בנה"פ: קליין צפוי להוריד את הריבית ב-0.5%-0.3%

עליות חדות באחד העם מתחילת השנה: עלייה של כ-50% במדד ת"א 100, כ-75% במדד ת"א 75 ושל כ-115% במדד התל-טק; עדיין נמצאים המדדים המובילים מרחק 17% מרמת השיא של מרץ 2000

בסקירתם השבועית על מצב שוק המניות המקומי, מציינים כלכלני הפועלים, כי צפויים להשפיע עליו בשבועות הקרובים הגורמים הבאים :

הריבית במשק צפויה להמשיך ולרדת אף מתחת ל-5.0%…

היציבות במדד אוקטובר והציפיות למדדים נמוכים בחודשים הקרובים, תומכים בהערכות להמשך הורדת הריבית, בשיעור של 0.3%-0.5%, וזאת, עד לרמות של 4.8%-5.0%. כלכלני הפועלים מציינים, כי העלייה שנרשמה באמצעי התשלום באוקטובר, בשיעור של 0.6% (גידול של 7.5% ב-12 החודשים האחרונים), לא צפויה להשפיע על המשך הורדת הריבית, בעיקר בשל היציבות היחסית בשע"ח ורמתה הנמוכה של האינפלציה החזויה הנגזרת משוק ההון, הנמצאת ברמה של 1.2% וזאת במסגרת טווח יעד האינפלציה של הממשלה שעומד על 1%-3%.

המתנה לדוחות חב' האחזקה, הביטוח והבנקים …

אנו מתקרבים למועד האחרון לפרסום הדו"חות לרבעון השלישי ובמהלך עשרת הימים שעוד נותרו צפויות חברות מעו"ף מרכזיות, לרבות בנקים, חב' ביטוח, וחב' אחזקה, לפרסם את תוצאותיהן. כלכלני הפועלים אומרים, כי אין ספק שהמכנה המשותף במרבית חברות ענפי המשק, ובמיוחד אלו הפעילות מול השוק המקומי (כדוג' חב' נדל"ן, בנקים, ורשתות שיווק), הנו מהלכי ההתייעלות האגרסיביים, שמתחילים להניב תוצאות.

בהקשר זה הם מציינים את אסם , שלמרות חשיפתה הגבוהה לשוק המקומי והירידה בצריכת המזון לנפש, דיווחה השבוע על שיפור ניכר ברווחיות הגולמית והתפעולית, בין היתר, כתוצאה מפירות ההתייעלות וכן את רשת הרבוע הכחול שלמרות שחיקה בהכנסות, הפתיעה לחיוב עם שיפור ברווח התפעולי.

אינדיקטורים נוספים להתאוששות הכלכלה האמריקאית

השבוע נרשמו ירידות שערים במרבית הבורסות המובילות בעולם לרבות בארה"ב, אירופה ויפאן, וזאת בהשפעת איומים למכת טרור בכל אחת מן היבשות. למרות זאת ממשיכים להתפרסם בארה"ב אינדיקטורים חיוביים המעידים, כי הצמיחה שם הינה בת קיימא, כדוג' מדד אמון הצרכנים של אונ' מישיגן, מדד המחירים ליצרן, גידול בהוצ' הסקטור העסקי ורמת שיא (מזה 18 שנה) בהתחלות הבנייה. בנוסף, תאגידים מרכזיים, כדוג' GE, מעלים את תחזיותיהם לרבעון הרביעי. גורמים אלו צפויים, להערכת כלכלני בנה"פ, להוביל לחידוש המגמה החיובית בבורסות בארה"ב, דבר שתורם גם לאווירה החיובית בשוק המקומי.

השוואת שיעור המס בין הבורסה המקומית וני"עז, אולי ב-2005

בהקשר זה שבים הכלכלנים ומדגישים, כי השוואת המס שיוטל על רווחי הון ממניות מקומיות ומניע"ז, רק ב-2005 (לאחר שנציבות מס הכנסה שקלה להקדים מהלך זה ל- 2004) מהווה זריקת עידוד נוספת לשוק המניות המקומי, שבורסות חו"ל מהוות לו חלופה אטרקטיבית, יחסית.

למרות עליות השערים החדות שנרשמו מראשית השנה במדדים המובילים (עלייה של כ-50% במדד ת"א 100, כ-75% במדד ת"א 75 ושל כ-115% במדד התל-טק), מציינים כלכלני הפועלים, כי גם עתה, נמצאים עדיין המדדים המובילים מרחק 17% מרמת השיא של מרץ 2000, עת הגיע מדד ת"א 100 לרמה של 586 נק'.

עוד הם מציינים, כי השיפור הנצפה ברווחיותן של חב' רבות מוביל לכך שרמות המכפילים שלהן, נותרות סבירות ואף אטרקטיביות להשקעה, למרות עליות השערים. במקביל, תהליך הורדת הריבית תומך בהמשך המגמה החיובית בשוק המניות. למרות האמור, החששות מהשפעת פיגועי טרור בארץ ובעולם הולכים וגוברים והדבר מחזק את הצורך להצטייד בהגנות, כדי לבטח את הרכיב המנייתי בתיק.

*** סקירה זו אינה מהווה המלצה, ואינה יכולה לשמש תחליף לייעוץ אישי ומקצועי בנושא השקעות בניי"ע.