מקורבים לחברה לישראל ולבז"ן: מבחינתנו הסכם הרשיון שריר וקיים

אתמול חשף "גלובס", כי החשכ"ל יפעל לביטול ההסכם; מקורבים: "לא ברור מה המדינה רוצה"

מקורבים לחברה לישראל ולבתי הזיקוק אמרו היום (ה') ל"גלובס", כי "מבחינתנו, הסכם הרשיון החדש של בתי הזיקוק, שנחתם בסוף 2002, שריר וקיים. חתמו עליו כל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, כולל החשב הכללי הקודם במשרד האוצר, ניר גלעד, ואנחנו נמשיך לכבד את ההסכם".

לדברי הגורמים, "מתוקף כך, נמשיך גם להעביר את דמי ההרשאה לגביהם אנחנו מחויבים מתוקף הסכם הרשיון החדש, שמחליף את הזכיון המנדטורי של החברה".

המקורבים התייחסו לפרסום ב"גלובס" אתמול (ד'), לפיו החשב הכללי החדש, ירון זליכה, החליט לפעול לביטול ההסכם לגבי הרשיון החדש, שבמסגרתו פועלת בז"ן. זליכה היה דירקטור בבז"ן עד לאחרונה, ותמך בהסכם כאשר הועלה בדירקטוריון בתי הזיקוק לפני כשנה.

הסדר הרשיון הוא לתקופה של 50 שנה, והוא נחתם בדצמבר 2002. במסגרתו הוחלט להעניק רשיון פעילות לבתי הזיקוק במסגרת הבעלים הקיימים שלה (הממשלה - 74% והחברה לישראל - 26%).

רשיון זה מהווה תחליף לזיכיון המנדטורי מתוקפו פעלה החברה במשך 70 שנה, ושפג בחודש שעבר. על פי הרשיון החדש, בתי הזיקוק אמורה להעביר 3 מיליון דולר בשנה כדמי הרשאה שנתיים, ובנוסף לכך להעביר תמלוגים מהרווח השנתי, על-פי נוסחה שסוכמה עם המדינה.

ההסכם החדש עם החברה לישראל, בשליטת אחים עופר, שהעניק לה בין היתר אופציה למכירת חלקה לממשלה תמורת 120 מיליון דולר, זכה באחרונה לביקורת חריפה מצד מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, ושר התשתיות, יוסף פריצקי, שלא כיהן בתפקידו בזמן חתימת ההסכם.

לדברי המקורבים לחברה לישראל ולבתי הזיקוק, "לא ברור מה רוצים מאיתנו. רק באחרונה הסכמנו לנהל מו"מ עם המדינה לגבי שינוי הסכם האופציה, כך שלא נוכל לממש מיידית את ההסכם, משום שהמדינה טענה, כי אין לה מספיק כסף בקופה כדי לשלם לנו את הסכום האמור.

"הסכמנו לנהל מו"מ שבעקבותיו יסוכם אופן מימוש האופציה אחרי הכניסה לתהליך הפיצול וההפרטה של בתי הזיקוק. אחרי הכל, זה הסעיף שמפריע יותר מכל למבקרים את ההסכם. לכן לא ברור, מדוע רוצה זליכה לבטל את כל ההסכם. הדבר יצור מחדש אי-ודאות מוחלטת בבתי הזיקוק, שגם כך פועלת מאז מארס השנה ללא יו"ר דירקטוריון, ורק בסוף פברואר 2004 ייכנס לכהונתו היו"ר החדש, אוהד מראני".

בהתייחס לדברי מקורבים לחברה לישראל ולבז"ן, כי ימשיכו לשלם את דמי ההרשאה, יוזכר, כי זליכה הודיע באחרונה לבז"ן, כי הסכום ששילמה כתשלום ראשון, הופקד בחשבון נפרד כל עוד לא מתקיימים התנאים המתלים הקבועים לדעתו בהסדר. זליכה לא ישתמש בכסף עד שיהיו ההכרעות הסופיות בנושא. במשרדי התשתיות והאוצר טוענים, כי ההסכם מסוף 2002 לא תקף כל עוד לא התכנסה ודנה בו ועדת הפטור ממכרזים של החשב הכללי.

(ראו גם במוסף "גלובס הערב" במהדורה המודפסת)