אורמת ממשיכה לייצר מזומנים: תזרים שוטף של 54 מיליון ש' ברבעון השלישי

הכנסות החברה גדלו ב-6.8% ל-135.8 מיליון שקל והרווח הסתכם ב-31.4 מיליון שקל

אורמת תעשיות , יצרנית תחנות הכוח הגיאותרמיות בשליטת משפחת ברוניצקי (42.6%) וכלל תעשיות (19.3%), ממשיכה לעשות חיל. החברה פרסמה היום את תוצאות הרבעון השלישי של השנה המציגות צמיחה של 6.8% בשורת ההכנסות ל-135.8 מיליון שקל, ויציבות ברווח התפעולי, שהסתכם ב-37.5 מיליון שקל.

בשורת הרווח הנקי של אורמת חל זינוק חד של פי 7.3 לעומת הרבעון המקביל לכ-31.4 מיליון שקל. אלא שכאן ישנו עיוות שחייבים לקחת בחשבון, בדמות הפרשה חד-פעמית של 25.9 מיליון שקל שביצעה החברה ברבעון המקביל בעקבות הפסקת פעילותה בקזחסטאן.

נזכיר, כי אשתקד החליטה החברה למכור את תחנות הכוח שלה במדינה הסובייטית לשעבר תמורת 6.1 מיליון דולר. הפסקת הפעילות גררה הפרשה חד-פעמית גבוהה, שמעוותת כלפי מטה את הרווח הנקי שלה ברבעון המקביל.

הנתון החזק ביותר של אורמת הוא תזרים המזומנים המרשים שלה, שממשיך להציג אותה כפרת מזומנים. ברבעון השלישי לבדו ייצרה החברה תזרים שוטף של 54 מיליון שקל (לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל), ומתחילת השנה כבר מדובר בתזרים של 134 מיליון שקל, לעומת 93 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בשנים האחרונות חלה קפיצת מדרגה בפעילותה של אורמת, שעברה מייצור תחנות כוח לטובת חברות חיצוניות לאחזקת התחנות בעצמה. לחברה כיום תחנות כוח בהיקף של 254 מגוואט, בהיקף השקעה כולל של 460 מיליון שקל. תחנות אלו ייצרו לחברה הכנסה של 57.2 מיליון דולר מתחילת השנה, מהם 31.8 מיליון דולר בארה"ב (בעיקר בתחנות אורמסה בקליפורניה), והיתרה בתחנות שממוקמות בפיליפינים, ניקרגואה, קניה וגואטמלה.

בנוסף, אורמת חתומה על הסכם כוונות לרכישת תחנות נוספות בפרוייקט סטימבוט 3 2 בארה"ב, בהיקף יצור של 25 מגוואט, שעלותן 32.5 מיליון דולר שצפויות להכניס לה 13 מיליון דולר בשנה. סגירת העסקה (שעל פי ההערכות, עשויה להתבצע בשבועות הקרובים) תשלים את רכישת מתחם Steamboat, אחרי רכישת תחנות 1 ו-1A, שכבר מייצרות הכנסה בהיקף שנתי של 2 מיליון דולר.

בנוסף לרכישת סטימבוט, נמצאת אורמת בהליכי סגירה לרכישת שתי תחנות בסין ובאל סלוודור בכושר ייצור כולל של 78 מגוואט, שצפויים להניב הכנסה שנתית של 35 מיליון דולר. הפרוייקטים הלו נמצאים בשלבים שונים ומועד תחילת הפעלתם עדיין איננה ידועה.

בסך הכל תרם מגזר החשמל לאורמת הכנסות של 95.1 מיליון שקל, לעומת 90.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כשמשקל פעילות זו מהווה כ-70% מהכנסות החברה. בנוסף, פועלת אורמת גם במתן שירותים ומוצרים (ייצור ואחזקת תחנות כוח גיאותרמיות לטובת צד ג'), כשהחברה ממשיכה להסיר את הפוקוס ממגזר זה לטובת מגזר ייצור החשמל. ברבעון השלישי תרם מגזר השירותים הכנסות של 42.2 מיליון שקל לחברה, לעומת 43.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מגזר השירותים צפוי לקבל בשנה הקרובה תרומה משתי עסקאות שחתמה אורמת לאחרונה במתחמי ווירקאי ומוקאי II. שני הפרוייקטים הללו, שבהם תשביח החברה תחנות לטובת חברות חיצוניות, עדיין לא הניבו הכנסות, אולם הן צפויות להתחיל בכך ברבעון הרביעי. מוקאי צפויה לתרום לאורמת 44.8 מיליון דולר עד סוף שנת 2004, ו-Wairatek צפויה לתרום 21.9 מיליון דולר עד שנת 2005.

ברבעון השלישי גם נחסכה לאורמת השפעה השלילית של האג"ח, שהנפיקה אשתקד, על סעיף המימון. כזכור, החברה התחייבה לשלם למחזיקי האג"ח שער דולר מינימלי של 4.994 שקלים, מה שהביא להפרשות בסעיף המימון מדי רבעון. ברבעון השלישי, בעקבות עליית שער הדולר ביחס לרבעון הקודם, רשמה החברה הכנסות מימון בגין סעיף זה, בהיקף של 6.9 מיליון שקל. הכנסות אלו קיזזו את הוצאות המימון של אורמת, שהסתכמו ברבעון השלישי בכ-6.7 מיליון שקל.

בנוסף, אורמת ממשיכה לרשום רווחי הון בעקבות הגיוסים של אופטי קנדה, מיזם השבחת הנפט הכבד בקנדה. בסוף ספטמבר חתמה אופטי על הסכמים לגיוס נוסף של 86 מיליון דולר קנדי, ובעקבות זאת ידולל חלקה של אורמת במיזם מ-45% ל-35%, אך מנגד נוצר לה רווח הון נוסף של 43.4 מיליון שקל, שיתפרס ל-3 שנים. אם תעמוד אופטי באבני הדרך שנקבעו לה, יגדל הגיוס ב-31 מיליון דולר קנדי - מה שידלל את אורמת ל-30% במיזם, אך יוסיף לה רווחי הון של 88 מיליון שקל.

אופטי, שהוקמה על ידי אורמת בשנת 2001, מקימה את לונג לייק, פרויקט להפקה ולהשבחת נפט כבד, בשיתוף עם חברת נקסן, אחת מחברות הנפט הגדולות בקנדה. המיזם עושה שימוש בטכנולוגיה שפותחה על ידי אורמת, כשהרעיון העומד מאחוריה הוא הזרמת קיטור למרבצי הנפט הכבד, ובאמצעות תהליכים שפותחו בחברה הקטנת רמת הצמיגות שלו, שאיבתו והפיכתו לנפט גולמי קל. באופטי מאמינים, כי את הפירות מהמיזם יחלו לקטוף בשנת 2006, כאשר על פי ההערכות, יופקו ממנו מדי יום 70 אלף חביות ביטומן.

העלות הכוללת של מיזם לונג לייק נאמדת ב-2.2 מיליארד דולר, מהם חלקה של אופטי עומד על 1.1 מיליארד דולר. על פי התוכניות, כ-400 מיליון דולר ימומנו בהון העצמי של החברה, לאחר שרשרת הגיוסים, והיתרה במימון חיצוני. בכוונת אופטי לצאת בעתיד בהנפקה ציבורית באחת מהבורסות הצפון אמריקניות.