הנגיד דוד קליין מאותת על המשך תהליך הפחתת הריבית במשק

בפגישה עם משלחת קרן המטבע הבינלאומית אמר קליין: "סיום המלחמה בעיראק, אישור הערבויות והמדיניות הכלכלית החדשה תרמו לרגיעה בשווקים"

נגיד בנק ישראל דוד קליין מאותת להמשך הפחתת הריבית במשק, בעקבות היציבות במחירים והרגיעה בשווקים. בפגישה עם משלחת קרן המטבע הבינלאומית, שהגיעה היום לישראל אמר קליין כי "סיום המלחמה בעיראק, אישור הערבויות ע"י ממשלת ארה"ב והקמת הממשלה שיזמה מדיניות כלכלית חדשה, תרמו לרגיעה בשווקים, לירידה בתשואות לטווח ארוך וליציבות מחירים, ואפשרו לבנק ישראל להתמיד בתהליך של הורדת ריבית מדורגת התורמת לעידוד הצמיחה בתעסוקה".

קליין הדגיש כי תהליך הפחתת הריבית התאפשר, למרות הגידול בגרעון של הממשלה ובחובות, בשל אמון הציבור בהשלכות ארוכות הטווח של התוכנית הכלכלית. לדבריו, התוכנית הכלכלית יכולה להביא לחזרה לתוואי יורד של הגרעון.

קליין הדגיש כי המשק הישראלי פועל כבר עם שוק מט"ח חופשי ללא כל מגבלות על תנועות ההון של תושבי ישראל ושל תושבי חוץ בהקשר הזה ציין קליין כי כבר בתחילת 2003 הסתיים תהליך הסרת הפיקוח על מט"ח.

נציגי בנק ישראל ציינו שהמשק עובר לצמיחה חיובית, לאחר שנתיים של התכווצות אך הדגישו כי מדובר בחזרה לצמיחה איטית. אנשי בנק ישראל אמרו עוד כי בעיות המשק כיום מתרכזות בצמיחה ובתעסוקה, בניגוד לשנים קודמות שבהן נאלצה הממשלה להתמודד עם בעיות במאזן התשלומים ועם אינפלציה גבוהה.

מאוחר יותר נועד שר האוצר בנימין נתניהו עם משלחת קרן המטבע. המשלחת הגיעה לביקורה השנתי בישראל על מנת להכין דו"ח כלכלי על המשק הישראלי, שיכלול גם שורת המלצות לגבי המדיניות המועדפת ב-2004. משלחת קרן המטבע המונה 4 כלכלנים מהמחלקה האירופית ובראשה חוסה פייגבאום, תסיים את ביקורה בארץ ב-15 בדצמבר ותגיש באותו יום דו"ח ביניים לשר האוצר נתניהו ולנגיד קליין. הדו"ח השנתי המפורט ייכתב בשלב מאוחר יותר בוושינגנטון, לאחר שיוגש לדיון במועצת המנהלים של קרן המטבע הבינלאומית. לדו"חות קרן המטבע יש תפוצה רחבה בשוקי הכספים הבינלאומיים, ויש להם השפעה על הדירוג הפיננסי בחו"ל. דו"ח חיובי מקרן המטבע ישפיע חיובית על דירוגי האשראי של החברות הבינלאומיות, על המלצות הבנקים להשקעות בעולם, ועל מתווה ההשקעות הזרות במשק הישראלי.

כמידי שנה תקיים המשלחת התייעצויות עם כל ראשי המשק מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי כאחד. המשלחת תקיים מפגשים עם ראשי האוצר ובכירי בנק ישראל, ועם בכירים נוספים ממשרדי הממשלה האחרים כן צפויה המשלחת להיפגש עם ראשי היצואנים והתעשיינים, אנשי האקדמיה וראשי ההסתדרות הכללית.