קרניבורים עם תעודות

בליל שישי האחרון התכנסו באחוזת "ברוז'" בבנימינה קבוצת "מסדר אבירי הגריל הישראלי" לארוחה על טהרת בשר האייל. לפני כן, נשבעו אמונים לפילה עסיסי > מתן שירם

"אני נשבע, כי כחבר במסדר אבירי הגריל אכבד ואעריך בכל עת את אומנות המטבח ואת ערכי השולחן. אני נשבע תמיד למלא את חובותיי ולכבד את חבריי במסדר אבירי הגריל". כך, בעוד מרפק יד ימינם מונף בתנועה אנכית, עומדים 60 חברי "Chaire des Rotisseurs", או בתרגום חופשי מצרפתית: "מסדר אבירי הגריל", ומדקלמים פה אחד את דבר השבועה. החברים שמוקירים את כל טוב המטבח הם אנשי עסקים, חברי אקדמיה, נציגים מתחומי המדע והרפואה, בכירים בענף המזון והמשקה וחובבי בישול מתקדמים.

פטריוט צרפתי

בליל שישי האחרון, באחוזת "ברוז'" בבנימינה, המטבח עמד על טהרת בשר האייל: "פטה כבד איילים מוגש על טוסט בריוש עם ריבת בצל בניחוח רימונים", "קבבוני אייל בטחינה ירוקה", "רביולי במילוי בשר איילים ברוטב שמפניה ופטריות יער", "פילה אייל ברוטב ג'ינג'ר" ועוד מיני מטעמים נימוחים, היוו רק חלק מארוחת הגורמה הססגונית שהוגשה. את היינות לערב האבירים תרמו ייקבי כרמל מזרחי, ואת עדר האיילים תרמה חוות "האייל האדום", העוסקת בגידול והשבחת איילים למטרה מקודשת אחת בלבד.

מסדר אבירי הגריל נוסד בשנת 1248 על ידי סנט לואיז מלך צרפת. כמו כל פטריוט צרפתי, גם המלך לואיז לא שש להפיץ את הבשורה, וכוונתו המקורית הייתה לתחום את נושא מושלמות האוכל והשתייה בגבולות ארצו. עם הזמן התדלדלו שורות המסדר, עד שזה גווע כליל. בשנת 1950 החליטו צרפתים אניני טעם לחדש את המסורת, וכיום, המסדר שהציב לו למטרה להתענג על שפע נפלאות המזון, הנו חובק עולם. 35 אלף איש מ-120 מדינות חברים בו, כולל השלוחה הישראלית המונה 65 חברים, מתוכם רק 8 נשים. המסדר הישראלי כפוף לחוקי המסדר העולמי, ולצד נשיא המסדר פועלת וועדה פנימית המייעצת בנושאי אירועים, טעימות, חלוקת מעמדות וקבלת חברים חדשים.

הנשיא המכהן של המסדר הישראלי הוא איש הביטוח גבי לכמן, וזו שנתו השישית בתפקיד. לכמן מספר כי המסדר בישראל ידע עליות וירידות, ובתקופות הטובות שלו הסתכם מספר החברים הרשומים בו בלמעלה ממאה נפשות. "חלו גם שינויים אנושיים. אם בשנים הראשונות המסדר התבסס על דיפלומטים ופוליטיקאים (משה דיין התפקד למסדר בשנות ה-70-מ.ש), כיום אין בו כמעט דיפלומטים, אלא יותר אנשי עסקים.

"בשנים האחרונות חברי המסדר הוותיקים התארגנו מחדש לפעילויות חווייתיות של אוכל ויין", מוסיף לכמן, ומפרט: "אנחנו עורכים מפגשים קבועים וסדנאות לימוד על אוכל ועל יין, נוסף על חמישה אירועים בשנה, כמו זה, שבהם החברים נהנים מארוחות משובחות לפי תפריט שנבחר על ידי היועצים הגסטרונומיים של המסדר.

בנוסף, החיבור בין חברי המסדר בכל העולם מאפשר פתח למפגשים משותפים של ארועי אוכל ויין המתקיימים מדי פעם במדינות שונות. בכל מקום בעולם חברי המסדר זוכים לאירוח במלונות במחיר מוזל במיוחד, וגם במסעדות".

* באילו קריטריונים צריך לעמוד אדם המבקש להתקבל?

"זה מפגש בין אנשים שהמשותף להם הוא אהבה לאוכל ויין. לא חייבים להיות טבחים מקצועיים. אנחנו גם לא מפשפשים ברקע של האנשים. אין אצלנו סלקציה".

* אבל בכל זאת יש לכם ועדת קבלה, והקהל פה די הומוגני.

"אנחנו בהחלט רוצים להגדיל את הקהילה, ואנחנו מסתפקים בהמלצה מאחד החברים, או שאנחנו מזמינים אנשים לאחד האירועים".

צבע הכסף

לאחר שעברו את ועדת הקבלה, כל חבר חייב לעבור הכתרה רשמית שבה מוענקת לו שרשרת המציינת את תוארו. כל תואר נושא צבע אחר, כך שעל ידי צבע השרשרת ניתן לדעת אם החבר הוא טבח, שף, מנהל מלון או "סתם" חובב אוכל.

* יש אמירה מאחורי המסדר, או שהאמירה היא נטו נהנתנות?

"לא. פשוט יש לנו יתרון על אנשים אחרים בכך שאנחנו נפגשים במסעדה שמבשלת במיוחד בשבילנו...בעצם, למה לא? זה היופי אצלנו.

זה היופי שבדבר. אנחנו לא מתביישים בזה. כולם פה מכירים את כולם, וכמו שכבר אמרתי, אנחנו נפגשים גם מעבר למפגש הדו-חודשי. נוסעים לחו"ל ביחד ומשתתפים באירועים של המסדר בארצות אחרות". *