בסינרמה הונחה פצצת זמן לפוליטיקה הישראלית

אם יצליח יצחק מרדכי להגשים את חלום הממשלה הבאה בראשותו - הוא יוכל באחרית ימיו לציין את ליל אמש כנקודת מפנה גורלית בקריירה הפוליטית שלו, ואולי אף להוסיף ולומר, כי "בסינרמה ייסדתי את מדינת היהודים החדשה". אם לא - ובכך אין כרגע כמעט ספק - הוא יוכל להתנחם בטפיחה עצמית על השכם ולומר, לפחות ניסיתי ובגדול, ואפילו התחלתי ברגל ימין.

תנועת המרכז אכן פתחה ב"בום" גדול, צבעוני לעין ולאוזן, את מסע הבחירות שלה, שהולך להכתיב למתחרות מסע אלונקות.

כל ספקן שהזדמן אמש לסינרמה, כדי לתהות מקרוב על קנקנו של העב"מ הפוליטי, הופתע לטובה. תנועת המרכז היא כבר לא מפלגה וירטואלית, או רוח רפאים שקיימת רק בסקרים. אם להשתמש בהערת הליגלוג של ראש הממשלה, שמדובר ב"מיכרז של המדינה" - מרדכי ולהקתו מתכוונים לעשות מהבחירות מיכרז אכזרי ללא פשרות לבנימין נתניהו, כמו לאהוד ברק.

אומנם האולם העגול היה מלא עד אפס מקום (כ-2,000 איש), אך הדוברים נסחפו, כאשר דמיינו בלהט הנאומים את "האלפים שנותרו בחוץ", כי אפילו הלובי לא היה צפוף. אבל די היה להציץ פנימה בתמונה הפנורמית של הדגלים והשלטים, כדי לקבל את הרושם שמדובר בקהל אשר נאסף מכל קצות הארץ, נציגות ססגונית של עם ישראל ורשת סניפים שוקקת חיים, לרבות מהרחוב הערבי והדרוזי.

בשביל מפלגה שהיתה קיימת על הנייר, עצם הארגון של אירוע מורכב בהצלחה שכזאת, תוך פחות משבועיים (בניצוחו של ח"כ דוד מגן), הוא לא רק הישג חד פעמי ראוי להערצה. הוא גם מעיד על פוטנציאל הראוי לחשבון נפש במפלגות הסומכות על מנגנוניהם, ומאיים עליהן, בגלל הערך המוסף של ההתלהבות החלוצית.

מרקחת הגימיקים - הלייזרים, תמונות הענק, הבלונים, מקהלת המעודדים של הנוער בחולצות התנועה - עשתה שימוש נכון במינון מתוחכם. הזיקוקים היו הפתעה, אבל ההברקה הגדולה היא הג'ינגל, המבוסס על הפזמון הסוחף 'יחד'. אפשר להמר שהוא יהפוך להימנון בחירות קליט, מקפיץ, שיהיה שגור בפי כל. תרגיל שיווק אדיר, שנועד להוליך את היד בהכרה או בתת ההכרה אל הפתק המסויים.

כדי לאבחן את החידוש האמיתי שבאירוע, היה צריך להתבונן בקהל. העיניים שלו נצצו. ראינו הרבה דמעות שעמדו שם, כאשר מרדכי דיבר בקול מצטרד. זה היה נאום בנוי היטב, מיועד לכל אוזן. בונבוניירה של שוקולדים. חזון אחרית הימים של מדעי המדינה. אם יצליח להגשים אפילו חצי מההבטחות, הוא יעשה היסטוריה. אבל הקהל בלע כל מלה.

עצם נוכחות הקהל הזה במעמד הזה עם התגובה הזאת סימנו רעב לפוליטיקה אחרת, וניסיון להאחז בנבחרת הישנה בלבוש החדש כבקרש של תקווה. תגובות ה"בוז" בכל פעם שהוזכרו נתניהו וברק, או שירת "איציק מלך ישראל", בקעו מהבטן.

זה לא היה קהל חדש. רובם ככולם שייכים או שנטו קודם למחנה זה או אחר. היו שם הרבה פעילים ומתנדבים, שהמפלגה שבהקמה כבר הצליחה לארגן ביחד עם מנגנון התרמה, אבל בנוסף, הזדמנו גם מאות סקרנים.

אחת מהן, פעילה בולטת בכינוסי מרכז הליכוד, אמרה לנו, כי זיהתה בקהל כ-300 חברי מרכז אחרים, מאוהדי מרדכי ודן מרידור וגם כאלה ש"סתם באו לבדוק את השוק", בתוכם גם מקביליהם מהעבודה.

"הרושם שקיבלנו מהמם ומרתק", ציינה פעילת הליכוד. מוקדם להעריך כמה נישבו בקסם המעמד. אבל לפחות היה להם לספר לחבר'ה כשחזרו הביתה, על האופציה החדשה, או על פצצת הזמן שהונחה אמש לפתחה של הפוליטיקה הישראלית