בג"ץ: להוסיף עובדים ללשכת האוכלוסין במזרח ירושלים ולהעבירה למקום הולם

המדינה: בתקופה האחרונה חלה התדרדרות בשל קיצוץ בכח האדם, שקוצץ מ-42 ל-22 עובדים

בג"ץ הורה למדינה להעביר את לשכת מנהל האוכלוסין במזרח ירושלים למקום טוב יותר בתוך שנה ושבעה חודשים, ובמקביל להגדיל את כוח האדם בלשכה ל-42 עובדים וכן להאריך את שעות קבלת הקהל.

אתר האינטרנט YNET דיווח, כי בכך למעשה קיבל בג"ץ את עתירתו של רופה ג'ברא, תושב מזרח ירושלים, אשר יוצג ע"י עו"ד יוסף שוורץ, בעניין תנאי קבלת הקהל בלשכה למינהל אוכלוסין במזרח ירושלים.

לשכה זו נתונה תחת עומס גדול של פונים, הנזקקים לשירותי מינהל האוכלוסין. מבנה הלשכה אינו מסוגל להכיל את כמות הפונים, ואלה נאלצים לעמוד שעות ארוכות בתורים המשתרכים מחוץ ללשכה. המתנה זו נעשית בתנאים פיזיים קשים.

העותר ביקש שבית המשפט יורה למדינה להעביר את הלשכה למבנה הולם, שישרת את תושבי מזרח ירושלים. העותר העלה שורה ארוכה של טענות באשר לתנאים הפיזיים בלשכה, טיב השירות הניתן לתושבים, וההתחשבות בצרכיהם.

לטענתו, העומס וההמתנה גורמים לתופעות קשות כגון ספסרות במספרי הכניסה, ועקיפת התור בצורה עבריינית.

העותר טען, כי בשל העומס הרב, קורה לא פעם שגם מי שממתין שעות ארוכות, אינו זוכה להתקבל בלשכה, ונאלץ לשוב ולנסות את מזלו במועד אחר.

הוא דרש להגדיל את כוח האדם בלשכה, להאריך שעות קבלת הקהל, לרבות קבלת קהל אחר הצהריים ולתת אפשרות להגיש בקשות למשרד הפנים באמצעות בית הדואר במזרח ירושלים. הוא גם דרש לאייש את דלפק המודיעין באופן קבוע ולהעניק היתר להגשת מסמכים כתובים בכתב יד בערבית, והתקנת שילוט מנחה בלשכה בשפה הערבית.

מנגד, טענה המדינה באמצעות עו"ד אבי ליכט, כי אין חולק על כך שהמצב הנוכחי בלשכה אינו ראוי, וכי התושבים הנזקקים לשירותי הלשכה אינם מקבלים שירות הולם.

בעבר הוגשו עתירות בעניין והמדינה התחייבה שהלשכה תעבור למקום חדש, וכי יפעלו לבניית סככה בסמוך ללשכה, ולכן נדחו בעבר עתירות בעניין.

המדינה ציינה כי בתקופה האחרונה חלה התדרדרות במצב בשל קיצוץ בכוח האדם, ואי מציאת פתרון להעברת הלשכה למקום חלופי. בעבר עבדו בלשכה 42 עובדים, וקוצץ מספרם ל-22 בלבד.

שופטי בג"ץ, אהרון ברק, איילה פרוקצ'יה ומרים נאור, הורו להעביר את הלשכה למתחם מאמוניה, שנמצא בשכונת שייח' ג'ראח, להגדיל את כוח האדם ל-42 עובדים ולהאריך את שעות קבלת הקהל.