אורמת תתמודד עם Enel האיטלקית על רכישת תחנות הכוח של קוונטה

המחיר לרכישת הבעלות המלאה בשתי יצרניות חשמל ו-50% מחברה נוספת עלה ל-210 מיליון דולר * מחר בלילה ייערך הסבב השני בהתמחרות

אורמת מתקרבת לרכישת חברות החשמל בארה"ב. בהתמחרות שנערכה אמש בארה"ב נופו מרבית המתמודדות על רכישת הבעלות המלאה בשתי החברות המפעילות תחנות כח בקליפורניה ו-50% ממניות חברה נוספת. כעת נותרו בהתמודדות על השליטה בחברות אלו 2 חברות בלבד: אורמת, ו-Enel האיטלקית.

שתי החברות יתמודדו בסיבוב השני בהתמחרות על החברות הנמכרות מחר (ו') בלילה (שעון ישראל), כשתג המחיר הספיק כבר לעלות מ-190 לכ-210 מיליון דולר.

השלב הראשון של ההתמחרות היה די צמוד בין החברה הישראלית ואיטלקית, כשמחיר הרכישה קפץ בכל פעם ב-2 מיליון דולר, עד ל-210 מיליון דולר. סביר להניח, כי גם בסבב השני, שיערך כאמור מחר בלילה, ימשיך המחיר לטפס. נציין, כי מכירת החברות נעשית במסגרת הליך משפטי, של פירוק החברה המוכרת, קוונטה אנרג'י האמריקנית, שנקלעה לפשיטת רגל.

* * *

אורמת מתמודדת כעת מול חברת Enel, שמחזיקה בלמעלה מ-50% משוק האנרגיה באיטליה, וש-61% ממניותיה מוחזקות בידי הממשלה האיטלקית. החברה רשמה אשתקד הכנסה של 30 מיליארד אירו, ורווח נקי של 2 מיליארד אירו.

ההתמחרות היא על מלוא הבעלות על שתי תחנות כוח, וכן 50% מהבעלות על תחנת כוח נוספת - כולן במדינת קליפורניה. לכל התחנות הללו הסכמים ארוכי טווח עם חברת החשמל Southern California Edison. אורמת הגישה הצעה ראשונית בגובה 190 מיליון דולר, לרכישת החברות.

לצורך מימון העסקה חתמה חברה-בת של אורמת על הסכם מימון עם בנק אמריקני בשבוע שעבר. הבנק האמריקני התחייב להעמיד לאורמת הלוואה של 155 מיליון דולר, ואת יתרת המזומנים תביא אורמת מהונה העצמי. קופת המזומנים של אורמת כוללת כ-348 מיליון שקל (כ-77 מיליון דולר), נכון לתום הרבעון השלישי. ההערכות הן, כי החברה לא תעשה שימוש בכל הקופה שלה, וכי אם היא תזכה בהתמחרות, היא תצא להנפקה נוספת של אג"ח לציבור, בהיקף של 50 מיליון דולר לפחות.

* * *

אורמת כבר פעלה על מנת לשפר את הפוזיציה שלה לקראת המכרז. החברה רכשה את הבעלות על אחת מתחנות הכוח שהפעלתן עומדת כעת למכירה. מדובר בתחנת כוח שממוקמת ליד העיר היבר, לה הספק של 48 מגוואט. קוונטה חוכרת את תחנת הכוח בהסכם שיפוג בשנת 2005 עם אופציה להארכה נוספת של 3 שנים תמורת 13 מיליון דולר בשנה. אורמת רכשה את תחנת הכוח תמורת 38.5 מיליון דולר.

אם תזכה בהתמחרות, מדובר בקפיצת דרך משמעותית לאורמת. הזכויות שעומדות כעת למכירה יוצרות הכנסה שנתית של 80 מיליון דולר ממכירת חשמל - היקף הדומה לזה שקיים לאורמת כיום. המשמעות היא, שזכייה במכרז תכפיל את קצב ייצור ההכנסות של אורמת מפעילות זו, שהפכה לפעילות הליבה שלה בשנים האחרונות, לאחר שזו עברה לאסטרטגיה של הפעלת התחנות בעצמה, ולא בנייתן לטובת גורמים חיצוניים, כפי שעשתה בעבר.

* * *

נציין, כי על פי המחיר אליו כבר הגיע ההתמחרות, אם אורמת תזכה בה היא תוציא למעלה מרבע מיליארד דולר - סכום הרכישה (כרגע - 210 מיליון דולר) ו-38.5 מיליון הדולר שהוציאה על רכישת תחנת הכוח בהיבר.

ביום חמישי שעבר פרסמה אורמת את דו"חותיה לרבעון השלישי, ואלו הציגו צמיחה של 6.8% בהכנסות ל-135.8 מיליון שקל, ויציבות ברווח התפעולי, שהסתכם ב-37.5 מיליון שקל. בשורת הרווח הנקי של אורמת חל זינוק חד של 630% לעומת הרבעון המקביל לכ-31.4 מיליון שקל, בשל הפרשה חד-פעמית של 25.9 מיליון שקל שביצעה החברה ברבעון המקביל בעקבות הפסקת פעילותה בקזחסטאן.

הנתון החזק ביותר של אורמת הוא תזרים המזומנים המרשים שלה. ברבעון השלישי לבדו ייצרה החברה תזרים שוטף של 54 מיליון שקל (לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל), ומתחילת השנה כבר מדובר בתזרים של 134 מיליון שקל, לעומת 93 מיליון שקל ברבעון המקביל.

אורמת נשלטת על ידי משפחת ברוניצקי (42.6%) וכלל תעשיות (19.3%). החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של כ-300 מיליון דולר, לאחר שמנייתה הכפילה את שוויה מתחילת השנה.