נתניהו לחברות הדירוג הבינלאומיות: ננצח בעימות עם ההסתדרות על הרפורמות

יציג בפני הממשל האמריקני את "תוכנית סואץ היבשתית" - קו רכבת מאילת, כחלופה לתעלת סואץ

שר האוצר, בנימין נתניהו, יציג היום (ד') בסנט בוושינגטון, ולאחר מכן בשיחות עם בכירים בממשל בוש, כולל עם שר האוצר, ג'ון סנו, את "תוכנית סואץ היבשתית".

מדובר בפרויקט תשתית גדול, להקמת מערכת מסילות ברזל מנמל אילת לנמלי הים-התיכון. מערכת המסילות תאפשר שינוע של סחורות מהמזרח-הרחוק לאירופה דרך ישראל, ותשמש חלופה לתעלת סואץ.

הפרויקט עשוי להעניק תנופה לכלכלת ישראל. הוא יפיח חיים חדשים בנמל אילת ובנגב כולו, ויאפשר הקמת עיר חדשה בערבה. היתכנות הפרויקט נבחנת עתה במשרד האוצר.

לדברי נתניהו, הפרויקט יהיה איזורי אם ירדן תסכים להשתתף בו. לדבריו, ישראל לא תוכל לשאת במימון התוכנית ללא השתתפות של גופי מימון בינלאומיים ומשקיעים זרים. נתניהו ינסה לעורר התעניינות אמריקנית בהשקעה בפרויקט.

אתמול (ג') נפגש נתניהו עם אנליסטים של חברות הדירוג סטאנדרד-אנד-פור ומודי'ס. דוברו הגדיר את השיחות כ"טובות". לדבריו, לא דובר בפגישה על שינוי בדירוג האשראי של ישראל.

הופעת שר האוצרלפני האנליסטים בארה"ב ויציאתו מהארץ בעיצומו של העימות עם ההסתדרות, נועדו לאותת לקהילייה הפיננסית בארה"ב ולסוכנויות הדירוג, שידו של משרד האוצר על העליונה במאבק על הרפורמות הכלכליות במשק הישראלי.

נתניהו צופה עלייה במספר המשקיעים הזרים בישראל ב-2004. הוא ציין כדוגמא את ההתעניינות הגוברת של משקיעים אמריקנים בבנק דיסקונט. "הלילה פגשתי את איש העסקים השישי שהביע עניין בבנק", אמר.

נודע, כי השר נתניהו נפגש עם נשיא שמרוק, סטנלי גולד. לא ברור אם גולד נמנה עם המתעניינים בבנק דיסקונט. ואולם, הוא הבטיח לסייע במאמצים לעניין את הקהילה הפיננסית האמריקנית בהשקעה בישראל.

נתניהו הדגיש את נחישות הממשלה לבצע את הרפורמות במשק, כולל בקרנות הפנסיה, את ההפרטה ואת עידוד העבודה על-ידי קיצוץ בקצבאות.

להערכת נתניהו, הממשלה תכהן את ארבע שנותיה במלואן. לדעתו, יהיה אפשר לעמוד בתחזית צמיחה של 2.5% ב-2004, והגירעון בתקציב יהיה קטן מ-6% תוצר.