האוצר: לא נסוגים מהדרישה להפוך הנמלים לחברות ממשלתיות

ליברמן מוכן לדחות פירוק הנמלים ל-2006 - בניגוד לעמדת נתניהו * חלק מהוועדים הסכימו לתנאי ליברמן

מונופול רשות הנמלים יבוטל, נמלי הים של ישראל יהפכו באופן מיידי לחברות ממשלתיות וכל אחת מהן תפעל כגוף עיסקי בסביבה תחרותית. כך הודיע היום (ד`) משרד האוצר בתגובה לידיעה שהתפרסמה, לפיה האוצר נכנע, רשות הנמלים לא תפורק ונמלי הים יפעלו כחברות בת שלה.

עם זאת נראה שמסתמנת מחלוקת בין שר האוצר, בנימין נתניהו, לשר התחבורה, אביגדור ליברמן.

נתניהו והאוצר ממשיכים לדבר על פירוק מיידי של רשות הנמלים ורישום כל נמל לחברה ממשלתית עצמאית. זאת, בשעה שליברמן, כפי שהדגיש בעת שישב מול נציגי 30 הוועדים ברשות ואנשיו של עמיר פרץ מההסתדרות, מוכן לקיים את המהלך באופן הדרגתי, למימוש עד 2006.

ליברמן , אז וגם בימים האחרונים, מציב לעובדי הרשות ולהסתדרות שורה של תנאים להסכמתו לדחות את מועד היישום הסופי. כלומר, המועד בו תתפרק הרשות ויירשמו חברות ממשלתיות.

בין היתר, הוא תובע המשך פיתוח נמל היובל כחלק מנמל אשדוד והבטחת פיתוח נמל הכרמל כחלק מנמל חיפה. כן הוא דורש גמישות תפעולית והעברת סמכויות להנהלות הנמלים.

התביעה המרכזית שלו היתה, כי מטה הרשות, הפועל מבית מעי"א בתל אביב, יצטמצם באופן מיידי, ומ-180 עובדים יירד לכ-50 בלבד, תוך שמירת על היקפי הפעילות הנוכחיים.

כמה מוועדי עובדי הנמלים הסכימו לתנאי ליברמן ובלבד שהפירוק יידחה לעוד כמה שנים, בתקווה שיתבטל בסופו של דבר. אולם, בכוחו של ועד עובדי המטה, המתוגבר על ידי המנהלים הבכירים של הרשות וההסתדרות, נדחתה ההצעה.

בימים האחרונים שבו גורמים בוועדי העובדים ברשות הנמלים ובמשרד התחבורה לדבר על אפשרות מימוש הצעת ליברמן להסכמה הדדית לדחיית מועד הפירוק עד 2006.

הצעה כזו תתקל בהתנגדות קשה מצד משרד האוצר, אשר השינוי המבני במונופול רשות הנמלים והפעלת נמלי הים בתנאי תחרות, היא אחד מדגליו. לדברי האוצר, מהלכים אלה נועדו "לאפשר השגת מקסימום יעילות, הגברת תפוקת נמלי ישראל בעלויות נמוכות יותר וניהול מודרני של משק הנמלים".