"60 דקות": הרשות הפלסטינית השקיעה 8 מיליון דולר באוורגרין 3

ההשקעה בוצעה ב-1999 באמצעות קרן PIF של הרשות הפלסטינית, ובמעורבות ישירה של יאסר ערפאת

הרשות הפלסטינית והעומד בראשה, יאסר ערפאת, השקיעו בקרן השלישית של פירמת ההון סיכון הישראלית אוורגרין. כך עולה מפרסום של דו"ח של חברת סטנדרט אנד פורס, שנחשף בתוכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות", ששודרה לאחרונה בארה"ב ובמוצאי שבת בערוץ הראשון בישראל.

על פי הפרסום, ערפאת היה מעורב באופן אישי בהשקעה המדוברת, בהיקף של 8 מיליון דולר, שנעשתה בקרן השלישית של אוורגרין ב-1999.

באוורגרין סירבו להתייחס לידיעה. גורם המקורב לקרן אישר כי חברת השקעות בבעלות הרשות הפלסטינית אכן התחייבה להשקיע בקרן השלישית של הפירמה את הסכום המדובר. עם זאת, טוען הגורם, מבחינת אוורגרין, העסקה נעשתה עם חברת השקעות בבעלות הרשות הפלסטינית שעמדה בכל התחייבויותיה. לדבריו, אם קיים קשר בין הקרן לבין יאסר ערפאת, הוא לא היה ידוע לפירמה. עוד ציין הגורם כי באוורגרין הופתעו מהפרסומים בכלי התקשורת, שכן מדובר ב"עניין ישן".

ההשקעה המדוברת בוצעה באמצעות קרן Palestine Investment Fund, המרכזת את השקעות הרשות ברחבי העולם, ובכלל זה בקרנות הון סיכון. בין הקרנות האחרות בהן השקיעה PIF נמצאת גם Canaan Partners האמריקנית, שהשקיעה בחברות הישראליות ביזנס לאיירס ואולטרא-גייד, שנסגרה.

דבר ההשקעה באוורגרין נחשף בעקבות פרסום תיק ההשקעות של PIF על ידי סלאם פיאד, שר האוצר הפלסטיני, שנעזר בחברת סטנדרט אנד פור. הפרסום נבע מלחץ ציבורי שמופעל על הרשות, לחקור את השחיתויות שבניהול כספיה. בסוף השבוע שודרה בערוץ 1 התוכנית "60 דקות" של רשת CBS האמריקנית, בה נחשף כי ערפאת מחזיק הון בהיקף של 1-3 מיליארד דולר, שמקורו במסים שנגבו על ידי הרשות והועברו לחשבונו, ובתרומות שקיבל ערפאת ממנהיגים ומתורמים בעולם, ביניהם סדאם חוסיין ונסיכים סעודיים.

ההשקעה באוורגרין 3 נעשתה באמצעות השקעה בשותפות משקיעים זרים של הקרן, הרשומה באיי קיימן, בהיקף של 140 מיליון דולר. יחד עם השותפות הישראלית בקרן, היא מנהלת סכום כולל של 170 מיליון דולר.

קרן ישראלית אחרת בה מעורבת PIF היא Peace Technology Fund שהוקמה על ידי אוורגרין ב-1999. הקרן גייסה 63 מיליון דולר להשקעות בפרויקטים טכנולוגיים ברצועת עזה ובגדה, אך הקפיאה את פעילותה עם פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה. PIF מחזיקה כ-34% מהקרן.