אחרי פיצוץ המיזוג: מנדלסון מגדילה הרווח, אבל עדיין מרוויחה פחות מסקופ

מנדלסון הרוויחה ברבעון כ-4 מיליון שקל לעומת רווח של כ-5.7 מיליון שקל לסקופ

כשלושה שבועות לאחר שהודיעו על ביטול התוכנית למיזוג ביניהן, פרסמו היום חברות המתכת ישראל מנדלסון וסקופ את תוצאות הרבעון השלישי של 2003. כזכור, החברות לא נימקו מדוע נגנזו התוכניות למיזוגן, אך נמסר כי מנדלסון היא שיזמה את הפסקת המגעים. בשוק ההון העריכו אז כי מדובר באי הסכמות בנוגע לאופן המיזוג, ובעיקר בחוסר כימיה אישית בין צמרות שתי החברות ובעליהן.

על פי הדו"חות שפורסמו היום, נראה שבמנדלסון קיבלו חיזוק נוסף להחלטה לגנוז את התוכנית. אומנם שתי החברות מציגו תוצאות יפות בסך הכל (בעיקר אם מתחשבים בשיוכן לענף המתכת הבעייתי): שתיהן מרוויחות לא רע ומציגות יציבות יחסית ואף צמיחה קלה בהכנסות וצמיחה איתנה יותר ברווחים, אולם על פי התוצאות, נראה שמנדלסון מצליחה לצמוח באופן מרשים יותר ביחס לחברתה.

מנדלסון משוקת מוצרים שונים לתחום ה"זורמים" (נוזלים כגון מים, ביוב, דלקים, כימיקלים ונפט, וכן גזים שונים) - מוצרי אינסטלציה, בקרה, כלים סניטריים ועוד. החברה סיימה את הרבעון השלישי עם צמיחה של 9.4% במכירות, ל-75.6 מיליון שקל, צמיחה של 38% ברווח התפעולי ל-5.66 מיליון שקל, וקפיצה חדה של 85% ברווח הנקי, ל-3.96 מיליון דולר.

גם בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה מציגה מנדלסון צמיחה נאה. אומנם המכירות גדלו בשיעור של 4.8% בלבד, ל-216 מיליון שקל, אולם הרווח התפעולי גדל ב-10.4%, ל-15.5 מיליון שקל, והרווח הנקי רשם גידול חד של 50%, ל-9.9 מיליון שקל. בנוסף, החברה מציגה תזרים שוטף חיובי של 900 אלף שקל.

מעבר לתוצאות הטובות, המאזן של מנדלסון משקף חברה שמרנית למדי, עם איתנות פיננסית גבוהה. לחברה הון עצמי של 109.6 מיליון שקל, המממן מאזן כולל של 206.5 מיליון שקל. מאידך, לחברה סעיף לקוחות בולט, בהיקף של 122.3 מיליון שקל, מה שעלול להתגלות כבעיה במקרה של קשיים בגביית החובות מהלקוחות.

לפני כשבועיים הודיעה מנדלסון על הקמת חברה בת בארה"ב, שתהיה למעשה הפעילות הראשונה של מנדלסון בחו"ל, לאחר שעד כה התמקדה החברה ביבוא ובשיווק של מוצרי צנרת מפלדה בישראל בלבד. מנדלסון מחזיקה ב-85% ממניות החברה האמריקנית החדשה, שנקראת GFF. עד כה העבירה מנדלסון לחברה החדשה 3.1 מיליון שקל.

מדובר בחברה שתעסוק בשיווק של אביזרי צנרת מפלדה בארה"ב מיצרנים וספקים ברחבי העולם, בדומה לפעילותה הנוכחית של החברה בישראל. החברה תחל בפעילותה בתחילת השנה הבאה, ומרכזה ימוקם באטלנטה, ג'ורג'יה. ביתרת המניות יחזיק גורם אמריקני, שיכהן גם כנשיא החברה המקומית. במנדלסון מסרבים למסור את זהות האיש, אך מציינים כי הם מצויים עמו בקשרים עסקיים מזה עשר שנים.

לעומת הדו"חות הטובים מאוד של מנדלסון, נראה שבסקופ ישנה אכזבה מסוימת מהתוצאות ברבעון. החברה, הנשלטת על ידי שמואל שילה, פועלת בתחום יבוא ושיווק חומרי הגלם בענף המתכות הלבנות (נירוסטה, סגסוגת ניקל, אלומיניום וטיטניום), וכן בתחום הפלסטיקה ההנדסית והפלדה.

סקופ מציגה שחיקה של 1.6% בהכנסותיה ברבעון, ל-69.9 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה החברה מצליחה לרשום צמיחה של 5.4% במכירות, ל-206.2 מיליון שקל.

לעומת זאת, בשורת הרווח התפעולי, מציג הסקופ שחיקה הן ברבעון, 21% לכ-10 מיליון שקל, והן מתחילת השנה, 8.6% ל-29.2 מיליון שקל. בשורה התחתונה חוזרת החברה להציג צמיחה של 11% הן ברבעון (רווח נקי של 5.7 מיליון שקל) והן מתחילת השנה (12.1 מיליון שקל). בנוסף, מציגה סקופ תזרים מזומנים שלילי מתחילת השנה, אם כי בשיעור מזערי של 10,000 שקל.

לסקופ הון עצמי של 158.5 מיליון שקל, מתוך מאזן כולל של 447.7 מיליון שקל. בולט במאזן סעיף המלאי, שמסתכם בכ-153.8 מיליון שקל. בחברה טוענים שמדובר במדיניות מכוונת, אשר נועדה לאפשר אספקה של 95% מהיקף ההזמנות ללקוח בתוך 24 שעות.

במסגרת מדיניות הרחבת פעילותה בתחום פחי הפלדה, הנירוסטה והאלומיניום, רכשה החברה מערכת לחיתוך גלילים לסרטים בהשקעה של 695 אלף דולר. בחברה מעריכים שהקו יחל לפעול בחודש הבא. בנוסף רכשה החברה קו נוסף לחיתוך גלילי פח לסרטים, בהשקעה נוספת של 615 אלף דולר, שיחל לפעול בינואר 2004.

מאז הודיעו סקופ ומנדלסון על הפסקת המגעים למיזוג ביניהן, רשמה מניית סקופ ירידה של כ-7% מערכה, והחברה נסחרת בשווי שוק של 35 מיליון דולר. מניית מנדלסון, מאידך, נהנתה מעליות של 12.5% מאז ההודעה על הפסקת המגעים, וכעת היא נסחרת בשווי שוק של 22.3 מיליון דולר.