הושלמה עסקת חבס-הפניקס בפרויקט רוטשילד; הצלחה למכרז האג"ח המוסדי של חבס

בעקבות הביקושים הגבוהים תגדיל חבס את גיוס האג"ח מהציבור ל-60 מיליון שקל ^ האג"ח יונפקו בתשואה של 7.5%

חברת ההשקעות חבס הודיעה היום על השלמת עסקה בה רכשה מידי הפניקס שליש מהזכויות בפרויקט בנייה מתוכנן ברחוב רוטשילד 1 בת"א תמורת 5.67 מיליון דולר.

על פי תוכנית המתאר החלה על הפרויקט, הסמוך למגדל המשרדים "בית אפריקה ישראל", ניתן להקים במסגרתו בניין מסחר, משרדים ומגורים בשטח עיקרי של 13 אלף מ"ר וכן 6 קומות מרתף לשימוש של חנייה ואחסנה. בעקבות המשבר בענף הנדל"ן הפרישה הפניקס בשנים האחרונות כ-20 מיליון שקל להפסד בגין הפרויקט, בו תכננה להקים מגדל משרדים בן 28 קומות.

חבס מדגישה, כי ביצוע הרכישה מותנה בגיוס הון של 19 מיליון דולר ע"י החברה באמצעות הנפקת מניות בשבוע הבא, מתוכה תשולם התמורה על פי הסכם המכר, וכן בקבלת אישור המפקח על הביטוח להתקשרות בעסקה. בגיוס המתוכנן תשקיע הפניקס 8.2 מיליון דולר בהון המניות של חבס. בעלי השליטה בחברה, בני משפחת חבס, ישקיעו 10.8 מיליון דולר.

במסגרת הסכם שיתוף וניהול הפרויקט שנחתם בין הצדדים, התחייבה חבס לפקח ולנהל את הפרויקט עד לקבלת טופס 4 (איכלוס) כנגד תמורה של 1.8 מיליון דולר, שתשולם ב-60 תשלומים חודשיים. הצדדים יישאו בכל הפסדי ורווחי הפרויקט וכן בכל הוצאות הפרויקט לפי חלקם. עם כניסתה של חבס לפרויקט מתכוונים הצדדים לשקול מחדש את תכנונו ואופיו.

בד בבד, השלימה אמש חבס מכרז מוסדי לקראת גיוס אג"ח שישולב בהנפקת המניות בשבוע הבא. במכרז זכו האג"ח של חבס, שאינן מדורגות, לביקושים גבוהים של כ-200 מיליון שקל - פי 8 מהיקף הגיוס המתוכנן במכרז המוסדי. את הגיוס, שנסגר במחיר המקסימום - 7.5% - הובילה חברת לאומי ושות` חתמים.

בעקבות הצלחת המכרז המוסדי החליטו בחבס להגדיל את הגיוס המוסדי מ-25 ל-50 מיליון שקל. בסה"כ מתכוונת החברה לגייס כ-60 מיליון שקל מהציבור. אג"ח ב-40 מיליון שקל נוספים יונפקו לחברה-הבת בבעלות המלאה של חבס, להפצה במועד מאוחר יותר.

בשנים האחרונות מדווחת חבס על הפסדים, הנובעים בעיקר מהיוון הוצאות הנהלה וכלליות הקשורות בפיתוח הפרוייקטים המרכזיים שלה, בגבעת עמל ובשיכון דן בת"א. את הרבעון השלישי, שעל תוצאותיו דיווחה החברה אתמול, סיימה חבס בהפסד של כ-4 מיליון שקל, שהעביר אותה להפסד של כ-2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. את שנת 2002 כולה סיימה החברה בהפסד של 5.7 מיליון שקל.

מי שמביע אמון רב בחברה הם בני משפחת חבס, בעלי השליטה, שמביאים סכומי כסף נכבדים מהבית כדי לאפשר את הרחבת פעילותה. אשתקד גייסה חבס מבעלי השליטה כ-10 מיליון דולר בהנפקת זכויות ובשבוע הבא יזרימו סכום דומה בהנפקת המניות והאג"ח המתוכננת.

גם הציבור מוזמן להשתתף בהנפקת המניות של חבס, אך ספק אם יזרים לה ביקושים ערים, היות ושווי החברה לצורך ההנפקה יעמוד על 22 מיליון דולר לפני הכסף, כמעט 50% מעל מחיר השוק. עם זאת, בחבס טוענים כי בבורסה קשה לרכוש כיום מניות חבס, שרובן הגדול (כ-90%) מוחזקות ע"י בעלי עניין ומוסיפים, כי נכונות בעלי השליטה להשקיע סכום נכבד במחיר ההנפקה, מהווה אינדיקציה חיובית לציבור באשר למצב החברה.

הנפקת המניות של חבס צפויה לשנות את מבנה השליטה בחברה, שיכלול, מלבד משפחת חבס (שתחזיק כ-50% מההון לאחר הגיוס) גם את אייזיק דבח והפניקס (שיחזיקו לאחריה כ- 21% מהמניות כ"א).

דבח, איש עסקים אמריקאי הפועל בתחום הנדל"ן, מימש לאחרונה אופציה לרכוש 18% ממניות חבס והגיע לאחזקה של 36% בהון. תחילה, בסוף דצמבר 2002, רכש דבח 18% ממניות חבס מידי משפחת בעלי השליטה - ברוך, הרצל ויוסף חבס - תמורת 3.2 מיליון דולר. כעת, שילם 3.5 מיליון דולר נוספים, כך שבסה"כ שיקפה השקעתו שווי של 18.6 מיליון דולר לחברה - גבוה ב-25% ממחיר השוק.

בד בבד עם מימוש האופציה, נכנסה לתוקף התחייבות של משפחת חבס לפעול לשינוי תקנון החברה, באופן שקבלת החלטות בנושאים מסוימים בדירקטוריון, תידרש להסכמה של דירקטור מטעם דבח (שלא מתכוון לקחת חלק בהנפקה הנוכחית.

חברת חבס השקעות מהווה חלק מקבוצת חבס, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל. הקבוצה נשלטת על ידי ברוך חבס, בנו, הרצל, ובן אחיו, ברוך. חבס השקעות, בעלת הון עצמי של 76 מיליון שקל בסוף ספטמבר, מחזיקה במספר נכסים בת"א, בהם קרקע לבניית עד 294 יח"ד בגבעת עמל ופרוייקט לבניית 153 יח"ד בשיכון דן. תחילת המכירות בפרוייקט הנ"ל הניבה לחבס הכנסות של כ-60 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

כספי ההנפקה הנוכחית מיועדים לביצוע השקעות חדשות של החברה בתחומי הנדל"ן, בעיקר דירות יוקרה, באזור המרכז ופרויקט הפניקס הוא השקעה ראשונה במסגרת זו. חבס צפויה להתחיל בעוד כחודש וחצי, את בנייתו של פרוייקט גבעת עמל, שני בנייני דירות בני 40 קומות כ"א.