י סיבנפט

חבר בפרלמנט הרוסי פרסם אתמול את תוכנו של מכתב ששיגר לתביעה הכללית במוסקבה, ובו דרישה לחקור חשדות להונאת המדינה גם על-ידי חברת הנפט סיבנפט שבשליטת איל ההון היהודי רומן אברמוביץ, המתמזגת כעת עם חברת יוקוס שבשליטת מיכאיל חודורקובסקי, שנעצר על-ידי שלטונות רוסיה בחשדות להונאה ולהעלמת מסים.

חבר ה"דומה" ולדימיר יודין, שנחשב לבעל קשרים קרובים לקרמלין, היה מי שדחף את התביעה הכללית במוסקבה לפתוח בחקירת חברת הנפט יוקוס בחודש יולי השנה. בחודש שעבר פנה יודין לתביעה הכללית וקרא לה לחקור את הרכישה של כמה מאגרי נפט על-ידי סיבנפט בשנת 1995. יודין טען גם שמכירת חלק ממניות סיבנפט על ידי המדינה לרומן אברמוביץ בשנים 1997-1996 הייתה לא חוקית.

בסך הכל, טוען יודין, סיבנפט הונתה את ממשלת רוסיה בהיקף של 6 מיליארד דולר. הוא קורא לשלטונות להקפיא גם את מניותיה של סיבנפט, כפי שהקפיאו את אחזקותיו של חודוקובסקי בסך 42% בחברת הנפט הגדולה יותר יוקוס.

רומן אברמוביץ מתגורר כיום בבריטניה, והוא התפרסם כאשר רכש את מועדון הכדורגל צ'לסי מהליגה הראשונה באנגליה ביולי השנה. השבועון "סאנדיי טיימס" דירג השבוע את אברמוביץ במקום הראשון ברשימת בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר בממלכה המאוחדת.

מיכאיל חודורקובסקי עדיין מוחזק במעצר במוסקבה, וממתין למשפטו. מעצרו לפני 12 יום בשדה תעופה בסיביר בו נחת מטוסו, היכה גלים ברוסיה ובעולם, ועורר חששות שחסידי הקו הנוקשה בקרמלין החליטו לפגוע קשות באילי ההון במדינה. כתוצאה מכך, הבורסה של מוסקבה, שפרחה בשנים האחרונות, שינתה כיוון ואיבדה כ-15% בשבועיים האחרונים.

"גלובס" פירסם ביומיים האחרונים שכמה בכירים בחברת יוקוס הגיעו לישראל בעקבות מעצר חודורקובסקי, או לפניו, וכי חודורקובסקי העביר את זכויות ההצבעה שלו בחברה לידי ליאוניד נייבזלין, בעצמו בעל מניות, שהגיע לישראל לפני כחודש וקיבל באחרונה אזרחות, כנראה בהליך מזורז.

חודורקובסקי עצמו ויתר שלשום על תפקידיו כיו"ר ומנכ"ל יוקוס, למרות שהוא מכחיש את ההאשמות נגדו, במטרה לצמצם את הנזק שייגרם לחברה כתוצאה מהסתבכותה בחקירה נגדו. אתמול מונה סיימון קוקס, יליד רוסיה שהתגורר שנים רבות בארה"ב, ליו"ר יוקוס במקומו.

הנשיא פוטין מבקר היום ברומא, ואמור היה להיפגש עם עמיתו האיטלקי, קרלו אעזליו צ'יאמפי, ועם ראש הממשלה, סילביו ברלוסקוני, ונשיא הנציבות האירופית, רומאנו פרודי. ההערכה היא שפוטין ינסה להבטיח לבני שיחו שמעצרו של חודורקובסקי לא מהווה איום על ההשקעות או המסחר עם רוסיה.

מחר אמור פוטין להגיע לפאריז, לשיחות עם עמיתו הצרפתי, ז'אק שיראק. בראיון ליומון האיטלקי קוריירה דלה סרה אמר פוטין אתמול שלא תהיה בדיקה מחדש של הפרטת נכסי המדינה ברוסיה בשנות ה-90, והדגיש שאירופה היא עמיתת הסחר והשותפה הכלכלית הבכירה של ארצו.