פריצקי: משלחת של חברת החשמל חזרה ממצרים ללא סיכום לרכישת הגז הטבעי

"סיכוי קלוש שהמצרים ימכרו לנו גז. הם מנהלים מו"מ רק למען המו"מ" * "יש לבחור בהקדם בבריטיש-גז כספקית גז"

משלחת של בכירים בחברת החשמל, בראשות סמנכ"ל הכספים, יוסף דביר, חזרה באחרונה משיחות מו"מ במצרים בנושא רכישת הגז הטבעי - ללא תוצאות וללא סיכומים. כך גילה בסוף השבוע שר התשתיות, יוסף פריצקי, בעת שהופיע במועדון המסחרי-תעשייתי בת"א.

דברים אלה מנוגדים לדברים שאמרו באחרונה בכירים בחברת החשמל. לפיהם, יש התקדמות ממשית במו"מ ויש כבר טיוטת חוזה עם המצרים, המיוצגים על-ידי קבוצת EMG, שבבעלות יוסי מימן, איש העסקים המצרי חוסיין סאלם וחברת הנפט הלאומית של מצרים.

כזכור, הורה ראש הממשלה, אריאל שרון, לפני חודשיים, לבחור את המצרים כספק השני של הגז הטבעי לחברת החשמל, שהיא הצרכנית העיקרית של הגז.

שרון לא קיבל את עמדת שר התשתיות, כי יש להעדיף רכישת גז משדות הגז שמול חופי עזה, הנמצאים בבעלות משותפת של הרשות הפלשתינית וחברת הענק הבריטית, בריטיש גז.

שרון התנגד לרכישת הגז מבריטיש גז מחשש שהכספים שיגיעו לרשות הפלשתינית, ישמשו לטרור. כיום, לחברת החשמל יש רק ספקית אחת - שותפות ים תטיס - שמצאה גז טבעי מול חופי אשקלון.

פריצקי אמר בסוף השבוע, כי הגז של ים תטיס יספיק לצרכי המשק הישראלי רק לשבע-שמונה שנים. לכן יש לבחור גם ספק שני וגם ספק שלישי. לדבריו, למרות כל החששות, יש לחתום על הסכם לרכישת גז מבריטיש גז.

לדברי פריצקי, "באחרונה סברתי לתומי, בניגוד לדעתי הקודמת, כי יש סיכוי טוב לרכוש גז מהמצרים, אך כעת הסיכוי קלוש. המצרים מנהלים מו"מ רק לשם ניהול המו"מ, ולא מעבר לכך. הם לא ימכרו לנו גז".

פריצקי אמר, כי בכוונתו לבקש בשבוע הבא דיון נוסף עם ראש הממשלה בנושא רכישת הגז ממצרים ומהפלשתינים. לדבריו, שר האוצר, בנימין נתניהו, תומך בעמדתו, "ואני מאוד מקווה שראש הממשלה יבין שצריך להתקשר בהקדם עם בריטיש. אפשר לעשות עיסקאות חליפין עם הפלשתינים, במסגרתן חברת החשמל תרכוש גז, ובתמורה תספק לפלשתינים חשמל, במקום לתת להם כסף".

פריצקי אומר, כי עלות הנחת צנרת הגז הטבעי תהיה גבוהה משתוכנן. על-פי הערכות קודמות, עלות הנחת הצנרת אמורה היתה להגיע ל-400 מיליון דולר. פריצקי לא אמר מהי העלות החדשה המשוערת.

פריצקי חזר ואמר, כי יש להפריד את מקטעי הפעילות השונים בחברת החשמל, וליצור שלושה גופים נפרדים. לדבריו, יש להקים בהקדם את חברת ההולכה של החשמל. "יצרנים פרטיים רבים רוצים לייצר חשמל, אך הם נתקלים בקשיים מצד חברת החשמל, ואנחנו, כמשרד התשתיות, צריכים להתערב. כאשר תוקם חברת ההולכה, אני מעריך שהבעיות ייפתרו".