איתוראן ממשיכה להשתפר: רווח של 7.1 מיליון שקל ברבעון השלישי

החברה ייצרה תזרים חיובי של 12.8 מיליון שקל מפעילותה השוטפת ^ באיתוראן מעריכים: רגיעה ביטחונית תגדיל את מספר הגניבות ותתרום לעסקים

חברת איתוראן , בשליטת איזי שרצקי, ממשיכה במגמת השיפור שמאפיינת אותה בשנה האחרונה ומציגה צמיחה בשורת ההכנסות וגידול בשורת הרווח התפעולי והנקי, הן לעומת הרבעון המקביל והן לעומת הרבעון השני של השנה. מחזור ההכנסות של איתוראן, שעוסקת בייצור מערכות איתור לרכבים גנובים, הסתכם ברבעון השלישי של השנה ב-74 מיליון שקל והוא משקף גידול של 17% לעומת הרבעון המקביל. בתקופה של תשעת החודשים הראשונים של השנה צמח מחזור המכירות של החברה ב-13.5% והסתכם ב-210 מיליון שקל.

הגידול בהכנסות החברה נובע הן מגידול בהכנסות החברה מהתקנות המוצרים ועמלות בגין מכירות אלו והן כתוצאה מגידול בדמי המנוי. ההכנסות ממכירות המוצרים ומהתקנות הסתכמו ברבעון השלישי ב-36.6 מיליון שקל והן משקפות צמיחה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות מדמי מנוי הסתכמו ב-37.4 מיליון והן משקפות גידול של 28.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם לעומת הרבעון הקודם מדובר על גידול בהכנסות החברה מדמי מנוי בשיעור של 4.5%.

נתוני הגידול במכירות מרשימים עוד יותר, מכיוון שברבעון המקביל אשתקד נכללו בשורת המכירות 8.3 מיליון שקל ממכירת כרטיסי חיוג באמצעות חברת הבת איתוראן תקשורת סלולרית. מכיוון שפעילות זו לא נשאה רווח או הפסד לחברה היא הוצאה מהדו"חות הכספיים. אם מנטרלים את ההכנסות שנרשמו ברבעון המקביל בגין כרטיסי החיוג, הרי שמדובר על גידול משמעותי יותר בשורת ההכנסות של החברה אשר מסתכם ב-35%.

עוד ציינו באיתוראן שהמוצרים החדשים שפיתחה, בעיקר מכשיר ה"פאל" שהוא יחידת איתור זעיר, שיפרו משמעותית את אחוזי ההצלחה בסיכול גניבות לרמה של 98%. להערכת הנהלת החברה, במידה והרגיעה במישור הביטחוני תמשך, יעלה אחוז הגניבות ובעקבותיו תגדל הדרישה למוצרי החברה.

הרווח התפעולי של איתוראן זינק גם הוא לרמה של 13.6 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח תפעולי של 11.1 מיליון שקל ברבעון השני של השנה ורווח תפעולי של 7.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה עמד על 7.1 מיליון שקל והוא משקף גידול של כ-6% לעומת הרבעון הקודם וגידול של 129% לעומת הרבעון המקביל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים הסתכם הרווח הנקי של איתוראן ב-18.1 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 8.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

אחד ההסברים לשינוי הדרמטי ברווח הנקי של החברה בתשעת החודשים הראשונים נעוץ בסעיף הוצאות המימון של החברה. בתקופה זו רשמה החברה הכנסות מימון של 1.1 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון בהיקף של 11.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הסיבה לירידה בהוצאות המימון של החברה מיוחסת לירידה באשראי הבנקאי, לקיטון בשיעור הריבית על הלוואות במט"ח ותיסוף ריאלי בשער החליפין של הדולר בכ-4.8% בתשעת החודשים הראשונים של 2003, לעומת פיחות ריאלי של הדולר בתקופה המקבילה בשיעור של 3.1%.

הנהלת החברה ציינה שמגמת השיפור ברווח התפעולי וברווח הנקי של החברה תמשך גם ברבעון הרביעי, בדומה לשיפור שהציגה החברה ברבעון השלישי של השנה.

הגידול במכירות ובשורות הרווח התפעולי והנקי מגובה בתזרים מזומנים חזק הן ברבעון השלישי והן אם בוחנים סעיף זה בתקופה של שלושת הרבעונים הראשונים של 2003. ברבעון השלישי ייצרה החברה מזומנים בהיקף של 12.9 מיליון שקל מפעילותה השוטפת לעומת 5.4 מיליון שקל בלבד שייצרה ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ייצרה החברה מפעילותה השוטפת 45 מיליון שקל לעומת תזרים חיובי של 17.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השיפור בתזרים המזומנים של החברה הושג למרות שהחברה פרעה בתשעת החודשים הראשונים של השנה אשראי בנקאי בהיקף של 28.4 מיליון שקל לעומת פירעון אשראי של 12.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השלישי עמדו התחייבויותיה של החברה לבנקים לזמן קצר על 74.2 מיליון שקל ואילו התחייבויותיה לזמן ארוך לבנקים עמדו על 46.7 מיליון שקל. לפיכך הונה העצמי של החברה מממן רק 23.8% מסך המאזן, נתון שמסביר את הצמיחה המהירה שמציגה החברה בשנת 2003 והצורך שלה במימון בנקאי בכדי לייצר צמיחה זו. החברה מציינת שהתחייבה כלפי הבנקים לעמוד ב-EBITDA שנתי שלא יפחת מ-10 מיליון דולר ושהיחס בין סך חובותיה לבין ה-EBITDA לא יעלה על 4. החברה ציינה שמיום התחייבותה לבנקים ועד היום היא עומדת בתנאים הללו.

באיתוראן תולים לא מעט תיקוות בפעילות החברה בדרום אמריקה ובארה"ב. החברה מציינת שבעקבות פניות שקיבלה מחברות ביטוח בברזיל וארגנטינה, התקבלה החלטה על הרחבת התשתית בערים נוספות במדינות אלו שיידרשו השקעה נוספת של החברה בהקמת התשתיות המתאימות. עם זאת ציינו באיתוראן שעד סוף 2004 תסתיים הקמת התשתית בריו דה ז`נרו והרחבתה לערים נוספות, הרחבה זו לא כרוכה בהשקעה גבוהה, היות והציוד הדרוש מיוצר על ידי חברת בת של איתוראן.

לגבי הפעילות בארה"ב ציינה החברה שבמהלך הרבעון הרביעי של השנה תחל החברה הבת בשיווק מערכות לניהול ציי רכב מבוססות תקשורת לווינית. בשלב הראשון יחל השיווק בפלורידה ובשנת 2004 היא תשווק לכל רחבי ארה"ב, באמצעות שימוש במוקד החברה במיאמי.