בני גאון נכנס לעסקי הבוטנים וההלבשה

שותפות בין גאון השקעות לאברהם לבנת (בונדי) תרכוש את השליטה בחלק מעסקי המשביר השקעות תמורת 30 מ' ש' במזומן וסכום דומה בלקיחת חובות * העסקים הנרכשים: המשביר מחסני אופנה, המשביר לחקלאי והמשביר שיווק בוטנים

חצי שנה לאחר שפרש מניהול קונצרן כור ולאחר מספר גישושים לביצוע השקעות במשק, הודיעה היום (ג') חברת גאון אחזקות של בני גאון על הרכישה הראשונה שלה. יחד עם איש העסקים אברהם לבנת (בונדי), יקים גאון חברה בה יחזיקו השניים, בחלקים שווים, %60 מהמניות. לחברה זו יעברו שלוש החזקות של חברת המשביר השקעות: המשביר מחסני אופנה, המשביר לחקלאי והמשביר שיווק בוטנים וכותנה.

היקף העסקה 60 מיליון שקל - 30 מיליון שקל שיזרימו גאון ובונדי לחברה החדשה ועוד 30 מיליון שקל, חלקם בחובות, של שלוש החברות הנרכשות. המשביר המרכזי, בעלת המשביר השקעות, תחזיק עם השלמת העסקה (בחודש פברואר) ב-%40 מהחברה המשותפת.

בנוסף, תקבל החברה החדשה אופציה לרכישת השליטה בהחזקה נוספת של המשביר השקעות - סוכנות יבוא הרכב ממסר (%83). למשביר השקעות ישנן החזקות נוספות בחברת הנדל"ן שמי-בר, בחברת המשביר מזון ובחברת המשביר כימיקלים, שאינן כלולות בעסקה. המשביר השקעות נמצאת בבעלות מלאה של המשביר המרכזי, אגודה שיתופית המונה 660 חברים, רובם קיבוצים ומושבים, שעדיין לא נתנה את אישורה לעסקה.

שותפו של גאון להשקעה בנכסי המשביר השקעות, בונדי, הוא מייסד ובעל %50 מחברת השינוע הגדולה במשק, תעבורה. גאון מכיר את בונדי היטב. חברת משאב, של הקונצרנים כלל וכור, נכנסה לשותפות עמו בתעבורה, בעת שגאון עמד בראשה של כור.

למשביר המרכזי היסטוריה למודת אכזבות של ניסיונות להיפטר מהמשביר השקעות: קרן אתגר, גד זאבי ומשפחת דנקנר, כל הגופים הללו ניסו לרכוש שליטה בחברה, אך חילוקי דעות לגבי המחיר מנעו את ביצועה בפועל. בתווך, הפסידו חברות המשביר השקעות כסף רב, מה שמסביר את ירידת הערך של נכסי החברה, שלפני כשנה עדיין הוערכה בכ-200 מיליון שקל (לצורך מכירתה לזאבי, כיום אחד השותפים בגאון השקעות).

נראה שההחזקה המרכזית בחבילה שרוכשים בונדי וגאון היא חברת המשביר מחסני אופנה (%71) שהונפקה אשתקד בבורסה. חברה זו עוסקת במכירת מוצרי אופנה לכל המשפחה באמצעות 15 מחסני מכר הפזורים ברחבי הארץ. המשביר מחסני אופנה, המוכרת בקצב של 200 מיליון שקל בשנה, סיימה את שנת 97' ברווח נקי של 6.4 מיליון שקל, אולם מאז חלה הרעה ניכרת בתוצאותיה העסקיות, ואת תשעת החודשים הראשונים של 98' היא סיימה בהפסד של 3.3 מיליון שקל.

המשביר מחסני אופנה נסחרת לפי שווי של 40 מיליון שקל, גבוה אך במעט מההון העצמי העומד לרשותה, וזאת לאחר שאיבדה כמחצית משווייה מאז תחילת השנה. המשביר מחסני אופנה הסבירה את תוצאותיה החלשות במיתון ובפתיחת שלושה סניפים חדשים שעדיין לא תרמו באופן מהותי למכירותיה בתקופת ההרצה.

המשביר לחקלאי (%100 בבעלות) עוסקת במכירת תשומות לחקלאות - דשנים, חומרי הדברה, זרעים ומוצרי השקיה. מדובר בחברה בעלת היקף עסקים גדול אף יותר, כרבע מיליארד שקל בשנה. המשביר שיווק בוטנים (%50, שותפות עם תנובה) מחזיקה בבתי אריזה בבאר-שבע ובכפר-סבא. החברה רוכשת בוטנים מהמגדלים ומשווקת אותם לחו"ל.

לגאון ובונדי אופציה לרכישת השליטה בחברת ממסר, שהמשביר השקעות מחזיקה %83 ממניותיה. ממסר עוסקת ביבוא ושיווק משאיות, מיניבוסים וחלקי חילוף מתוצרת איווקו וכן ביבוא ושיווק טרקטורים מתוצרת ג'ון דיר, צמיגים מתוצרת גודייר ומלגזות מתוצרת ניסן.

ממסר היא חברה נוספת מקבוצת המשביר שהציגה הפסדים גדולים לאחרונה - 12.5 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 98' לאחר הפסד של 6.2 מיליון שקל בשנת 97' כולה. ממסר מוכרת בהיקפים גדולים - קצב של 120 מיליון שקל בשנה - אולם נפגעה מהפיחות, שגרם לה להוצאות מימון של 5.3 מיליון שקל מאז תחילת השנה (בגין התחייבויות צמודות למארק ולדולר). ממסר נסחרת לפי שווי של 7 מיליון שקל בלבד, לעומת הון עצמי של כ-11 מיליון שקל.

החברה הבולטת בקבוצת המשביר השקעות שנותרה מחוץ לעסקה היא המשביר מזון, חברה כושלת שצברה בשנים 95'-97' הפסדים של כ-40 מיליון שקל. חברה זו פועלת תחת חשש להמשך קיומה כ"עסק חי" בשל גירעון של 45 מיליון שקל בהון העצמי. המשביר מזון מוחזקת %80 על ידי המשביר השקעות ו-%20 על ידי תעשיות מלח