המשנה למנכ"ל בנה"פ, יצחק בחר, וסגן נציב מס הכנסה, צדוק ארבל, נעצרו בפרשת הביטוח הלאומי

(עדכון) - בחר הוא חבר הנהלת הבנק מאז 1992; מעצרם של השניים הוארך עד יום א' הקרוב

חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה עצרו אמש (ד') את המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החשבות, יצחק בחר, ואת סגן נציב מס הכנסה, צדוק ארבל, בחשד לכאורה למעורבות בפרשת הביטוח הלאומי.

היום הובוא השניים לבית משפט השלום בתל-אביב, שם הוארך מעצרם עד יום א' הקרוב.

ארבל שימש בשנת 1999, כאשר נחתם ההסכם בין בנק הפועלים לבין הביטוח הלאומי, כפקיד שומה תל-אביב 2. הוא משמש כסגן נציב למינהל ומשאבי אנוש מזה שלוש שנים.

בחר חשוד במתן שוחד, וארבל - בתיווך לשוחד. השניים יחדיו חשודים עוד בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש מהלכי משפט.

על-פי החשד, כפי שהוא מופיע בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם, באפריל 1999 קשרו בחר וארבל קשר יחד עם חשודים אחרים, שחלקם טרם אותרו ונחקרו, לפעול להפחתת חוב בנק הפועלים לביטוח הלאומי.

לדברי נציגי יאח"ה, החשודים ידעו, כי לא ניתן להפחית את החוב בדרכים מקובלות וכשרות, ולכן פעלו על-פי החשד לאיתור אחרים שיפעלו להפחתת החוב בדרכים בלתי חוקיות כשהחשודים מודעים להן.

לפי החשד, ארבל דאג לקבל מידי בחר המחאה בסך 7.7. מיליון שקל, אותה נתן לאחרים בתמורה לפעילותם להפחתת החוב ל-20 מיליון שקל. החוקרים מציינים, כי בחר וארבל מסרו גרסאות ראשוניות בלבד, וטרם הוצגו בפניהם מכלול הראיות הקושרות אותם לכאורה לעבירות המיוחסות להם.

לדברי החוקרים, היקף החומר לגביו נחקרים החשודים רב, וקיים חשד סביר שעברו את העבירות המיוחסות להם והפוגעות באמון הציבור ברשויות השלטון ובפקידי הציבור.

עוד ציינו החוקרים, כי מיצוי החקירה מחייב חקירת מעורבים נוספים, כמפורט בנספח הסודי שצורף לבקשת המעצר. בנספח סודי נוסף פורטו פעולות החקירה שנעשו מראשית החקירה הגלויה. בית המשפט נתבקש להאריך את מעצרם של החשודים בשישה ימים.

כפי שנחשף ב"גלובס", ההסכם עם המאכערים שפעלו להפחתת חובו של הבנק לביטוח הלאומי ב-1999, נחתם בידי חשבות הבנק - בראשה עומד בחר מזה כ-15 שנה - ואושר בידי הנהלת הבנק. דוברת בנק הפועלים טענה אתמול, כי ההסכם עם הביטוח הלאומי נעשה כדין, וכי ההתקשרות עם החברה בבעלותו של אליהו אורזני היתה חוקית גם היא.

חוקרי המשטרה טענו שלשום, בעת הארכת מעצרם של ארבעת החשודים הראשונים בפרשה, כי הבנק רשם את 7.7 מיליוני השקלים ששילם להם כ"ייעוץ משפטי". אם נכונה טענה זו, היא מעלה תמיהות לגבי הצורה בה התייחס הבנק לחוקיות פעילותם של הארבעה.

חשד לכאורה נוסף שעל המשטרה לבדוק, הוא מה ידע הבנק או מה היה אמור לדעת על פעילותם של המאכערים ועל הדרך בה ישיגו את ההנחה בביטוח הלאומי. אם יוכח שהבנק היה לכל הפחות אמור לחשוד שההנחה תושג תמורת תשלום שוחד, ניתן להאשים את הבנק וגורמים בו בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ואולי גם תשלום שוחד.

החוב בו מדובר נוצר באמצע שנות ה-80, בשל מחלוקת על החיוב בתשלום ביטוח לאומי בגין סעיפי שכר מסוימים לעובדי הבנק. החוב צבר ריבית, הצמדה וקנסות פיגורים והגיע באמצע שנות ה-90 ל-86 מיליון שקל. לאחר חמש שנות מו"מ עקר, פנה הבנק לאורזני, והוא הצליח להפחית את החוב לתשלום ל-20 מיליון שקל בלבד.

גורם המקורב לבנק הגדיר היום את בחר כ"עילוי, מנהל הכספים הטוב ביותר במערכת ואחד האנשים המוכשרים ביותר בענף הבנקאות". לדבריו, בחר - רואה חשבון בהשכלתו - מצטיין בפתרונות מקצועיים וניהוליים, ו"תמיד עובד לפי הספר".